Revne og banket alt, hvad der hedder puds, ned, og pludselig dukkede noget op, der lignede Leca. Har tjekket med ægte professionelle inden for emnet, og en sagde siporex (hvilket jeg udelukker), to murere sagde straks Leca, og en betoningeniør sagde Leca, men... Huset blev jo bygget i 1940, og i teorien fandtes Leca slet ikke i Sverige dengang!? Har bygmesteren fra 40'erne fået fat i en tidsmaskine? Jeg har endda banket noget af pudset på ydersiden her og der for at udelukke, at rummet skulle være en senere tilbygning, og pludselig... Leca overalt.
Ville være ekstremt taknemmelig for input/forklaringer omkring dette, kære BH-venner.

• Et rum under renovering med blottlagte murstensvægge, et vindue med udsigt til grønne træer, og diverse byggematerialer og værktøj på gulvet.
  • Rum med væg af afdækket mursten, antagelig Leca, tre skovle op ad væggen, blå taske på gulvet, og en stol med værktøj.
  • Murværk af grå blokke, potentielt Leca, med en ujævn overflade og synlige mørtelkanter, fra et hus bygget i 1940 ifølge konteksten.
Düsseldorff
Leca er blevet produceret i Sverige siden begyndelsen af trediverne.

• Synes
fribygg
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff sagde:
Letklinker er blevet fremstillet i Sverige siden begyndelsen af trediverne.
taget. Letklinker kært barn har mange navne, men netop Leca er specifikt her. Letbeton siger ikke så meget heller, da der findes forskellige typer, hvilket du sikkert allerede ved. Netop Leca synes ikke at have eksisteret i 1940

Acora Acora sagde:
taget. Lättklinker kært barn har mange navne, men lige netop Leca er specifikt her. Letbeton siger ikke så meget heller, da der findes forskellige typer, hvilket du sikkert allerede ved. Lige netop Leca fandtes ikke i 1940
Betonklinker!
Læs om leca på Wikipedia.

A AG A sagde:
Betonklinker!
Læse om leca på Wikipedia.
Målene passer ikke. Netop Wikipedia er nok ikke det første sted, jeg leder efter information og fakta. Tak for svaret

C
Jeg tænkte også spontant direkte på betonghålsten.
Men hvilket mærke det kunne være, giver jeg op på!

C cpalm sagde:
Tænkte også spontant direkte på betonghålsten.
Men hvilket varemærke det kunne være, går jeg bet på!
Betonghålsten var min første tanke, når pudset er banket ned, men blokkene er ikke så stumme

Det ser mere ud som uregelmæssige sten end runde lecakugler på billedet. Du kan vel banke lidt af i et hjørne og se, hvad det er?

Oregelbundna stenar i cementblanding; nära bild på overflade.

useless useless sagde:
Det ser mer ud som uregelmæssige sten end runde lecakugler på billedet. Du kan jo banke lidt af i et hjørne og se, hvad det er?

[billede]
er helt enig. Udelukkede Leca først. Har banket, og det er samme sammensætning hele vejen igennem.

Det der må være betonhulsten.

Farsan har sådant en blok derhjemme siden deres hus blev bygget (40'erne), som ser identisk ud.

S Sesulo sagde:
Det der lærer vi er betonhulsten.

Min far har en sådan blok derhjemme fra deres hus blev bygget (40'erne) som ser identisk ud.
To venner (en erfaren murer) og en beton­tekniker sagde Leca men som sagt… historien går ikke op. Som du siger, så var jeg bombsikker på betonhulsten fra starten, men det føles ikke sådan, når man banker og arbejder med væggen. Nogle gange kantede sten og nogle gange kugler, der knuses og falder.

Er kuglerne porøse og går i stykker nogenlunde let?

D Daniel 109 sagde:
Er kuglerne porøse og går nemt i stykker?
nogle gør, mens andre ikke.

Bedste svar

A
Leca er jo blevet synonymt med letklinker p.g.a det over 100 år gamle patent på ekspanderet ler. Leca kom ikke til Sverige før i 60’erne, men længe inden da blev der fremstillet betonklinkerblokke her i Sverige.

Der findes nok mange, der ville kalde f.eks. Finjas letklinkerblokke for netop lecablokke. Så hæng dig ikke i brugen af ordet leca.

• Synes
AG A
  • Laddar…
Der kom den! Det jeg havde mistænkt altså .. ”kært barn har …” osv osv.
Ligger allerede et 25 mm lag Gipsputs, der er ved at hærde i skrivende stund. Stort tak amigo!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.