Hej
Jeg har et hus med skrånende terræn og dobbeltgarage. Nu har jeg tænkt mig at bygge en carport, som også skal fungere som terrasse.
Målene er ca. 6x6 m, og højden ca. 2,60. Hvordan skal jeg dimensionere? Er dimensionerne på tegningerne overdimensioneret, eller behøves der grovere materialer? Er jeg på rette vej med hensyn til konstruktionen, eller er der bedre/billigere måder at gøre det på?
Stolperne vil blive fastgjort i jordankre (ikke jule-ankre, men ægte jordankre)
Dimensionerne ser "normale ud" Men forholdet mellem dimensionerne på bjælker og bærelinjer føles lidt forkert.
Brug under alle omstændigheder C24 til bærelinjerne, uanset om du kan regne hjem det med C14.
Al horisontal stabilisering tages af garagen via dækbrædderne? Har du løst fastgørelsen her?
Andre fastgørelser? Det bliver ret mange bygningsbeslag, hvis du går den vej.
Jordanker? Mener du den type man har til hegnspæle o.lign.?
Det er jo hovedsageligt vertikal last du får af søjlerne, og så er det anlægsfladen mod jorden, du har brug for, ikke styrke mod væltning.
Gulvbjælkerne har jeg tænkt at fastgøre mod en syll med bjælkesko. Syllen i sin tur fastgør jeg med ekspander mod betonvæggen. For at yderligere afstive konstruktionen tænkte jeg at sætte stræbere diagonalt på undersiden som afstiver konstruktionen sidelæns. Læste om det tidligere i dag. Øvrige fastgørelser bliver med vinkeljern og fladjern/sømplader. C24, er det det samme som K24?
Med jordankre mener jeg rigtige grejer. Snakkede med en entreprenørfyr, der var ved at dræne naboens grund, og han anbefalede jordankre. Det skulle tilsyneladende være betydeligt bedre end søjler. Læs mere her:
Jeg er ved at lave omtrent præcis det samme som du gør.
Jeg bygger en dobbeltcarport på 7.5x6.5 m (ydermål) med terrasse ovenpå, men bygger den ikke sammen med bolighuset.
Indtil videre har jeg gravet skråningen ud, anlagt ny indkørsel, støbt sokkel og muret væggene.
Bruger 2 stk. limtræsbjælker i dim. 140x270, med søjler på 140x140.
Jeg brugte Moelvens bjælkeprogram til beregningen, og tog i overkanten med snelast osv.
Bærende bjælker ovenpå er 45x220, C24.
De jordankre, der er blevet nævnt, er gode ting, heroppe i Östersund kostede de ca. 2000kr/st, sidst jeg tjekkede.
Hvis du har andre konstruktionsspørgsmål eller lignende, kan du PM'e mig, har også masser af billeder af, hvordan vi har løst alt hidtil.
Tak for input Bystrom, jeg har intet imod PM, men holder gerne diskussionen her i trådene, så andre i samme situation også kan få del i overvejelserne. Håber det er ok?
Antager du har tre søjler per bjælke, hvis du har de spændvidder? Er den 7,5 m bred og 6,5 m dyb? Hvilken spændvidde får du for 45x220 C24? Hvordan har du konstrueret taget for at gøre det tæt?
Læg gerne billeder op, hvis du kan. Spændende at se, hvordan du har gjort.
2000 kr per jordanker....så går det fedt bort for mit vedkommende. Det her bliver nok dyrt alligevel. Så støber jeg stolper.
Selvfølgelig helt ok at holde det i tråden.
Som sagt, jeg er ikke kommet så vældig langt endnu, vi grusede op til færdigt niveau i går, så billedet her er premiere/prøveparkeringen i går aftes.
Bare for at føle at størrelsen virkelig var tilstrækkelig.
Du kan se skoen til stolpen i midten, skal stå en 140x140 søjle der.
Ja, 7.5m bred og 6.5 dyb, ydre mål - så indermålene bliver 6.9 x6.2, med panel og det hele.
220cm op til bjælken, hvilket bliver laveste punkt, kommer til at lægge asfalt inde i carporten også.
Tagbjælkerne vil blive skarvet over limtræs bjælken og spændvidden bliver dermed rundt 3.2m.
Med tanke på at tagpappen jeg havde tænkt at bruge - Trebolit Glaciär3 - kun fandtes i 70cm bredde, så bliver tagbjælkerne 50cc, havde ellers tænkt mig 65cc, men...så bliver det.
Hvilken spændvidde jeg kunne have, hvis jeg udnyttede tømmeret fuldstændigt, ved jeg ikke, men jeg er langt over på den sikre side i hvert fald.
Har lidt svært ved at forklare tagkonstruktionen, men princippet bygger på, at man lægger råspont tværs mellem tagbjælkerne, med fald.
Jeg kommer til at bygge fald bagud og fremad, med tagrende foran og tagrende + god dræning bagtil..
Jeg skal så få et fald på cirka 4-5 grader til begge sider, hvilket er fuldt ud tilstrækkeligt, da tagpappen holder ned til 3 graders hældning.
Indsætter en hurtig Paint skitse...
Hvis du forestiller dig, at du der ser en tagbjælke fra siden, hvor det rødbrune er en limet/skruet liste, og det grønne råspont lagt tværs over.
Det sorte er så tagpappen.
Pappen lægges i hele baner fra "nock" til fod, med opvik på godt 5cm op på tagbjælken.
