Min kone vil have et nyt klædeskab i soveværelset, og planen er at sætte skydedøre på den ene endevæg (310 cm). Desværre er loftet lidt ujævnt, så vi kan ikke fastgøre skinnerne direkte i loftet, men vi er nødt til at bygge en ramme fra loftet og ud fra væggene. Jeg kan dog ikke finde en fornuftig måde at fastgøre rammen i loftet (spånplade) eller i væggene. Vi har uindrettet koldloft ovenpå, så det er i teorien muligt at fjerne isoleringen og lægge en lægte ovenpå loftspladerne, som derefter fastgøres i spærene ved hjælp af kortlingar. Det er dog et møgjob at fjerne nok isolering for at komme til at lægge lægten ned.

I den bedste af verdener havde der været en form for ekspander, som vi kunne fastgøre nedefra, og som er lang nok til at gå igennem en 45mm lægte. Der vil jo næppe være nogen vægt på rammen, skydedørene skal primært stå på deres hjul i bunden og ikke hænge.

Er der nogen, der har en god idé eller forslag til en løsning?

• Skydedørssystem i soveværelse med rød 45x45 regelkonstruktion og grå skydedøre. Rammeproblemer beskrevet for ujævnt loft og fastgørelse.
Konstruktionsskrue kan man bruge næsten overalt undtagen i beton / puds. Det er bare at undersøge, hvad taget består af, findes der gulvbjælker (c-c 60 cm) så fastgør i dem.

Du kan anvende expander. Skift den ordinære skrue ud med en, der er lidt længere, så når du igennem reglen.
Ellers burde skrue i spånpladen og lim være nok til den konstruktion. (Gætter jeg ud fra din info)

zarkov zarkov sagde:
I den bedste af verdener havde der været en slags ekspander, som vi kunne fastgøre nedefra, der er tilstrækkelig lang til at gå igennem en 45mm regel.
fx at man borer hul gennem reglen til skruen fx m5, så borer man med et større bor ca. halvvejs ind i reglen, så skruens hoved havner 20-25 mm ind i reglen

Ja, det luter mod at jeg bruger almindelig expander. Tanken er jo ikke at der skal ligge nogen vægt på taget, men at de stående reglar bærer det meste. Enten forsænker jeg hullerne i reglen ligesom @tergo foreslår, eller også køber jeg et stykke gevindstang og nogle møtrikker, hvis jeg ikke kan finde nogle tilstrækkeligt lange erstatningsskruer (men maskinskrue M5 i længde op mod 100mm synes at være svær at finde).

molly M5/52 skal klare at fastgøre 28mm materialetykkelse uden at skifte skrue

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.