Har siddet en luftvarmepumpe her før, og den er flyttet op, så nu er der et hul her. Hvordan skal jeg gøre for at tætne hullet bedst muligt? Fugeskum? Spartel? Træ?

• Rundt hul i væg efter flytning af luftvarmepumpe, omgivet af hvid ru overflade og glat nederste del.
  • Et hul i en mur, tidligere brugt til en luftvarmepumpe, med isoleringsmateriale synligt inde i hullet.
M Förstagångsköparen sagde:
Der har siddet en luft-luft varmepumpe her før, og den er blevet flyttet op, så nu er der et hul her. Hvordan skal jeg bedst forsegle hullet? Fugeskum? Spartelmasse? Træ?
Brug så vidt muligt det samme materiale, ville jeg sige:
Dvs isoler med uld i hullet og luk overfladen med træ/gips.
Man kan save en prop til i samme dimension som hullet, skrue i en tværregel bag den eksisterende plade (som selvfølgelig er et par cm længere på hver side, så man har noget at fastgøre den i), og så proppen på den - spartle, male - færdig

En mand bruger en boremaskine til at fastgøre en tværregel indeni et stort hul i en gipsvæg.
Eksempel med større hul

klaskarlsson klaskarlsson sagde:
Brug så vidt muligt samme materialer ville jeg sige:
Dvs isolere med uld i hullet og lukke overfladen med træ/gips.
Man kan save en prop til i samme dimension som hullet, skrue en tværregel bag den eksisterende plade (som så er et par cm længere på hver side naturligvis, så man har noget at fastgøre den i), og så proppen på den - spartle, male - færdig

[billede]
Eksempel med større hul
Længst inde i hullet ser man murstenene på ydersiden. Skal jeg sætte noget længst inde der?

Jeg vil gerne undgå at gøre hullet større. Hullet er såpas lille, at det nok ikke behøves regler. Så..

Er det nok at putte isolering ind eller skal jeg have noget ved murstenene? Så isolering. Så sætte en træplade (hvilket materiale?) Ved indervæggen?

Længst inde i hullet ser man murstenen på ydersiden. Skal jeg sætte noget længst inde der?

Jeg vil gerne undgå at gøre hullet større. Hullet er så lille, at det nok ikke behøves lægter. Så..

Er det nok at putte isolering ind, eller skal jeg have noget ved murstenen? Så isolering. Så sætte en træplade (hvilket materiale?) Ved indervæggen?
Som @klaskarlsson skrev ovenfor. Forsøg at have samme materiale som før i hver lag. Hvis de har lavet hul i murstenen, så mur op igen med mursten. Er der en luftspalte mellem murstenen og isoleringen nu, så skal der også være det nu. Det ser ud til at være glasfiberisolering. Svært at sige på billederne, hvad det er for en træplade, spån eller tretex ser det ud som. Findes der en dampspærre? Det ser sådan ud på billedet, så bør den repareres med tape beregnet til formålet.
Du behøver ikke lave hullet større for at reparere det. Tag en hulsav og bor en lige så stor cirkulær plade, som du sætter i hullet på samme måde som videoen viser.

T Tompafix sagde:
Som @klaskarlsson skrev ovan. Försøg at have samme materiale som før i hver sigt. Har de lavet huller i teglen, så mur igen med tegl. Hvis der er en luftrum mellem teglet og isoleringen nu, så skal det også være der nu. Det ligner glasfiberisolering. Svært at sige ud fra billederne, hvad det er for en træplade, spån eller tretex ser det ud som. Er der en dampspærre? Det ser sådan ud på billedet, så bør den repareres med tape til formålet.
Du behøver ikke at lave et større hul for at reparere hullet. Tag en hulsav og bor en lige så stor cirkulær plade, som du sætter i hullet på samme måde som videoen viser.
Altså jeg ved ikke om der er luftrum. Hvad er dampspærre? Jeg har aldrig ejet et hus før, så jeg er totalt blank omkring sådan noget. Men jeg må vel google rundt. Det er svært at få en rund træplade, der er lige så stor som hullet hele vejen ind til teglen.

