En delvist nedrevet væg i køkkenområde, med trælister synlige. Et spisebord med stole og redskaber ses i baggrunden. Billede af en delvist åben træbeklædt bærende væg i et køkkenområde, med udsigt til hvide skabe og en opvaskebalje. Rum med træpaneler på væggen, en åben døråbning til et tilstødende rum, en træstol og skabsflade med værktøj ved siden af. Jeg skal bygge ud køkkenet og har brug for at rive en væg for at optimere rummeligheden i køkkenet. Desuden vil jeg fjerne en unødvendig forgang fra underetagen til køkkenet.

Når jeg først begynder at undersøge, ved at fjerne overflader og lignende, forstår jeg ret hurtigt, at det er en bærende væg (265cm), der går fra murstock til ydervæg. Derudover går en skydedør indeni den beboede væg. Garderoben på det tredje billede skal selvfølgelig også væk.

Jeg har kigget på HEA-bjælker i alle deres størrelser (måske HEA100), men overvejer om en limtræsbjælke kunne klare opgaven? Har absolut ingen erfaring med stålbjælker.

Håber det er muligt at tyde billederne nogenlunde…

Hvad er en tilstrækkelig løsning for dette tror I? En delvist nedrevet væg i køkkenområde, med trælister synlige. Et spisebord med stole og redskaber ses i baggrunden. Billede af en delvist åben træbeklædt bærende væg i et køkkenområde, med udsigt til hvide skabe og en opvaskebalje. Rum med træpaneler på væggen, en åben døråbning til et tilstødende rum, en træstol og skabsflade med værktøj ved siden af. En delvist nedrevet væg i køkkenområde, med trælister synlige. Et spisebord med stole og redskaber ses i baggrunden. Billede af en delvist åben træbeklædt bærende væg i et køkkenområde, med udsigt til hvide skabe og en opvaskebalje. Rum med træpaneler på væggen, en åben døråbning til et tilstødende rum, en træstol og skabsflade med værktøj ved siden af. En delvist nedrevet væg i køkkenområde, med trælister synlige. Et spisebord med stole og redskaber ses i baggrunden.
 
BirgitS
I venten på nogen mere kyndig kan du uploade plantegning, tekniske tegninger f.eks. sektionsritning og fortælle, hvornår huset er bygget, og i hvilken snözon.
 
  • Synes
Andersryden og 1 anden
  • Laddar…
Tvivlsomt om den virkelig er bærende. Men gør som @BirgitS siger i foregående indlæg.
 
N Nickodemussnickrar sagde:
[billede] [billede] [billede] Jeg skal bygge ud køkkenet og har brug for at rive en væg ned for at optimere rummeligheden i køkkenet. Desuden vil jeg have fjernet en unødvendig forhal fra underetagen til køkkenet.

Når jeg begynder at undersøge, ved at fjerne overflader og lignende, forstår jeg ret hurtigt, at dette er en bærende væg (265cm), der går fra murstock til ydervæg. Desuden går en skydedør inden i den bærende væg. Garderoben på det tredje billede skal selvfølgelig også væk.

Jeg har kigget på HEA-bjælker i alle deres størrelser (måske HEA100), men overvejer om en limtræsbjælke kunne klare jobbet? Jeg har absolut ingen erfaring med stålbjælker.

Håber det går at tyde billederne nogenlunde…

Hvad er en tilstrækkelig løsning for dette, tror I?[billede][billede][billede][billede][billede][billede][billede]
Umuligt at vurdere ud fra kun billeder.
Ud over BirgitS råd ville jeg kontakte en konstruktør, der kan se på forudsætninger (tagkonstruktion, egenvægte, vindbelastninger, snelast) for at udvikle en holdbar løsning.
Alt 2 kan være, at leverandør af limtræsbjælker kan være behjælpelig med beregning (moelven fx)
Tænk på, at indgreb i bærende konstruktion kræver byggeanmeldelse og Startbesked fra bygningskommunen. Ofte kræver de også en certificeret kontrolansvarlig.

Mvh
 
Senest redigeret af en moderator:
  • Synes
Nickodemussnickrar og 1 anden
  • Laddar…
BirgitS BirgitS sagde:
I venten på nogen mere kyndig kan du uploade plantegning, tekniske tegninger f.eks. sektionsopdeling og fortælle, hvornår huset er bygget, og i hvilken snøzone.
Huset, der blev bygget i 1959, ligger i snøzone 1.5. Tilsyneladende en ret lav sne mængde, hvad jeg forstår.
Jeg vedhæfter et billede med tegningen af etageplanet. Væggene er jo ikke "udfyldte" på tegningen, og hvad jeg forstår, markerer "udfyldte" vægge på en tegning netop bærende vægge. Men, dette kan jo være en undtagelse.
 
