Jeg har en lidt speciel løsning i gang, som bygger på at en træbjælke på 100x200 mm skal bygges sammen med en betonbjælke på 100x200 mm. Træbjælken er fem meter lang og skal altså samles med en tilsvarende bjælke i beton, ende mod ende.

Jeg ved, at dette lyder HELT vanvittigt, men det er for sent at ændre nu.

Nu til mit spørgsmål: hvordan fastgør jeg armeringsjernene i træbjælken på den absolut bedste måde?

Betonbjælken støbes på stedet, mod træbjælkens ende.

Svejs en solid fransk skrue i enden og gevind den ind.

Er det ikke stor risiko for, at svejsningen springer af, når træbjælken bøjes ved belastningstilfælde? En løsning, der ikke indebærer svejsning, ville være bedre, da jern bliver så skørt ved opvarmning.

Bore huller i træbjælken og træk jernene ind?

Det er ikke muligt at støbe nogen form for stolpesko i betonbjælken?

Matti_75's svar på at bore huller og trække armeringsjernene ind virker fornuftigt.
Kan det fungere med kemankre i træ?

Bor "lagomt" hul og slå armeringsjernene i, så behøves der ingen klister i træet. I den retning vil der ikke være nogen direkte belastninger, så de vil nok sidde fast i bjælken.

Sandt, men samlingen mellem træet og betonbjælken må i dette tilfælde ikke glide fra hinanden, for så kan de glide af understøtningen.

Kemankre i stenmateriale sidder fast utroligt godt, jeg har hørt, at et 10mm jern kemankret fast i beton ikke kan trækkes ud, jernet strækker sig, indtil det knækker.

Hvordan det fungerer i træ, ved jeg ikke, men det burde blive stærkere end blot at slå jernene i tætte huller?

Polyuretanlim virker perfekt til at lime stål og træ med.

Jamenforhelvede, det har du jo ret i! Så mange knive som jeg har lavet.

Brug hellere epoxylim til at fylde hullerne med, da almindeligt polyuretanlim ikke er fugemateriale fra en belastningssynsvinkel og kræver både højt presstryk og tætte fuger for at det skal holde. Epoxy er betydeligt mere tilgivende.

Senest redigeret:
Hvis du borer hullerne lidt skævt, og i forskellige retninger, så kan træbjælken ikke glide ud af armeringsjernets greb.

En svejsning bliver normalt set stærkere end grundmaterialet.
Hvis du ønsker ekstra sejhed i svejsningen, kan du med fordel anvende MMA (Pinne) i stedet for MAG (Mig).

Hmm..

Jeg er ikke præcis overbevist om, at armeringsjernene er egnede til denne sammensætning. Jernene er beregnet til at optage trækkræfter i betonen og ikke beregnet til de bøjningskræfter, der kan opstå i dette tilfælde. Der bliver også et kraftigt hulkantstryk i træbjælken, og der er risiko for, at denne flænses.

En bedre løsning er nok at lade fremstille et 500 mm langt firkantet rør i stål på 100x200 mm og trække bjælkerne ind fra hver sin ende, hvorefter de fikseres med gennemgående bolte.

• Synes
Chaly og 1 anden
  • Laddar…
Det sidste råds svage punkt burde blive, at borehullerne i betonen kan få betonen til at revne omkring sine huller.

Det er et ret så tricky problem dette..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.