Stålrammen er der fra tidligere. Det er en INP 100 (stålbjælke, I-bjælke, 100 mm)
Nu bygger jeg huset lidt ud og har brug for at tilslutte en limtræsbjælke til dette.
På limtræsbjælken vil der hvile 1 eller 2 tagspær (23 graders taghældning - 6,6 meters spændvidde)
Limtræsbjælken er cirka 2,3 meter lang. Dimension sandsynligvis 66x315 eller 90x315.
Spørgsmål: Hvordan skal jeg bedst tilslutte denne limtræsbjælke til i-bjælken? Tanken er, at I-bjælken skal bære den belastning, som limtræsbjælken bærer.
Jeg kan desværre ikke placere limtræsbjælken højere oppe (ovenpå i-bjælken), det fungerer ikke med husets øvrige udformning.
Herregud.
Vær glad for at du ikke spørger, hvordan man fastgør en eldosa, for så ville du have hele forumets elektrikere efter dig, som påpeger, at kun behørige må røre ved eldosor.
Konstruktionen kan jo alle klare.
Er I-balken dimensioneret til at klare den nye ekstrabelastning?
Tipper den?
Som Matti siger, bør du have en "hängsle" i underkanten (kan foldes ind, så det bliver flush). Dog kan du få problemer med, at I-bjælken twister, når lasten kommer ind "ocentrerat". Prototypens løsning forhindrer dette, så en kombination, og du er sikker.
Herregud.
Vær glad for, at du ikke spørger, hvordan man fastgør en eldosa, så ville du få hele forumets elektrikere på dig, der påpeger, at kun behørige må røre ved eldosor.
Konstruktion kan jo hvem som helst klare.
Er I-balken dimensioneret til at klare den nye ekstrabelastning?
Vælter den?
Ja, den er dimensioneret til ekstrabelastningen, har tjekket dette med konstruktør.. Har dog ikke fået noget godt forslag til fastgørelsen.
Som Matti siger, du bør have en "bøjle" i underkanten (kan foldes ind så det bliver flush). Derimod kan du få problemer med at I-bjælken vrider, da lasten kommer ind "eccentreret". Prototypens løsning forhindrer dette, så en kombination og du er sikker.
OK, er dette godt nok som bøjle, eller skal bøjlen også hænge over I-bjælken? Jeg forestiller mig 8 mm stålplade og M10 gevindstang eller lignende.
Kombineres med to skruer gennem livet på I-bjælken direkte ind i endetræet på limtræsbjælken.
Tja, det bliver vel lidt som at løfte sig selv i håret, tænkte nok på at hænge i I-bjælken, men indser, at det bliver lidt mere kompliceret at få til. For så vidt forhindrer du træet i at flække, det kan være nok, træbjælken ser grov ud.
En anden mulighed er at beholde træbjælken som nævnt ovenfor og placere stålpladerne på siderne med et antal gennemgående gevindstænger, mindst 2 af dem skal være placeret lavt. Stålpladen skal da gå ind i I-bjælken på samme måde som træbjælken. Bare pas på, at skruerne ind i endetræet ikke støder sammen med en gevindstang.
Det kunne faktisk godt lade sig gøre at lave en kombination, hvis man vil have dobbelt sikkerhed, dvs både klemmesamling fra siden og ovenfra.. Både livrem og seler!
Forsøge at få en plade fastgjort i midten af livet og derefter forbinde træbjælken på denne plade. Så får du lasten direkte ind i bjælken og slipper forvridning. Lægger du den kun på den nedre flang kan du få en nedbøjning af flangen lokalt.
Det er forkert proportion i billedet, jernbjælken er 100 høj og limtræ 315, dvs. 3 gange så høj. Tegn om så man ser om det bliver fornuftigt
Jeg ville ikke bruge gennemgående skrue gennem træ, det bliver slapt med tiden (og at ramme pladen på den anden side er ikke let). Brug træskrue eller ankerskrue.
Tænk derefter på, at et limtræ der er 66 tykt, har brug for afstivning i sideretning både foroven og forneden, så det ikke "vælter".
Det er forkert proportion i billedet, jernbjælken er 100 høj og limtræ 315, dvs. 3 gange så høj. Tegn om, så man kan se, om det bliver fornuftigt
Jeg ville ikke bruge gennemgående skruer gennem træ, det bliver løst med tiden (og at finde pladen på den anden side er ikke let). Brug træskrue eller ankarskruv.
Tænk derefter på, at et limtræ, der er 66 tykt, har brug for stræbning i siden både øverst og nederst, så det ikke "vælter."
Protte
Godt punkt. Jeg angav forkert ovenfor - bjælken er en INP 200, dvs 200 høj og 100 bred. Tegningen er korrekt.
Fransk træskrue eller ankarskruv lyder mere fornuftigt, jeg tænkte også på problemet med at bore lige. Man burde kunne lave en stærk klemmeforbindelse alligevel.
Senest redigeret:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.