6,124 læst ·
14 svar
6k læst
14 svar
Hvordan få stålstolper lige ved støbning?
Hvordan får jeg stolperne lige ved støbning?
Jeg har en asfalteret skråning. Ca. 15 stolper vil blive støbt i skråningen for at blive et gelænder.
Stolperne, der skal støbes fast, er galvaniserede rør på ca. 1,4 m højde. I bunden er der store sten.
Hvordan får jeg stolperne lige ved støbning? Jeg kan jo ikke stå og holde hver stolpe, indtil mørtelen er hærdet.
Jeg har en asfalteret skråning. Ca. 15 stolper vil blive støbt i skråningen for at blive et gelænder.
Stolperne, der skal støbes fast, er galvaniserede rør på ca. 1,4 m højde. I bunden er der store sten.
Hvordan får jeg stolperne lige ved støbning? Jeg kan jo ikke stå og holde hver stolpe, indtil mørtelen er hærdet.

Type...

Og den anden ende kan man jo drive ned en lille trætønde, trykke "spidsen ned i jorden og sikre med lidt sten eller noget...
Moderator
· Stockholm
· 57 843 indlæg
Min erfaring er, at netop dette med at støtte det, man skal støbe fast, uanset om det er stolper eller bare plintjern/stolpesko, er det, der er mest arbejde med ved en støbning.
Ja, alt tager jo tid. Det tager mig cirka 1 time at grave et hul. Må sprænge sten og sådan for at få det til. Bliver nok kun 30-40 cm dybt.H hempularen sagde:
Tænkte, at man kunne støtte stolperne med ”lækt” og tape. Typisk 3 pinde rundt om stolpen, som man taper fast.
Det kan sikkert lade sig gøre, men fordelen ved at skrue er, at det er lettere at justere, hvis man ikke får den helt lige i første forsøg.Hällvetet sagde:
Så kan man jo skrue en skrue i mod stolpen, så man forhindrer, at den synker ned.

Kan gå med nogle skruetvinger også som man paller op med nogle brædder, sten og sand. Eller så kombinerer man forslagene og holder fast støtterne med tvinger.
Jeg ville have snedkereret en "låda" som jeg sætter over stolpen og derefter lægger sandsække eller lignende på trälådan mod stolpen så den holdes stabil og derefter hælde lidt beton i hullet for at låse.
derefter dagen efter fjernet lådan/sække og støbt færdigt.
derefter dagen efter fjernet lådan/sække og støbt færdigt.
Klik her for at svare