4,762 læst ·
16 svar
5k læst
16 svar
Hvordan fa'n er det muligt!?
Revne og banket alt, hvad der hedder puds, ned, og pludselig dukkede noget op, der lignede Leca. Har tjekket med ægte professionelle inden for emnet, og en sagde siporex (hvilket jeg udelukker), to murere sagde straks Leca, og en betoningeniør sagde Leca, men... Huset blev jo bygget i 1940, og i teorien fandtes Leca slet ikke i Sverige dengang!? Har bygmesteren fra 40'erne fået fat i en tidsmaskine? Jeg har endda banket noget af pudset på ydersiden her og der for at udelukke, at rummet skulle være en senere tilbygning, og pludselig... Leca overalt.
Ville være ekstremt taknemmelig for input/forklaringer omkring dette, kære BH-venner.
Ville være ekstremt taknemmelig for input/forklaringer omkring dette, kære BH-venner.
taget. Letklinker kært barn har mange navne, men netop Leca er specifikt her. Letbeton siger ikke så meget heller, da der findes forskellige typer, hvilket du sikkert allerede ved. Netop Leca synes ikke at have eksisteret i 1940Düsseldorff sagde:
To venner (en erfaren murer) og en betontekniker sagde Leca men som sagt… historien går ikke op. Som du siger, så var jeg bombsikker på betonhulsten fra starten, men det føles ikke sådan, når man banker og arbejder med væggen. Nogle gange kantede sten og nogle gange kugler, der knuses og falder.S Sesulo sagde:
Er kuglerne porøse og går i stykker nogenlunde let?
Bedste svar
Leca er jo blevet synonymt med letklinker p.g.a det over 100 år gamle patent på ekspanderet ler. Leca kom ikke til Sverige før i 60’erne, men længe inden da blev der fremstillet betonklinkerblokke her i Sverige.
Der findes nok mange, der ville kalde f.eks. Finjas letklinkerblokke for netop lecablokke. Så hæng dig ikke i brugen af ordet leca.
Der findes nok mange, der ville kalde f.eks. Finjas letklinkerblokke for netop lecablokke. Så hæng dig ikke i brugen af ordet leca.