Jeg har skiftet en af beslagene på min terrassedør. Den gamle var rusten, og skruerne knækkede og måtte bores ud. Nu overvejer jeg, hvordan jeg bedst kan fastgøre det nye, der skal sidde i de samme huller… jeg kan bruge tykkere og længere skruer, det bør hjælpe, men kan jeg også lægge noget i de gamle huller, og i så fald hvad?

Ny metalbeslag på hvid terassedør med synligt slitage og gamle skruehuller.

Hængslet er til den forkerte side, fordybede huller er til for forsænkede skruer.
Skruerne skal være forsænkede, ellers rammer de den anden del af hængslet og dens skruer.

Hvis skruerne var rustne, er træet nærmest skruerne sandsynligvis også dårligt. Bor en tilstrækkelig stor bore ud, så kun friskt træ er tilbage. Lim træpropper i, og lav derefter nye skruehuller.
Det er selvfølgelig muligt at snyde med en længere skrue, men det kan give et dårligere resultat.

• Synes
sepani
  • Laddar…
Demmpa Demmpa sagde:
Hængslet er til den forkerte side, fordybede huller er til fordybede skruer.
Skruerne skal være fordybede, ellers rammer de den anden del af hængslet og dets skruer.
Skruer er fordybede. Tog det hængsel jeg havde og tror det kommer til at fungere nogenlunde?

Hvis du sætter forsænkede forsænkede skruer fra den forkerte retning i et forsænket hul og størstedelen af skruvskallen forsvinder ind i hullet, så vil typisk intet af skruen holde hængslet, og der er risiko for, at skruvskallen/skruvhullet slides, så skruvskallen går gennem hullet. Jo tættere skruvskallens yderkant er på hullets kant, jo større er risikoen for, at skruen går igennem.

Springet mellem dørblad og dørkarm er normalt ikke mange millimeter.

• Synes
sepani
  • Laddar…
Demmpa Demmpa sagde:
Hvis du sætter forsænkede skruer fra den forkerte side i et forsænket hul og størstedelen af skruehovedet forsvinder ind i hullet, så vil næsten intet af skruen holde hængslet, og der er risiko for, at skruehovedet/skruens hul slides, så skruehovedet ryger gennem hullet.
Jo tættere skruehovedets yderkant er på hullets kant, jo større risiko for, at skruen ryger igennem.

Mellemrummet mellem dørblad og dørkarm er normalt ikke mange millimeter.
Men jeg har tjekket, at døren slutter til med hængsler imellem. Men jeg måtte justere det lidt for at lukke tæt mod det andet. Jeg kan ikke se, at skruerne ikke kan forsænkes helt, men jeg vil rapportere, hvordan det går.

S sepani sagde:
Fast har kontrollert at døren slutter til med hengsel imellem. Men måtte justere det lidt for at slutte tæt mod det andet. Kan ikke se at skruerne ikke kan forsænkes helt men skal rapportere hvordan det går
S sepani sagde:
Fast har kontrollert at døren slutter til med hengsel imellem. Men måtte justere det lidt for at slutte tæt mod det andet. Kan ikke se at skruerne ikke kan forsænkes helt men skal rapportere hvordan det går
Du havde helt ret, det blev at gøre om gøre rigtigt…med nyindkøbt hengsel…længere skruer sidder fantastisk…fasade også tærsklen som nok er det som har knækket gamle...
Dørtrin med skråkant og træpanel, potentielt skadet; del af diskussion om udskiftning af beslag og korrekt installation. Nyt installeret metalhængsel med længere skruer på en slidt trædørkarm, som viser tydelige tegn på tidligere skade.

Du har skiftet hængsler?
Det ses fordi det første hængsel ikke har "åbningen" på "indersiden", det har derimod det sidste hængsel.
Metalgængsel på en dørkarm med synlig grønt markeret ændring.

Demmpa Demmpa sagde:
Du har skiftet hængsel?
Det ses, da det første hængsel ikke har "åbningen" på "indersiden", det har derimod det sidste hængsel.
[billede]
Ja det er skiftet

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.