Planlægger at bygge en udestue over den nuværende terrasse mellem hus og garage i henhold til nedenstående sektionstegning.
Efter at have kigget på den svenske træguide er jeg med min sne-zone 2 kommet frem til, at der kræves limtræsbjælker på 90x225mm. Men hvordan løser jeg fastgørelsen til facaderne på en pæn måde?
Jeg kan forestille mig tre alternativer A: Simpelthen lægge limtræsbjælkerne på en 45*90 (eller lignende) som skrues ind i væggene. Enkel løsning men bliver ikke så pæn, specielt mod huset hvor der er lidt trangt med plads. B: Skrue 45*220 (eller lignende) mod facaderne og hænge limtræsbjælkerne i bjælkesko, tænker mig da indadgående for at slippe for at se grimme bjælkesko. C: Lignende alternativ A med forskellen at save ud i limtræsbjælkerne for at få reglen op i samme niveau som limtræsbjælkerne. Men jeg formoder, at man da får en for svag konstruktion?
Tegnede forslagene nedenfor for at tydeliggøre mine tanker:
Har dette eminente forum nogle gode input i spørgsmålet?
rent spontant alt A men det kanske inte är den mest estetiska lösningen men absolut den som konstruktionsmässigt kräver minst beräkning och kunskap.
En hyfsat solid bærende bjælke infæstet ordentligt på facaderne/regelværket på bygningerne vil kunne klare dette. Det vil jo blive en del snepres når det er vådsne, men hvis du erkender det og måske skraber det værste væk, så er det vel ikke noget problem. Nu handler det om en indglasset del udendørs og ikke noget beboelsesområde, så jeg ville have taget det med i mine beregninger... absolut kan der opstå skader ved en rigtig ugunstig vinter, men det ville jeg have taget. Ønsker man at holde størrelsen på limtræ på et lidt mere "pænt" niveau, så er vinterstøtter et alternativ. Har en ven som hver efterår sætter en bærende bjælke op med støtter under netop fordi det ellers ville blive rent groteske reglar på et tag med lav hældning...
En ret solid bærende bjælke, der er fastgjort ordentligt til facaderne/regelværket på bygningerne, vil kunne klare dette. Der vil jo blive et ret stort snepres, når det er tung sne, men hvis du er klar over det og måske skovler det værste væk, er det vel ikke noget problem. Nu handler det om en del med glas udenfor og ikke et beboelsesområde, så det ville jeg have taget med i mine beregninger. Absolut kan der opstå skader ved en rigtig ugunstig vinter, men det ville jeg have accepteret. Hvis man vil holde størrelsen på limtræ på et lidt mere "pænt" niveau, er vinterstøtter en mulighed. Jeg har en ven, der hver efterår presser en bærende bjælke op med støtte under netop for at undgå grotesk store bjælker på et tag med lav hældning..
Jeg tænker mig, at 90x225 skal være nok uden at skulle bruge støtte på intern.
Med Alt B, hvor meget kan bjælkesko egentlig klare? Jeg kan ikke finde nogen god information om det, men det er måske et ikke-spørgsmål, og at de klarer godt og vel, hvad der kræves.
Mine bjælker ligger på reglarne på loftet, dvs jeg er gået ind gennem væggen og fastgjort og aflastet dem inde på loftet. Ikke min konstruktion, men tømreren som jeg hyrede til at opføre stommen valgte den løsning.
Mine bjælker ligger på reglarne på loftet, dvs jeg har gået ind gennem væggen og fæstet og aflastet dem inde på loftet. Ikke min konstruktion, men tømrerne som jeg hyrede til at rejse stommen, valgte den løsning.
Desværre er der nok ikke plads til det her som jeg ser det lige nu, men skal bestemt kigge på, hvordan det bliver, når jeg først river panelet, som sidder der. Dog står spørgsmålet stadig, hvordan det skal løses på siden mod garagen.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.