  • Gulvplanstegning fra 1959 med markerede vægge og rum som stue, køkken, og badeværelse. Markerede vægge indikerer mulige bærende elementer.
N Nickodemussnickrar sagde:
Huset som blev bygget i 1959 ligger i snezone 1.5. Tilsyneladende ret lav sne mængde hvad jeg forstår.
Jeg vedhæfter et billede med tegningen på etageplanet. Væggene er jo ikke "utfyldte" på tegningen, og hvad jeg forstår så markerer "utfyldte" vægge på en tegning netop bærende vægge. Men, dette kan jo være en undtagelse.
Type af tag?
Hvor går spær?
 
T Tooompaaa89 sagde:
Typ av tag? Hvor går tagspær?
De blå linjer markerer, hvor taget går, og de grønne viser, hvor tagspærene ligger.
 
  • Plantegning med blå linjer for taglinien og grønne linjer for spærplacering.
Huset er tilbygget mindst én gang. Jeg gætter på, at den seneste tilbygning er fra 1959, mens det oprindelige hus er ældre, eftersom det ser ud til at have en plankestamme. Jeg må nok ændre mig. Din markerede væg er bærende. Den kan erstattes med en bjælke og to søjler. Dimensionerne behøver ikke at blive skræmmende eftersom åbningsmålet er begrænset.
 
  • Synes
datja og 1 anden
  • Laddar…
En effektiv måde at fjerne en bærende væg på er at købe en T-bjælke i stål, som monteres i loftet på hovedet. Hvis du vil fjerne stolperne i enderne, skal disse også monteres (i væggene).

et kæmpe arbejde med stempel, planker og fein multisav. Men godt bliver det.
 
H hackatall sagde:
Et effektivt måde at fjerne en bærende væg er at købe en T-bjælke i stål, som sættes ind i loftet på hovedet.
.
Er H-bjælke ikke bedre?
 
En T-stang kan nok være god i visse situationer (kortere spændvidde/mindre last) men næppe her. Uden at vide præcis hvilke laster det er tale om, behøves mindst en HEA 140. Den er stivere end den største T-stang.
 
J justusandersson sagde:
Huset är tillbyggt minst en gång. Jag gissar att den senaste tillbyggnaden är från 1959 medan ursprungshuset är äldre, eftersom det verkar ha en plankstomme. Jag måste nog ändra mig. Din markerade vägg är bärande. Den går att ersätta med en balk och två pelare. Dimensionerna behöver inte bli förskräckande eftersom öppningsmåttet är begränsat.
hur fan ser du att det är en plankstomme?!?! Helt rätt men hur ser du det?
 
Uddannelse, alder og erfaring... Dine billeder afslører det. Tømmerdimensioner og måden at bruge det på. Tømmerets alder og karakter. Fyr med store indslag af kerneved. Gammelt tømmer. Alt peger på, at oprindelseshuset er bygget før 1950.
 
  • Synes
  • Elsker
Maria T og 9 andre
  • Laddar…
N Nickodemussnickrar sagde:
hur fan ser du att det är en plankstomme?!?! Helt rätt men hur ser du det?
Hvis ydervægge og også indervægge har plankestamme så tillykke! Hver eneste plank bidrager til bæringen. Stor forskel mod regelskelet som mest er luft.

Få en konstruktør til at kigge på det. De vil forstå det på 5 minutter. Det har med snelast at gøre, men også ydertagets hældning, tagbelægning tung eller ikke, model på tagstol spændende eller ikke, spændvidde på tagstolene altså bredde på rummet.

Væggen du vil rive bærer husets samlede bæreevne. Men det er ikke det samme som at den er vitalt bærende. Jeg er en slags erfaren amatør som har gjort en masse lignende ting som det du vil gøre, og når jeg eyeballer billederne så ser væggen for tynd ud til at være en hjertevæg. Men hvis den skulle være det så kan det løses på en pæn og god måde. Som sagt vil en professionel se dette hurtigt.
 
  • Synes
Nickodemussnickrar
  • Laddar…
N Nickodemussnickrar sagde:
hur fan ser du att det är en plankstomme?!?! Helt rätt men hur ser du det?
Justusanderson er forumets selvskrevne ekspert på alt sådant. Når vi andre svarer, er det altid med bagtanken "Hvad ville Justus have sagt?" :)
 
  • Synes
16386
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.