5,289 læst ·
6 svar
5k læst
6 svar
Hvordan dimensionerer/aflaster man et lille sovehems på spær/bjælkerne?
Hej,
Nu skal der snart bygges et mindre sovehems/opbevaringsrum, som ikke vil blive brugt mere end midlertidigt som ekstra soveplads ved besøg eller lignende eller måske kun til opbevaring. Størrelsen bliver ca.: L:2400 x B: 3500. Tanken er at bruge sig af spærene/hanebjælkerne som er 70x170 med cc 120.
Mit spørgsmål er, hvordan man skal aflaste hemsen? Søjler mod gulvkonstruktionen, eller om de eksisterende spær/hanebjælker kan bruges som primær konstruktion, eller om der kræves en kombination af disse?
Hvis I desuden har nogle smarte idéer til løsninger eller andet, så frem med dem også...
Tak på forhånd,
Mvh,
//H
Nu skal der snart bygges et mindre sovehems/opbevaringsrum, som ikke vil blive brugt mere end midlertidigt som ekstra soveplads ved besøg eller lignende eller måske kun til opbevaring. Størrelsen bliver ca.: L:2400 x B: 3500. Tanken er at bruge sig af spærene/hanebjælkerne som er 70x170 med cc 120.
Mit spørgsmål er, hvordan man skal aflaste hemsen? Søjler mod gulvkonstruktionen, eller om de eksisterende spær/hanebjælker kan bruges som primær konstruktion, eller om der kræves en kombination af disse?
Hvis I desuden har nogle smarte idéer til løsninger eller andet, så frem med dem også...
Tak på forhånd,
Mvh,
//H
Er der ingen, der har gjort noget lignende?
Eller var jeg måske uklar......prøver at gøre mig lidt mere tydelig
:
Det er åbent op i kip på 2. sal, hvor jeg havde tænkt mig at bygge en mindre sove-/opbevaringsloft imod den ene gavl og undrer mig over dimensioneringen og om bjælkerne (170x70) er tilstrækkelige som aflastning for loftet, i stil med at lægge gulv på de horisontale bjælker med cc 120, eller om man bør aflaste loftet alternativt bjælkerne, eftersom der kommer vægt på dem!?
Eller var jeg måske uklar......prøver at gøre mig lidt mere tydelig
Det er åbent op i kip på 2. sal, hvor jeg havde tænkt mig at bygge en mindre sove-/opbevaringsloft imod den ene gavl og undrer mig over dimensioneringen og om bjælkerne (170x70) er tilstrækkelige som aflastning for loftet, i stil med at lægge gulv på de horisontale bjælker med cc 120, eller om man bør aflaste loftet alternativt bjælkerne, eftersom der kommer vægt på dem!?
Det er jo svært at svare på. Normalt set dimensionerer man jo bare spær for at de skal klare taget plus lasterne på det.
Trods det har jo alle(?) ting på loftet.
Om sommeren ville jeg se det som totalt roligt bare at lægge et godt gulv der og så sove roligt.
Trods det har jo alle(?) ting på loftet.
Om sommeren ville jeg se det som totalt roligt bare at lægge et godt gulv der og så sove roligt.
Tak for svaret Mats_o.
Nu har vi jo ikke lige så meget sne hernede i Skåne som i Västernorrland, men det er en ældre bygning (ca. 100 år) og jeg er en sådan som generelt overdimentionerer og tredobbelt sikrer alt, så det bliver altid lidt ekstra tricky.
Nu har vi jo ikke lige så meget sne hernede i Skåne som i Västernorrland, men det er en ældre bygning (ca. 100 år) og jeg er en sådan som generelt overdimentionerer og tredobbelt sikrer alt, så det bliver altid lidt ekstra tricky.
Med 2,4 x 3,5 meter opholdsrum bør bæreevnen dimensioneres til ca. 1,7 ton fordelt last (omtrent) + egenvægt af konstruktionen dvs. reglar, bjælker, plader osv.på landet sagde:
At bestemme, hvordan denne last skal tages hånd om, er helt umuligt med de sparsomme oplysninger, du har givet.
Kan også indskyde, at jeg ikke kan dimensionere for dig, da jeg ikke ved nok, især med hensyn til spær. Men måske kan en anden. Men så kræves der info om spærenes nuværende udformning og spændvidder og sådan.
Hej,
Mikael har jeg forstået din beregning korrekt, hvis det betyder 200 kg / m2?
Hvis der er nogen, der kan hjælpe til, er det traditionelle rammer med ca.: 45 graders hældning. ca.: 5 m langsid, spændvidde 2,5 m på bjælken. Jeg har også tilføjet 95’er på spær til ekstra isolering samt en hanebjælke på 3 m højde (fra gulv). Dette blev kompliceret, måske skal jeg uploade en skitse???
Mvh,
//H
Mikael har jeg forstået din beregning korrekt, hvis det betyder 200 kg / m2?
Hvis der er nogen, der kan hjælpe til, er det traditionelle rammer med ca.: 45 graders hældning. ca.: 5 m langsid, spændvidde 2,5 m på bjælken. Jeg har også tilføjet 95’er på spær til ekstra isolering samt en hanebjælke på 3 m højde (fra gulv). Dette blev kompliceret, måske skal jeg uploade en skitse???
Mvh,
//H
Her kommer lidt skitser. Desværre har jeg ikke noget godt tegneprogram, så det er dårlige power points, men forhåbentlig giver det et tydeligere billede af det, jeg har brug for hjælp med 
Billede A: Tværsnit konstruktion med spær, ny indervæg
Billede B: Eksempel på loftets bjælkelag
Billede C: Oversigt planløsning rum under loftet.
Og lidt justeringer af målene efter kontrolmåling :blushing:,
*Loftet bliver 2300x2400,
*Bjælkerne er 140x70.
Som jeg ser det, er det ikke et problem at aflaste Bjælke 1 og 3 som vist på billede B, i og med at der vil blive bygget en ny indervæg til rummet under loftet ved bjælke 1 og at det kan aflaste ved gavlen/bjælke 3, men loftets bjælkelag vil da hvile frit med cc 120 på bjælke 2, eftersom der vil være frit gulvareal i rummet under.
Er dette en sikker konstruktion? Hvis ikke, er der en smart løsning på dette?
Jeg har ikke noget imod, at det svigter, eftersom loftet kun vil blive brugt til soveplads ved enkelte tilfælde for gæster og mindre opbevaring.
Mvh,
//H
Billede A: Tværsnit konstruktion med spær, ny indervæg
Billede B: Eksempel på loftets bjælkelag
Billede C: Oversigt planløsning rum under loftet.
Og lidt justeringer af målene efter kontrolmåling :blushing:,
*Loftet bliver 2300x2400,
*Bjælkerne er 140x70.
Som jeg ser det, er det ikke et problem at aflaste Bjælke 1 og 3 som vist på billede B, i og med at der vil blive bygget en ny indervæg til rummet under loftet ved bjælke 1 og at det kan aflaste ved gavlen/bjælke 3, men loftets bjælkelag vil da hvile frit med cc 120 på bjælke 2, eftersom der vil være frit gulvareal i rummet under.
Er dette en sikker konstruktion? Hvis ikke, er der en smart løsning på dette?
Jeg har ikke noget imod, at det svigter, eftersom loftet kun vil blive brugt til soveplads ved enkelte tilfælde for gæster og mindre opbevaring.
Mvh,
//H
Klik her for at svare