2,436 læst ·
7 svar
2k læst
7 svar
Hvordan forstærker vi bjælkelag for ny hulning?
A
Anonymhusbyggare
Medlem
· Borensberg
· 5 indlæg
Anonymhusbyggare
Medlem
- Borensberg
- 5 indlæg
Hej, vi bygger badeværelse på førstesalen i vores hus fra 1930. Den ene bjælke, hvor vi skal føre afløbet igennem, har flere udskæringer fra tidligere (se billede).
Dimensionerne er ca. 80x220-230, den er høvlet nogle steder, derfor varierer det. Fri længde 4 m.
Hvordan forstærker vi denne for at kunne lave et nyt hul, er det overhovedet muligt? Desværre kan vi ikke bruge de tidligere huller, da det ikke er dybt nok hele vejen og der sidder en metalforstærkning på bagsiden.
Dimensionerne er ca. 80x220-230, den er høvlet nogle steder, derfor varierer det. Fri længde 4 m.
Hvordan forstærker vi denne for at kunne lave et nyt hul, er det overhovedet muligt? Desværre kan vi ikke bruge de tidligere huller, da det ikke er dybt nok hele vejen og der sidder en metalforstærkning på bagsiden.
I må bore hullene mer i midten av bjælken hvis det er 50-120mm hull, så kan man limogskruve på konstruktionsplywood som man saver i 220x 1200mm som man centrerer over hullene.
Det ser ud til at være bredt mellem bjælkerne? Man efterstræber cc300-400mm i bjælkelag ved badeværelse hvis I skal have keramisk gulv.
Det ser ud til at være bredt mellem bjælkerne? Man efterstræber cc300-400mm i bjælkelag ved badeværelse hvis I skal have keramisk gulv.
Renovatør
· Värmland
· 1 175 indlæg
Midten på bjælken, og så ind med cc30 og 22spångulv,
Denne rapport er god at læse for at få et tilstrækkeligt stift bjælkelag.
Den viser også, hvordan du skal forstærke rundt huller.
Hvis du har plads, vil jeg lægge en ny regel parallelt ved siden af den gamle for at være sikker på, at klinkerne ikke sprækker senere. Dvs. ikke stole på den gamle bjælke overhovedet, da den har så store udskæringer på de forkerte steder.
https://sakervatten.se/wp-content/uploads/2024/02/bjalklagets-uppbyggnad-i-vatrumskonstruktioner.pdf
Den viser også, hvordan du skal forstærke rundt huller.
Hvis du har plads, vil jeg lægge en ny regel parallelt ved siden af den gamle for at være sikker på, at klinkerne ikke sprækker senere. Dvs. ikke stole på den gamle bjælke overhovedet, da den har så store udskæringer på de forkerte steder.
https://sakervatten.se/wp-content/uploads/2024/02/bjalklagets-uppbyggnad-i-vatrumskonstruktioner.pdf
Kan tipse om min egen tråd hvordan jeg gjorde. Blev fremragende! Udover de som ses på billederne, lagde jeg gulvspån 22mm + 22mm sporet spån, armeringsnet + flydespartel. Det er stift i dag!
Edit; i det største fag på næstsidste billede tog vi et 85mm hul op tror jeg det var, når røret sad på plads så satte jeg også stykker mellem bjælkerne langs med røret for at støtte yderligere
https://www.byggahus.se/forum/threa...ag-i-badrum-bilder-finns.520412/#post-5792793
Edit; i det største fag på næstsidste billede tog vi et 85mm hul op tror jeg det var, når røret sad på plads så satte jeg også stykker mellem bjælkerne langs med røret for at støtte yderligere
https://www.byggahus.se/forum/threa...ag-i-badrum-bilder-finns.520412/#post-5792793
A
Anonymhusbyggare
Medlem
· Borensberg
· 5 indlæg
Anonymhusbyggare
Medlem
- Borensberg
- 5 indlæg
Tak for links!
cc300 er tanken 🙂, men vil have en plan for afløbet, inden vi går videre.
At sætte en til parallelt, men som sidder i kortelementet under badeværelsesvæggen, som igen sidder i den beskadigede bjælke, er det bedre eller dårligere end at forstærke den på en eller anden måde?
cc300 er tanken 🙂, men vil have en plan for afløbet, inden vi går videre.
Vi har ikke mulighed for at lægge en ny hele vejen langs den gamle. Så skal store dele af gulvet udenfor badeværelset fjernes, og det vil vi gerne undgå.Q qvirre sagde:
At sætte en til parallelt, men som sidder i kortelementet under badeværelsesvæggen, som igen sidder i den beskadigede bjælke, er det bedre eller dårligere end at forstærke den på en eller anden måde?
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Hur förstärker jag lättast av ett befintligt träbjälklag för att lägga sten
Golv -
Hur man förstärker träbjälklag i våtrum (enligt GVK)
Badrum -
195 reglar i bjälklag för badrum, hur förstärker jag lättast för kakling
Badrum -
Tips til hvordan man forstærker et mellemdæk
Byggematerialer & Byggeteknologi -
hur förstärker jag golvbjälklaget på övervåning
Badrum