Som overskriften siger, hvad skal man gøre for jordarbejde og konstruktioner, indtil man får et færdigt gulv at gå på, noget specielt at tænke på?
Meget at gøre og svært at give svar på omkostninger, men det ville være værdsat med en form for vejledning på, hvad det kan løbe op i. Vi er nye i denne verden og overvejer at påtage os et lignende projekt.
Det er meget arbejde, meget penge og meget tid. Det er ikke kun gulvet, der skal ordnes.
Jeg vil gerne sige det sådan: Er der børn eller planlægges der børn i de nærmeste år — KØB IKKE DETTE HUS. I vil ikke nå at gøre det, der skal gøres, uden at børnene vokser op i byggerod, indtil de flytter hjemmefra.
Jeg ser en veludført syllbyte og et veludført nyt tag. Bygninger som står lige, fine og tørre på deres fundamenter. Det værste er altså allerede gjort, og alle katastrofeoverraskelser er forbi. Det, der er tilbage, er bare almindeligt arbejde, men ret meget af den slags. Intet man går i gang med uden videre.
Eftersom en så stor del af omkostningen er bare almindeligt arbejde, bliver omkostningen ekstremt afhængig af, hvor meget man selv når og kan arbejde med det de næste to-tre år, og hvor meget man skal hyre hjælp til. Samt hvordan ens eget arbejde værdsættes i penge.
Som jeg ser det er mange timer at regne med. Men som flere siger, hårdt arbejde kan hjælpe pengepungen utroligt meget, hvis I har tid. Men som småbarnsforælder ville jeg aldrig tage mig et projekt som dette. Det ville betyde, at I bør have den del bag jer eller 2 år foran jer. Derefter kræves det en værktøjskonto og et godt budget, nogen som allerede nu med god opfattelse kan beregne kommende omkostninger. Efter det lægger I bud.
At bare byde nu på grund af ”lav pris” kan blive en økonomisk oplevelse, som ofte ikke ønskes.
Hvad har du af kundskaber og erfaringer? Kan du håndtere skovl, økse, hammer og sav? Er du parat til at lægge det meste af din vågne tid og nogle økonomiske ressourcer i et par år, ville jeg ikke fraråde købet, hvis du skal hyre arbejdet ud, kan det jo blive kostbart, da det vil kræve mange timer.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.