16,966 læst ·
20 svar
17k læst
20 svar
Hvordan dimensionere carport/terrasse?
Ingen?
Plukker denne tråd op jeg også, da jeg skal lave et lignende projekt... Jeg er nysgerrig på spændvidden på ovennævnte bjælke, kan man klare 4 m? Tænkte at have en delvist nedgravet carport/terrasse på 4x8 m. Samme ting der med lecaväg som bund. mvh Tjeppeknaster sagde:
Min carport/garage er B 7.5m x D 6.5m.
Limträbalken har dimensionen 140x270 og søjlen 140x140, og det er muligt du fikser 4m spændvidde på den balk, afhængigt af snezone.
Moelven lagerbjælkeprogram http://www.iat.inadire.se/WebLagerbalk/Lagerbalk.aspx
der kan du indtaste dine forudsætninger.
kwattro - har du brug for konstruktionstips, deler jeg gerne mine erfaringer, da jeg fixede en ret elegant løsning med kombinationen af en slags suterræncarport med altan og glaseret udestue ovenpå.
Limträbalken har dimensionen 140x270 og søjlen 140x140, og det er muligt du fikser 4m spændvidde på den balk, afhængigt af snezone.
Moelven lagerbjælkeprogram http://www.iat.inadire.se/WebLagerbalk/Lagerbalk.aspx
der kan du indtaste dine forudsætninger.
kwattro - har du brug for konstruktionstips, deler jeg gerne mine erfaringer, da jeg fixede en ret elegant løsning med kombinationen af en slags suterræncarport med altan og glaseret udestue ovenpå.
"kwattro - har du brug for konstruktionstips, så deler jeg gerne ud af mine erfaringer, da jeg fandt en ret så elegant løsning med netop kombinationen af en slags skråningscarport med terrasse og indglaset udestue ovenpå."
Tak for det. Vil gerne se dit byggeri, har tænkt præcis det samme som I har gjort..
Venter dog med udestuen til næste år...snål som jeg er... Hvordan løste du fx tag/gulv? Råspont og tagpap? eller plade på det? mvh Thomas
Tak for det. Vil gerne se dit byggeri, har tænkt præcis det samme som I har gjort..
Venter dog med udestuen til næste år...snål som jeg er... Hvordan løste du fx tag/gulv? Råspont og tagpap? eller plade på det? mvh Thomas
Jeg vedhæfter et lille SketchUp-billede for at forklare princippet i konstruktionen af taget, tager nogle fotos i løbet af dagen for at yderligere illustrere. Jeg har tegnet en sektion af taget, du ser tagbjælkerne (45x220) med limet og sømmet lægte langs siderne (grøn), på de er der lagt råspont som også er limet og sømmet (brugte dykkerpistol mest for bare at fastgøre dem, indtil limen var hærdet). Ovenpå det har jeg beklædt alt med underlagspap, og på underlagspappen sidder en "offerbrædde", i mit tilfælde kløvede jeg 45x70 trykimprægneret (blå) som blev skruet ned i tagbjælken med 5x80 træskruer. Når det var gjort lagde jeg tagpappen, i mit tilfælde valgte jeg Byggmax Glacier 3 som blev lagt i en eneste lang bane fra den fjerneste ende, op over "nock", og ned til den anden ende. De ruller er 7m, hvis jeg husker korrekt, så jeg fik kun nogle få decimeter tilovers af hver bane. På den måde slap jeg fuldstændigt for samlinger i tagpappen. Den foldede jeg op langs siderne af tagbjælkerne og skar af i højde med "offerbrædden". På offerbrædden lagde jeg PL400 og i det satte jeg fast båndstål, tror bredden er lidt over en decimeter. Når limen der var hærdet gik jeg med en gummiklubbe og bankede kanterne noget ned, for at skabe en kuppel over det hele. Hvis man vil være grundig, kan man rustbeskytte båndstålet, men efter min mening vil båndstålet holde mindst lige så længe som tagpappen, så når pappen skal udbedres, kan jeg også skifte båndstålet på det tidspunkt. Så skulle der jo lægges nogen form for gulv over det hele...
Så lagde jeg terrassebrædder, som jeg satte sammen i rammer på ca. 700x2000mm, skruede altså fast terrassebrædderne med jævne mellemrum i et underliggende stykke terrassebræt, der løber i midten mellem tagbjælkerne. Tabes noget ned mellem brædderne, eller når dagen kommer, hvor pappen skal udbedres, løsner jeg 10-20 skruer og løfter terrassebrædderne væk i sektioner. Angående udestuen, så bør du (i det mindste efter min mening) bygge det samtidig. Stammen til rummet skal fastgøres ordentligt i tagbjælkerne, det kan ikke stå flydende på samme måde som terrassebrædderne. Jeg tager nogle fotos i løbet af dagen og poster her, så spørg bare, hvis du/I undrer jer over noget mere.
Fridens // Erik
Fridens // Erik
Takker for det udførlige svar! Jeg ved ikke, om jeg kommer til at skulle isolere garagearealet under altanen og vælger derfor at beholde den mulighed.. Så selvom du har gjort det glimrende, bygger jeg nok med skrånende spær og længdegående regler til at skrue trallen i senere..
Taknemmelig for tips om god tagpap eller lignende. mvh Thomas
Taknemmelig for tips om god tagpap eller lignende. mvh Thomas
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Hur skulle ni dimensionera? Carport
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Tagbjælker 45 x 145 til carport - er det nok eller er det underdimensioneret?
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Dimensioner carport, højprofilplade?
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Dimensionera carport
Frågor och svar om byggnation -
Terass på carport
Tak & Vind