Hej.

Jeg skulle bore i beton for at fastgøre med plastikplug til beton. Men så viser det sig, at der allerede er boret næsten præcis der, hvor jeg havde tænkt at bore. Det overlapper væsentligt. Og jeg vil ikke flytte det nu. Så pluggen vil jo sidde løst nu, helt klart.

Så, spørgsmålet bliver så, hvordan fylder jeg et gammelt borehul i beton, så jeg kan bore et nyt, som delvis overlapper det gamle hul? Hvilket materiale, osv.

Det er ikke værre end at fastgøre en tærskel i gulvet, men nu har man jo tilpasset tærskel og mål m.m. Og er alligevel nysgerrig for det kan jo ske igen andre steder.

C
Det enkle svar er, at det ikke går. I det mindste ikke uden specialløsninger.

Eh, hvorfor skulle det ikke gå? Det er vel bare fylde med finbeton eller noget endnu blødere som fx gipsbrug. Husfix virker også populært, men er dyrt per kg. Hvis det kun skal holde en skrue, behøves der ikke noget stærkt, men det bliver måske svært at bore, hvis det er forskelligt hårdt, det ved jeg ikke.

Brug et smalt sugerør, når du fylder, for at give luften et sted at tage hen, er mit tip. Ellers risikerer du, at det mest er luft i hullet, når du stikker noget ned i det.

• Synes
bhenke
  • Laddar…
Jeg læser, at det drejer sig om et, der er nogle mm i diameter og nogle cm dybt, som allerede findes, og at du vil bore et magen til lige ved siden af?

I få tilfælde er det klart, at det for eksempel går at forstørre det eksisterende hul og fylde det med passende lim, epoxy, polyuretan eller bare lidt ny cement, stoppe pluggen i og skrue tærsklen fast.

• Synes
bhenke og 1 anden
  • Laddar…
C
J jishi sagde:
Eh, hvorfor skulle det ikke kunne lade sig gøre?
Klart at det kan lade sig gøre at fylde hullet op, men når man skal bore et nyt som overlapper det gamle, er det meget svært at undgå, at boret "glider ned" i det gamle hul. Klart, hvis man lykkes med at fylde det så materialet bliver tilstrækkeligt homogent, så går det jo. Men det er lettere sagt end gjort.

Bore et større hul. Slå en passende rundstav i hullet og skru derefter ned i rundstaven med træskrue.

• Synes
bhenke og 1 anden
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.