Hej alle!
Renoverer hellere end godt, men nu er det måske lidt tricky?
1. Grundspørgsmål: Er det muligt at forlænge skinnerne over døren uden støtte under?
Døren til badeværelset skal udskiftes til en bredere (M8 hedder det vist). I dag ca 500 mm bare.
Badeværelset grænser op til soveværelset med bredere dør.
Skinnerne over døren, får jeg til 70 mm dybe, (solid konstruktion).
2. Er loftet så tungt?
(Støbt betongulv med armering skal findes, ca 80 mm tykt over kælderen)
De stående planker er spontede. For at få plads til ny dørkarm, er det nødvendigt at fjerne skinne 1+2.
3. Noget lignende udfræsning i skinne 3 skal vel også laves?
4. Hvordan støtter jeg loftet op i mellemtiden, mens indgrebet sker?
5. Hvor placerer jeg under støtten (så indgrebet kan ske)?
Også svar på dele af spørgsmålene værdsættes.
Renoverer hellere end godt, men nu er det måske lidt tricky?
1. Grundspørgsmål: Er det muligt at forlænge skinnerne over døren uden støtte under?
Døren til badeværelset skal udskiftes til en bredere (M8 hedder det vist). I dag ca 500 mm bare.
Badeværelset grænser op til soveværelset med bredere dør.
Skinnerne over døren, får jeg til 70 mm dybe, (solid konstruktion).
2. Er loftet så tungt?
(Støbt betongulv med armering skal findes, ca 80 mm tykt over kælderen)
De stående planker er spontede. For at få plads til ny dørkarm, er det nødvendigt at fjerne skinne 1+2.
3. Noget lignende udfræsning i skinne 3 skal vel også laves?
4. Hvordan støtter jeg loftet op i mellemtiden, mens indgrebet sker?
5. Hvor placerer jeg under støtten (så indgrebet kan ske)?
Også svar på dele af spørgsmålene værdsættes.
Senest redigeret:
Spørgsmålet er vel, om det er en bærende væg, og hvordan spær er udformet? Ligger der et spær lige over døren?
At der er et betonbjælkelag, som indvendige vægge står på, er jo godt, og så bør du kunne udskære i planke 3 på billedet for at lægge en ny bærende drager over døren.
Hvor langt til "venstre på billedet fortsætter de tværgående stykker? Det ser ud som om, der er mere plankevæg til venstre for døren, så på en eller anden måde skal du stabilisere de liggende stykker, du skærer.
Jeg ville tro, at det liggende tømmer er lavet af det samme, som man byggede andre vægge med (det stående), og det var vel ikke usædvanligt, at man brugte 2 1/2-3 tommer tømmer til det.
Hvis der er et spær lige over døren, gætter jeg, at du har brug for at støtte det i den tid, du åbner op og sætter en ny støtte under, og måske er det muligt at sætte en støtte lige under spæret på den ene eller anden side af døråbningen.
Måske er der en overetage, og så er det bjælkelaget, der skal støttes. Er der ingen overetage, men loft, og du kan komme til spær der, kan du måske sætte en løft på den spær midlertidigt i stedet?
At der er et betonbjælkelag, som indvendige vægge står på, er jo godt, og så bør du kunne udskære i planke 3 på billedet for at lægge en ny bærende drager over døren.
Hvor langt til "venstre på billedet fortsætter de tværgående stykker? Det ser ud som om, der er mere plankevæg til venstre for døren, så på en eller anden måde skal du stabilisere de liggende stykker, du skærer.
Jeg ville tro, at det liggende tømmer er lavet af det samme, som man byggede andre vægge med (det stående), og det var vel ikke usædvanligt, at man brugte 2 1/2-3 tommer tømmer til det.
Hvis der er et spær lige over døren, gætter jeg, at du har brug for at støtte det i den tid, du åbner op og sætter en ny støtte under, og måske er det muligt at sætte en støtte lige under spæret på den ene eller anden side af døråbningen.
Måske er der en overetage, og så er det bjælkelaget, der skal støttes. Er der ingen overetage, men loft, og du kan komme til spær der, kan du måske sætte en løft på den spær midlertidigt i stedet?
Hvis det er så tæt mellem spærene, er det usandsynligt, at ingen spær ligger over nogen del af døråbningen, og så kan det være en god idé at støtte den op under ombygningen. Det kan jo som sagt gøres oppefra ved at bygge noget, der hviler på de nærliggende spær og en strop, der løfter den, man skal arbejde under.
Så er det stadig et spørgsmål, om væggen er bærende, for at vide hvor stærkt du skal bygge den nye vægdel ovenfor døren.
Så er det stadig et spørgsmål, om væggen er bærende, for at vide hvor stærkt du skal bygge den nye vægdel ovenfor døren.
Gode tips om takstolene. Forværrende er, at der ligger 45 cm løsuld på loftet. Hmm
Jeg tror også, at planlægning fortsætter til venstre. Skal undersøges.
Hvis jeg ikke kan styrke stolen oppefra, er der så kun stempel tilbage?
Hvor kan man placere det, og hvordan for at kunne udføre indgrebene?
Jeg tror også, at planlægning fortsætter til venstre. Skal undersøges.
Hvis jeg ikke kan styrke stolen oppefra, er der så kun stempel tilbage?
Hvor kan man placere det, og hvordan for at kunne udføre indgrebene?
Haha - jeg forstår, at det ikke er så sjovt at grave i slutuld... måtte gøre det, da jeg havde et ventilationsrør, der var gået fra hinanden og tabte en ring... tog et par timer at meget forsigtigt suge slutuld op i støvsuger, tømme til sæk igen og igen, indtil jeg lykkedes med at finde den.S Småfixren sagde:
Ja, for at sætte et stempel, så er det nok at følge underrammen på tagspæret og sætte en stolpe her foran eller bag døroppet, så du får plads til at arbejde. Så afhænger det af, hvordan indertaget ser ud for at vide, hvad der er bedst, og om du skal ændre taget i hallen eller badeværelset.
Hvis det er et gammelt hus, sidder der måske en spont under tagspæret, og den har været vævsspændt? Er det skiftet til gips i dag? At reparere et hul i gipstaget og male er jo betydeligt enklere end at skære væv/pap op og gendanne.
Hmm.. så du mener, at man skal lave et gennemgående stempel i en af de øvre tværgående planker og så bare skifte den nederste, der er skåret ind i stående planke 3 på billedet?J Johan456 sagde:
Så skal man efterlade de øvre dele af planke 1 og 2?
Som det er nu, hænger hele plankrækken over døren på stående 1 og halvdelen af 2.
God idé men som fixare skriver. Hvordan stempler jeg, når jeg samtidig vil have fjernet 1 eller flere reglar nedefra? Har tænkt mig at sætte dobbelte 45x145 i bunden frem til planke 3. Bruge de erstattede og forlænge de ovenliggende, så de rækker frem til 3eren. Skørt
Klik her for at svare