Jeg har skiftet parketgulvet i et rum, og når jeg sætter listen tilbage, er der et mellemrum mod gulvet. Huset er gammelt, og gulvet er ikke helt plant. Hvordan får man en god løsning på dette?
Jeg fik to tanker...
Kopier gulvet til listen med en blyant og en klods, for derefter at save listen efter toppe og dale.
Eller tvinge listen ned med en planke, som en hjælper stiller sig på, og du fastgør listen.
Hvis det ikke går at bøje listen ned og fastgøre den, så er alternativerne enten at rette gulvene op (flydespartel) eller lægge en blyant på gulvet og trække den langs gulvet, således at du får en linje på listen, der følger gulvets ujævnhed, og derefter bruge en stiksav. Dette betyder dog, at samtlige lister skal saves lige meget i hele rummet.
Alternativt kan du lade det være som det er i nogle uger og se, om du stadig husker det senere. Nogle gange stirrer man alt for tæt på listerne, når man arbejder med dem, til at man får noget perspektiv.
At bryde gulvet op er næppe en mulighed, da vi lige med stor møje har lagt det. Problemet med stiksaven er netop at måle, hvordan man skal save. Derefter er det jo meget lidt, der skal fjernes - det handler ofte om en eller nogle få millimeter, hvilket gør det svært at save. Samtidigt er det tilstrækkeligt til, at det kan ses. Er der nogen praktisk ulempe ved, at det gaber, udover at det ser grimt ud?
Det går jo at høvle/slibe listen også, og det kan jo være at foretrække, hvis det er så lidt materiale, der skal fjernes.
Nej, problemet er kun estetisk. Men det kan jo være en sjov udfordring at få det perfekt
Ofte har man brug for at tage nogle skridt tilbage og kigge. Eller lade det være et stykke tid (så plejer man at glemme det).
Hvor ofte ligger du på gulvet hos venner og bekendte og inspicerer lister?
Shit happens, samme problem som hos os, hvis man er dyreven, så glæder man sig over edderkopperne, som får et sted at gemme sig, og værre ting har man jo set som sagt...
Almindeligt "problem" man nemt løser med en lille høvl med kort bord. Tegn på listen, om nødvendigt, så er det bare at køre. Går hurtigt med lidt træning
Den absolut bedste løsning er at begynde på næste projekt i stedet, efter et par minutter med tankerne på noget andet vil du aldrig mere tænke på den der list
Ja, desværre. Men det plejer desværre ikke at se så pænt ud - I allafald hvis du spørger mig.
Men handler det kun om nogle millimeter så pres listen ned og søm den fast. Tænk da på at begynde at sømme der hvor du presser den ned - ellers bliver det ofte sværere.
Du kan jo køre gulvfog i samme kulør som gulvet i sprækken. Den bevæger sig med gulvet. Det bedste er nok bare at lade det være, du kigger jo aldrig i den vinkel.