Jeg er gået i stå med drengens soveværelse!

Dampspærre og lægter er sat i loftet og skråvæggen, og jeg er klar til at begynde at gipse både loft, skråvæg og vægge. Det er da jeg ser problemet. Eller faktisk har jeg set det længe, men har ikke orket...

Ydervæggen, der møder skråvæggen, hælder udad (set fra gulvet og opad), og det hælder forskelligt meget. I hjørnet ydervæg-ydervæg hælder det ikke noget, men jo længere man bevæger sig fra hjørnet, desto mere hælder det udad. Et sted midt i rummet begynder hældningen så at aftage lidt.

Følgen bliver, at hvis jeg sætter gipsen, så jeg får en pæn overgang mellem skråvæg og ydervæg i hjørnet, hvor jeg ikke har nogen hældning, så får jeg en ordentlig sprække på 3-4 cm, hvor det hælder værst. Det er ikke noget, man nemt kan skjule med en lille liste med andre ord.

Hvad gør jeg så nu?

Bliver det til at smøge ærmerne op, stiksavskære en meter lange kiler og lægte med cc30 mod ydervæggen, eller findes der en enklere metode?

Huset er bygget i -46, og den skæve ydervæg, hvor jeg skal fastgøre gipsen, er stående planker af solide dimensioner. Loftet og skråvæggen er som sagt allerede lægtet.

Så har jeg et mindre problem. Hvordan forhindrer man, at gipspladen glider af gipsliften, når skråtaget hælder 40 grader? Liften er af den type, der kan kippes.

Med venlig hilsen
Carl-Johan

Sav kiler til for at rette væggen op med. Fastgør gipsskruer i pladen, som holder den mod pladeliften.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.