4,075 læst ·
15 svar
4k læst
15 svar
Hvordan føre netværkskabel gennem indervæg?
Side 1 af 2
Jeg har et fiberstik i et soveværelse og vil trække netværkskabel fra dette rum ud til et åbent område udenfor rummet (til et accesspunkt i loftet).
Jeg skal altså have kablet gennem indervæggen mellem soveværelset og målet udenfor, hvilket indebærer, at kablet skal gennem væggen. Dette har jeg ikke gjort før, men det burde være muligt at løse selv, tænker jeg. Hullet skal altså bare nogle centimeter gennem indervæggen, ikke trækkes ind i væggen eller lignende.
Jeg modtager gerne forslag til, hvordan dette gøres bedst for at få det så pænt og diskret som muligt, det er primært selve trækningen gennem væggen, jeg er usikker på.
Min tanke lige nu:
Bore hul lige gennem væggen, et stykke under loftet.
Saven en stump VP-rør af, som er lige så lang som væggens tykkelse (og med en diameter som det borede hul).
Kablet går gennem hullet/VP-røret og ud til loftet på den anden side.
Er der nogen smart måde at gøre dette så pænt som muligt? Eller helt anden løsning der kan fungere?
Jeg skal altså have kablet gennem indervæggen mellem soveværelset og målet udenfor, hvilket indebærer, at kablet skal gennem væggen. Dette har jeg ikke gjort før, men det burde være muligt at løse selv, tænker jeg. Hullet skal altså bare nogle centimeter gennem indervæggen, ikke trækkes ind i væggen eller lignende.
Jeg modtager gerne forslag til, hvordan dette gøres bedst for at få det så pænt og diskret som muligt, det er primært selve trækningen gennem væggen, jeg er usikker på.
Min tanke lige nu:
Bore hul lige gennem væggen, et stykke under loftet.
Saven en stump VP-rør af, som er lige så lang som væggens tykkelse (og med en diameter som det borede hul).
Kablet går gennem hullet/VP-røret og ud til loftet på den anden side.
Er der nogen smart måde at gøre dette så pænt som muligt? Eller helt anden løsning der kan fungere?
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 315 indlæg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2,315 indlæg
Hos min søn benyttede jeg de gamle TV- og teleudtag til at trække netværkskabel i, det gik meget godt.pauliewalnuts sagde:
Jeg har et fiberstik i et soveværelse og vil trække netværkskabel fra dette rum ud til et åbent område udenfor rummet (til et access point i loftet).
Jeg skal altså have kablet gennem indervæggen mellem soveværelset og målet udenfor, hvilket betyder, at kablet skal gennem væggen. Dette har jeg ikke gjort før, men det burde jeg kunne gøre selv, tænker jeg. Hullet skal altså bare nogle centimeter gennem indervæggen, ikke trækkes inde i væggen eller lignende.
Mottager gerne forslag til, hvordan dette gøres bedst for at få det så pænt og diskret som muligt, det er især selve trækningen gennem væggen, jeg er usikker på.
Min tanke lige nu:
Bore hul lige gennem væggen, et stykke under loftet.
Save et stykke VP-rør, der er lige så langt som væggens tykkelse (og diameter som det borede hul)
Kablet går gennem hullet/VP-røret og ud til loftet på den anden side.
Er der nogen smart måde at gøre dette så pænt som muligt? Eller helt anden løsning, der kan fungere?
Det jeg opdagede var, at alting gik via loftet, så jeg kunne også nå de forskellige rum ved at gøre det via loftet.
Så blev der ingen synlig kabel til det access point, der sidder i stuen.
I øvrigt synes jeg, at du har fået gode tips.
Jeg plejer at bruge en lidt grovere ståltråd til at trække gennem hullet, tape netværkskablet fast, og derefter lirke det igennem.
Til hultagning har jeg anskaffet en 8mm bor, der er 600mm lang, den klarer det meste.
Glem ikke også at lægge netværkskablet i en passende kabelkanal, findes på Jula, Biltema m.fl., det bliver så meget pænere end at klipse et løst kabel.
Hvis man vil have det pænt/diskret, bruger man installationskabel og kontakterer derefter på den anden side. Så kan man have et meget mindre hul, der er lettere at skjule. Men jeg plejer bare at bore et lidt større hul.pauliewalnuts sagde:
Netværkskablets ende (stikforbindelse, måske det hedder?) gør, at hullet skal være lidt større, for at kunne trække igennem. Så ville jeg gerne “dække ud” med noget i hullet, så det ikke bliver slør mellem kablet og hullernes kanter (hvis hullet er lad os sige 14 mm og kablet 8 mm bliver det jo slør som bare bliver “åbent hul”). Deraf idéen med VP-rør.useless sagde:
Lige nu føler jeg mig ikke klar til at kontaktere et kabel, men måske er det ikke svært?S sjoelund sagde:
Tak for gode tips, skal faktisk tjekke om loftet kan være et alternativ her for mig.Hannuse sagde:
Hos min søn brugte jeg de gamle TV- og teleudtag til at trække netværkskabel i, det gik meget godt.
Det jeg opdagede var, at alting gik via loftet, så jeg kunne også nå de forskellige rum ved at gøre det gennem taget.
Så blev der ingen synlig kabel til det adgangspunkt, som sidder i stuen.
I øvrigt synes jeg, at du har fået gode tips.
Jeg plejer at bruge en lidt kraftigere ståltråd til at trække gennem hullet, tape fast netværkskablet, og derefter lirke det igennem.
Til hultagning har jeg anskaffet en 8mm bor, som er 600mm lang, den fixer det meste.
Glem ikke også at lægge netværkskablet i en passende kabelkanal, findes på Jula, Biltema mfl, det bliver så meget pænere end at klamre et løst kabel.
Så har du brug for endnu større huller. Men hvis du ikke vil se lidt tomrum omkring, kan du jo spartle. Kablet ligger vel alligevel stille, når du først har sat det op?pauliewalnuts sagde:
Det er ikke så svært, men installationskabel er lidt sværere at trække pænt langs kanter væg/loft, da den er stiv og ikke må bøjes 90 grader (skal ikke almindelig kabel heller, men det bliver endnu mere tydeligt med installationskabel). Bemærk dog, at kontakten ofte er lidt større end de færdige patchkabler, man køber, og måske ikke får plads i alle enheder.pauliewalnuts sagde:
Man kan sætte et stik, hvis man vil have en diskret ledning gennem væggen. I mit tilfælde med et kamera på den anden side af væggen, lige hvor kablet går gennem. En stikkontakt er mere bekvemt, fordi man kan koble ledningen fra, osv. Men det optager også lidt plads.useless sagde:
Køb en rundstav, der har samme diameter som hullet (lav hullet så det passer til en stav), og lav et udsnit i den, der matcher selve kablet og eventuelt to tætningslister. Træk kablet med kontakt igennem, træk kablet mellem listerne, og tryk pluggen ind i hullet.
Mal osv. inden montering.
Når kablet går i stykker, trykker du pluggen ud fra det andet rum og udskifter blot kablet.
Det er muligt at sætte et dæksel/en fals på rundstaven, men jeg gætter på, at du laver hullet lidt skjult.
Mal osv. inden montering.
Når kablet går i stykker, trykker du pluggen ud fra det andet rum og udskifter blot kablet.
Det er muligt at sætte et dæksel/en fals på rundstaven, men jeg gætter på, at du laver hullet lidt skjult.