Så lægger du papp over tagbjælken ned i vinklen på råspont/tagbjælke, som overlapper opvikningen helt.
Drypblik i enden af renden, ned i en tagrende.
Done.
Så lægger jeg terrassebrædder over det hele, og får mig en vidunderlig terrasse på 48kvm.
Jeg planlægger en terrasse ovenpå en eksisterende udbygning på 8x4m men leder stadig efter svar på hvordan fastgørelsen eller forbindelsen mellem tagbelægning og terrassen skal udføres uden at ødelægge tætningslaget. Ville være interessant at høre hvordan I planlægger det i jeres projekter.
Jeg planlægger en terrasse ovenpå en eksisterende udbygning på 8x4m, men leder stadig efter svar på, hvordan forankringen eller forbindelsen mellem tagbelægning og terrassen skal laves uden at ødelægge tætningslaget. Det ville være interessant at høre, hvordan I planlægger det i jeres projekter.
Ahaa, du overvejer, hvordan man skal fastgøre, som i mit tilfælde - brædderne for ikke at punktere tagets tætningslag?
Ja, jeg har faktisk ikke tænkt så meget over det, der er vel to, muligvis tre, alt. som jeg ser det.
Alt. 1 er at lægge gulvet flydende, omtrent som sådanne færdige brætternetre på 30x30, man kan købe lidt overalt - men i noget større skala, lad os sige 200x200?
Det letter desuden tagvedligeholdelsen i og med, at man kan fjerne gulvet relativt nemt.
Så længe det ikke stormer… så kan man måske få en flise gulv flyvende!?
Alt. 2 er at bruge en "offersplanke", eller hvad man skal kalde det.
At man så skruer en planke fast i taget - punkterer tætningslaget - og derefter også dækker den planke, som man så fastgør gulvet i.
På den måde "ofrer" man planken først, hvilket på længere sigt virker som en mindre smart idé.
Alt. 3 er at fastgøre brædderne direkte i taget og håbe på, at der ikke trænger så meget fugt igennem.
I mit tilfælde har jeg ingen isolering eller så under, kun bjælkerne/råsponten er blottet, muligvis kan jeg få en tilstrækkelig fugtvandring nedad uden rådskader.
Men hvis man skal isolere eller så… så er det nok lidt sværere.
Der er nok alt. 1 at foretrække.
Det jeg (helt amatørmæssigt) funderer over, når jeg ser skitsen i første indlæg, er hvordan du stabiliserer i sideled. Hvis jeg forstår tegningen korrekt, så kører du ind forfra, den front kan folde sig sammen, hvis du ikke stabiliserer den i sideled på en eller anden måde.
Jeg tror, at det hele skal fastgøres i huset?
Jeg antog, at det var tilfældet i hvert fald.
Det, kombineret med stabile stolper i forkant, bør give en tilstrækkelig stabilitet også i sidled?
Hej
Præcis som bystrom nævner, skal alt fastgøres til huset med ekspander (beton). Det sammen med diagonale skråstivere på terrassegulvets underside skal vel holde i sideværs retning.
Sådanne carportkonstruktioner synes jeg, man ser overalt. Nogle gange endda dobbeltcarporte med en rigtig kraftig limtræsbjælke og kun to søjler.
Hvad angår tætheden, vil jeg nok sætte plader og tagrender på undersiden. Det bliver alt for besværligt at begynde at spontplankelægge, pappe og derefter bygge en ny konstruktion ovenpå.
Ja, ok du ordner altså så taget bliver ordentligt vridstift, og eftersom det sidder fast i huset, bør det ikke kunne vride sig. Lyder fornuftigt.
Kom til at tænke på det fordi en nabo til en slægtning byggede om sin garage med en depotdel bagved, han lavede et stort hul i væggen for på en måde at bygge sammen garage og depot til ét rum. Eftersom den store åbning i bagvæggen mistede han stabiliteten sideværts, garagen væltede i en efterårsstorm. Det hjalp sandsynligvis ikke på situationen at han var i gang med taget, så alle betonfliserne var midlertidigt stablet på den ene side af garagetaget.
Tak _bystrom_ for dine idéer. Eftersom jeg bygger terrassen oven på en isoleret stue (iofs på landet, men alligevel) vil jeg være sikker på, at det holder tæt i lang tid.
Kan godt lide idéen med 2x2 "trall", men eftersom jeg vil have, at det skal være en "permanent" installation, og jeg har fald nedenunder, er jeg ikke sikker på, at det opfylder mine krav.
Lige nu virker det som lidt af en "mission impossible", men det burde kunne lade sig gøre på en eller anden måde. Læste i lidt forskellige tråde om mindre projekter, hvor man har lagt trykkede regler direkte på pap/plade med gummiremser imellem. Forsøgt at illustrere, hvad jeg mener i et billede, som jeg håber kommer med her:
En anden idé jeg har, er at lade hele terrassen være "svævende" på en stålkonstruktion som på dette billede, men der ved jeg ikke, hvordan jeg skal gøre med afvanding. Skal nævnes, at dette er ca. 5-6 meter oppe.
jeppeknaster - Håber ikke du tager det ilde op, at jeg "kaprer" din tråd. Hvis jeg skal poste dette som en ny tråd, sig bare til.
Hvis jeg vælger at bruge stål i konstruktionen, hvordan fastgør jeg så de søjler til jorden? Er det muligt at rustbeskytte og grave dem ned og så støbe igen? Jorden består af sand og lidt småsten.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.