8,703 læst ·
16 svar
9k læst
16 svar
Hvordan erstatter jeg en bærende væg bedst?



Når jeg først begynder at undersøge, ved at fjerne overflader og lignende, forstår jeg ret hurtigt, at det er en bærende væg (265cm), der går fra murstock til ydervæg. Derudover går en skydedør indeni den beboede væg. Garderoben på det tredje billede skal selvfølgelig også væk.
Jeg har kigget på HEA-bjælker i alle deres størrelser (måske HEA100), men overvejer om en limtræsbjælke kunne klare opgaven? Har absolut ingen erfaring med stålbjælker.
Håber det er muligt at tyde billederne nogenlunde…
Hvad er en tilstrækkelig løsning for dette tror I?







Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Umuligt at vurdere ud fra kun billeder.N Nickodemussnickrar sagde:[billede] [billede] [billede] Jeg skal bygge ud køkkenet og har brug for at rive en væg ned for at optimere rummeligheden i køkkenet. Desuden vil jeg have fjernet en unødvendig forhal fra underetagen til køkkenet.
Når jeg begynder at undersøge, ved at fjerne overflader og lignende, forstår jeg ret hurtigt, at dette er en bærende væg (265cm), der går fra murstock til ydervæg. Desuden går en skydedør inden i den bærende væg. Garderoben på det tredje billede skal selvfølgelig også væk.
Jeg har kigget på HEA-bjælker i alle deres størrelser (måske HEA100), men overvejer om en limtræsbjælke kunne klare jobbet? Jeg har absolut ingen erfaring med stålbjælker.
Håber det går at tyde billederne nogenlunde…
Hvad er en tilstrækkelig løsning for dette, tror I?[billede][billede][billede][billede][billede][billede][billede]
Ud over BirgitS råd ville jeg kontakte en konstruktør, der kan se på forudsætninger (tagkonstruktion, egenvægte, vindbelastninger, snelast) for at udvikle en holdbar løsning.
Alt 2 kan være, at leverandør af limtræsbjælker kan være behjælpelig med beregning (moelven fx)
Tænk på, at indgreb i bærende konstruktion kræver byggeanmeldelse og Startbesked fra bygningskommunen. Ofte kræver de også en certificeret kontrolansvarlig.
Mvh
Senest redigeret af en moderator:
Huset, der blev bygget i 1959, ligger i snøzone 1.5. Tilsyneladende en ret lav sne mængde, hvad jeg forstår.BirgitS sagde:
Jeg vedhæfter et billede med tegningen af etageplanet. Væggene er jo ikke "udfyldte" på tegningen, og hvad jeg forstår, markerer "udfyldte" vægge på en tegning netop bærende vægge. Men, dette kan jo være en undtagelse.
Type af tag?N Nickodemussnickrar sagde:Huset som blev bygget i 1959 ligger i snezone 1.5. Tilsyneladende ret lav sne mængde hvad jeg forstår.
Jeg vedhæfter et billede med tegningen på etageplanet. Væggene er jo ikke "utfyldte" på tegningen, og hvad jeg forstår så markerer "utfyldte" vægge på en tegning netop bærende vægge. Men, dette kan jo være en undtagelse.
Hvor går spær?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Huset er tilbygget mindst én gang. Jeg gætter på, at den seneste tilbygning er fra 1959, mens det oprindelige hus er ældre, eftersom det ser ud til at have en plankestamme. Jeg må nok ændre mig. Din markerede væg er bærende. Den kan erstattes med en bjælke og to søjler. Dimensionerne behøver ikke at blive skræmmende eftersom åbningsmålet er begrænset.
En effektiv måde at fjerne en bærende væg på er at købe en T-bjælke i stål, som monteres i loftet på hovedet. Hvis du vil fjerne stolperne i enderne, skal disse også monteres (i væggene).
et kæmpe arbejde med stempel, planker og fein multisav. Men godt bliver det.
et kæmpe arbejde med stempel, planker og fein multisav. Men godt bliver det.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
En T-stang kan nok være god i visse situationer (kortere spændvidde/mindre last) men næppe her. Uden at vide præcis hvilke laster det er tale om, behøves mindst en HEA 140. Den er stivere end den største T-stang.
hur fan ser du att det är en plankstomme?!?! Helt rätt men hur ser du det?J justusandersson sagde:Huset är tillbyggt minst en gång. Jag gissar att den senaste tillbyggnaden är från 1959 medan ursprungshuset är äldre, eftersom det verkar ha en plankstomme. Jag måste nog ändra mig. Din markerade vägg är bärande. Den går att ersätta med en balk och två pelare. Dimensionerna behöver inte bli förskräckande eftersom öppningsmåttet är begränsat.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Uddannelse, alder og erfaring... Dine billeder afslører det. Tømmerdimensioner og måden at bruge det på. Tømmerets alder og karakter. Fyr med store indslag af kerneved. Gammelt tømmer. Alt peger på, at oprindelseshuset er bygget før 1950.
Hvis ydervægge og også indervægge har plankestamme så tillykke! Hver eneste plank bidrager til bæringen. Stor forskel mod regelskelet som mest er luft.N Nickodemussnickrar sagde:
Få en konstruktør til at kigge på det. De vil forstå det på 5 minutter. Det har med snelast at gøre, men også ydertagets hældning, tagbelægning tung eller ikke, model på tagstol spændende eller ikke, spændvidde på tagstolene altså bredde på rummet.
Væggen du vil rive bærer husets samlede bæreevne. Men det er ikke det samme som at den er vitalt bærende. Jeg er en slags erfaren amatør som har gjort en masse lignende ting som det du vil gøre, og når jeg eyeballer billederne så ser væggen for tynd ud til at være en hjertevæg. Men hvis den skulle være det så kan det løses på en pæn og god måde. Som sagt vil en professionel se dette hurtigt.