Alltså jag vet inte om det finns luftspalt. Vad är ångspärr? Jag har aldrig ägt ett hus innan så jag är totalt nollad kring sånt här. Men jag får väl googla runt. Är svårt att få in en rund träskiva som är lika stort som hålet hela vägen bort till teglet.
Ångspärr, tror det sitter en plast innanför träskivan. Om du försöker kolla in i hålet om isoleringen går ända ut till teglet eller om den slutar några cm innan.
Du ska bara sätta in en rund träskiva där du har träskivan nu. Inte ända ut. Så innefrån och ut rund träskiva i hålet om du har en hålsåg, annars sågar du till en kvadratisk skiva och ritar av konturerna av den på väggen och sågar upp ett lika stort hål som skivan. Laga plasten i hålet med åldersbeständig tejp. Isolering lika tjockt som det ligger där idag, eventuell luftspalt och sist tegel eller murbruk.
Du får först lägga in isolering, sedan laga plasten för att sedan laga träskivan. Och sedan laga teglet på utsidan.

T Tompafix sagde:
Dampspærre, tror der sidder en plast indenfor træpladen. Hvis du prøver at kigge ind i hullet om isoleringen går helt ud til murstenene eller om den stopper nogle cm før. Du skal bare sætte en rund træplade der, hvor du har træpladen nu. Ikke helt ud. Så indefra og ud rund træplade i hullet, hvis du har en hulsav, ellers saver du en kvadratisk plade og tegner konturerne af den på væggen og saver et lige så stort hul som pladen. Reparér plasten i hullet med aldringsbestandig tape. Isolering lige så tykt som det ligger der i dag, eventuel luftspalte og til sidst mursten eller mørtel. Du skal først lægge isolering, derefter reparere plasten for derefter at reparere træpladen. Og derefter reparere murstenene på ydersiden.
Murstenen på ydersiden er tilbage

Teglet på udsiden er tilbage
Nå, hvordan kunne de få det igennem muren så?

T Tompafix sagde:
Du ska bare sætte en rund træplade der hvor du har træpladen nu. Ikke helt ud.
Hvad mener du med dette? Helt inde ved murstenene skal jeg altså ikke have nogen træplade?

T Tompafix sagde:
Ja, hvordan kunne de få det igennem væggen så?
Ja, nu ser jeg. Håndværkeren sagde, at jeg kan sprøjte lidt fugeskum ind. Det er ikke noget stort hul i murstenen.

Er det forkert?

Hvad mener du med dette? Inderst ved murstenen skal jeg altså ikke have nogen træplade?
Sidder der en træplade der nu, så er svaret ja. Ikke et så stort rum at arbejde i dog 😆
En måde at løse det på er jo, at du laver et større hul på indersiden først. Tager lidt isolering ud. Afhjælper hullet nærmest murstenen. Genfylder med isolering og reparerer plastikken for derefter at sætte en ny plade længst inde mod rummet.

Ja, nu ser jeg. Håndværkeren sagde, at jeg kan sprøjte lidt fugeskum ind. Det er ikke et kæmpehul i murstenen.

Er det forkert?
Jeg ville da have brugt mørtel i murstenen, hvis det er lille.

T Tompafix sagde:
Jeg ville så have brugt mørtel i teglstenen, hvis det er lille.
Jeg orker ikke stå og blande for et sådan lille hul.

T Tompafix sagde:
Sidder der en træplade der nu, så er svaret ja. Ikke et så stort rum at arbejde i dog 😆
En måde at løse det på er jo, at du laver et større hul på indersiden først. Tager lidt isolering ud. Reparerer hullet nærmest murstenen. Fylder efter med isolering og reparerer plastikken for derefter at sætte en ny plade længst inde mod rummet.
Hvor vigtigt er det, at dette bliver præcist så? Hvis jeg tætner facaden udefra med fugeskum og derefter lægger isolering i hullet og afslutter med træ på indersiden?

T
Musetegning på væg, der viser tegneseriemus, kommer ud af et sort, buet hul i et lyst rum med trægulv.

• Haha
Mjärn
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.