Skånepöjk
Hvordan får jeg stolperne lige ved støbning?

Jeg har en asfalteret skråning. Ca. 15 stolper vil blive støbt i skråningen for at blive et gelænder.

Stolperne, der skal støbes fast, er galvaniserede rør på ca. 1,4 m højde. I bunden er der store sten.

Hvordan får jeg stolperne lige ved støbning? Jeg kan jo ikke stå og holde hver stolpe, indtil mørtelen er hærdet.

• Synes
lingonlingon
  • Laddar…
Du kan støtte dine stolper med to støtter, der peger i hver sin retning med 90 graders forskydning.

• Synes
eje2
  • Laddar…
Skånepöjk
R roli sagde:
Du får støtte dine stolper med to støtter som peger hver sin vej med 90 graders forskydning.
mener du at jeg skal læne typ planker mod stolpen? En fra hver side...?
Undskyld, er lidt langsom i dag

Skånepöjk Hällvetet sagde:
mener du, at jeg skal læne slags planker mod stolpen? Én fra hver side...?
Undskyld, er lidt træg i dag
Nej, bedst er det, hvis du skruer dem i stolpen.

Skånepöjk
M mattoys sagde:
Nej læmpligen så skruvar du dem i stolpen.
stolpen kommer være i galvaniseret stål så går ikke skrue i den.
överliggaren kommer den svejses på plads

stolpen kommer vara i galvaniserat stål så går inte skruva i den.
överliggaren kommer den svetsas på plats
Byg en fixtur da, som du kan skrue i.
En bredere planke som du borer et hul i samme dimension (noget større kan hjælpe) som stolpen.

• Synes
Workingclasshero og 1 anden
  • Laddar…
En skitse af en konstruktion med to vinklede metalplader og en lodret cylinder på ternet papir.
Type...

• Synes
pmanS og 6 andre
  • Laddar…
En håndtegnet skitse af en træstolpe i jorden, sikret med sten og omgivet af græs eller planter, på ternet papir fra notesblok.
Og den anden ende kan man jo drive ned en lille trætønde, trykke "spidsen ned i jorden og sikre med lidt sten eller noget...

• Synes
pmanS og 2 andre
  • Laddar…
Skånepöjk
samlarpådetmesta samlarpådetmesta sagde:
[billede]
Typ...
Tak skal du have! Bare til at bygge, skal have 15 stolper så...
Men kan iøvrigt støbe 5 om dagen, så genbruge træet ;)

• Synes
samlarpådetmesta
  • Laddar…
Min erfaring er, at netop dette med at støtte det, man skal støbe fast, uanset om det er stolper eller bare plintjern/stolpesko, er det, der er mest arbejde med ved en støbning.

• Synes
samlarpådetmesta
  • Laddar…
Skånepöjk
H hempularen sagde:
Min erfaring er, at lige præcis det at støtte op det, man skal støbe fast, uanset om det er stolper eller bare plintjern/stolpesko, er det, der er mest arbejde med ved en støbning.
Ja, alt tager jo tid. Det tager mig cirka 1 time at grave et hul. Må sprænge sten og sådan for at få det til. Bliver nok kun 30-40 cm dybt.

Tænkte, at man kunne støtte stolperne med ”lækt” og tape. Typisk 3 pinde rundt om stolpen, som man taper fast.

Ja, alt tager jo tid. Det tager mig cirka 1 time at grave et hul. Jeg skal sprænge Sten og sådan noget for at få det til. Det bliver trods alt mellem 30-40 cm dybt (bare).

Jeg tænkte, man skulle kunne støtte op stolperne med ”lækt” og tape. Typ 3 pinde rundt om stolpen, som man taper fast.
Det kan sikkert lade sig gøre, men fordelen ved at skrue er, at det er lettere at justere, hvis man ikke får den helt lige i første forsøg.

Så kan man jo skrue en skrue i mod stolpen, så man forhindrer, at den synker ned.

Tegning af en rørkonstruktion fastholdt med to skruetvinger, placeret på ternet papir, relateret til byggeri og renovering.
Kan gå med nogle skruetvinger også som man paller op med nogle brædder, sten og sand. Eller så kombinerer man forslagene og holder fast støtterne med tvinger.

Jeg ville have snedkereret en "låda" som jeg sætter over stolpen og derefter lægger sandsække eller lignende på trälådan mod stolpen så den holdes stabil og derefter hælde lidt beton i hullet for at låse.

derefter dagen efter fjernet lådan/sække og støbt færdigt.

Planker over hullet (Skruet i kors) og så sætter du en tvinge over planken og stolpen når den er lod.
Sætter du en bolt i de fire hjørner kan du finjustere med møtrikken indtil den er lod
Skematisk tegning af to plankor i kryds med en tvinge og bolte med møtrikker til justering. Anvisninger til grovjustering med tekst.

Senest redigeret:
  • Synes
samlarpådetmesta
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.