Jeg har en altan i dobbelstøbt beton fra 40'erne. Ingen belægning på betonen. Spændvidden er desværre 4 meter fra husfacaden udad til en støtte, som er en klippe på grunden, suppleret med støbt støtte at ligge på. Der er utilstrækkeligt fald, så en pøl dannes, hvor det lækker ned i det kolde depotrum, der er nedenunder.
Min idé er at lave en form for flydespartel for at få fald. Men inden da mure en støttevæg nedefra, så spændvidden reduceres til 2 spænd på 2 meter.
Kommentarer? Jeg vil helst ikke høre "riv hele skidtet ned og byg nyt i træ". At rive ned virker meget besværligt og farligt. Det kan også falde ned og skade kældervæggen.

Advarsel!!
Ikke helt vellykket statisk at indsætte ekstra støtte!
I så fald får du trækspændinger i pladens overside, og den er sikkert ikke armeret til det.

Hvad mener du med "dobbeltstøbt beton"?
Betyder det, at der findes en overbeton, dvs en tyndere påstøbning øverst?
I så fald ville jeg anbefale, at du fjerner dette øverste lag og derefter laver en ny påstøbning med korrekt fald. Med beton! Armer gerne med net. Tror ikke selvnivellerende gulvspartel fungerer så godt udendørs? (Nogen der ved?)

Tak for svar!
Det nederste lag er måske lidt tykkere og bestemt armeret. Mellem lagene sidder noget slags tjærepap tror jeg. Det er uklart for mig, om det øverste lag også er armeret. Tanken med støttemuren under, som skulle stå midt på nuværende spændvidde (4m), var at undgå at få et katastrofekollaps under arbejdet med oversiden. En spændende idé at fjerne det øverste lag og erstatte med ny armeret beton, men hvad nu hvis det er det nuværende øverste lag, der tager belastningen lige nu. Jeg ser armeringsjernene (= rustne "kiks") nogle steder på undersiden.

Godt at der findes pap, det beskytter den bærende beton.
Sørg for at reparere undersiden af balkonen!

Jeg tænkte ikke, at du skulle lægge kraftig armering i det nye øvre lag, bare lidt for sammenhængen. Det rækker med reveteringsnet.

Hvis dette ikke er et ekstremt hjemmebyggeri, så er det den nedre betonen, der bærer, tjærepappen fungerer som vandtætning, og overbetonen beskytter tjærepappen og leder vandet væk. At bygge en midterstøtte er ikke muligt på en sådan konstruktion, da den armerede nedre betonplade ikke er armeret til dette, og du ville få revnedannelser over den nye støtte.

Fjern den øvre beton, læg nyt tætningslag (tjek med Mataki eller Icopal hvilken type) og støb en ny overbeton med korrekt fald.

En ting, der dog skal kontrolleres, er om tidligere vandskader i kombination med karbonatisering af betonen (nedsat pH-værdi) har medført, at den bærende armering i det nedre betonlag er rustet væk. Hvis du har omfattende rustskader, kan du blive nødt til at rive alt ned og støbe nyt.... Er det kun enkelte jern, der er rustet, kan du nok reparere undersiden og forhindre yderligere rustangreb med nyt tætningslag.

/Ingeniøren

Bliver det ikke tæt nok med ny tæt(?) beton ovenpå, uden vandtæt membran under, som har korrekt fald så regnvand løber af? Hvis man fjerner overbetonen inklusive vandtæt membran, så burde nystøbt beton ovenpå binde godt til den gamle men nystøbte beton. Ny beton skal vel være vandtæt? (Om end ikke diffusionstæt.)

Almindelig beton er ikke vandtæt! I så fald skal du bestille vandtæt beton, armerer betonpladen i henhold til alle kunstens regler, og den der støber skal have en speciel tilladelse :-)

I dette tilfælde med "bare" et koldlager under altanen er kravene til vandtæthed nok ikke lige så strenge, men fidusen med tætningslaget er at sørge for at forhindre fortsat rustning af den bærende armering.

/Ingeniøren

Tak alle, der bidrager i dette "elände".
Det hælder mod at rive det øverste lag væk, forudsat at det øverste lag ikke er armeret. Derefter på med tjærepap og støbe et nyt øvre lag med kraftig armering for en sikkerheds skyld og med korrekt fald. Mellemsupport er tilsyneladende ude af billedet takket være den tilførte kompetence i bæreevne.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.