Hej!
Jeg skal udvide mit hus og renovere den ældre del af huset.
Jeg vil bl.a. fjerne savsmuldet på loftet og sprøjte løsuld.
Det gamle loft er et spændt vævloft, med ru brædder ovenover, som er sømmet fast i spærene.
Jeg vil montere en del spots i loftet, og jeg har i dag ikke nogen dampspærre mod loftet, så jeg overvejer at rive ru brædder ned og starte fra bunden.
Hvordan bygger man normalt et loft i dag? Jeg havde tænkt mig et gipsloft, men hvad har man under? Glespanel med cc 30?
/Jonas
Jeg skal udvide mit hus og renovere den ældre del af huset.
Jeg vil bl.a. fjerne savsmuldet på loftet og sprøjte løsuld.
Det gamle loft er et spændt vævloft, med ru brædder ovenover, som er sømmet fast i spærene.
Jeg vil montere en del spots i loftet, og jeg har i dag ikke nogen dampspærre mod loftet, så jeg overvejer at rive ru brædder ned og starte fra bunden.
Hvordan bygger man normalt et loft i dag? Jeg havde tænkt mig et gipsloft, men hvad har man under? Glespanel med cc 30?
/Jonas
Nu tænker jeg ikke svare på dit spørgsmål, men blot mene lidt: Behold råsponten - den gør ingen skade, hvor den sidder. Sæt plastik direkte på råsponten og søm 22x45 sømlekt på dette. Derefter er du klar til at sætte gips, træpanel eller hvad du nu vil have i loftet.
Nej, det spiller ingen rolle, at der er råspont mellem diffspærre og isolering. Men hvorfor fjerne kutterspånerne, sprøjte løsulden ovenpå, hvis der er plads.
Du bør måske vælge en tykkere lægte end 22 for at få plads til spotsene, 28 eller 34 mm hvis lofthøjden tillader det.
/Bror
Du bør måske vælge en tykkere lægte end 22 for at få plads til spotsene, 28 eller 34 mm hvis lofthøjden tillader det.
/Bror
Nej det spiller som sagt ingen rolle. Der sker jo intet afgørende temperaturfald hvor luften kan kondensere, så det er roligt.
En god grund til at skovle spånen væk er, at det er pokkers kedeligt at montere spots med spånen på plads. Skal man ikke blive helt vanvittig i processen, så må spånen væk.
En god grund til at skovle spånen væk er, at det er pokkers kedeligt at montere spots med spånen på plads. Skal man ikke blive helt vanvittig i processen, så må spånen væk.
Medlem
· Västra Götaland
· 219 indlæg
Hej
Behold spånet. Der findes 12v-spotter, der klarer 19 mm i byggehøjde.
Et tip! Brug 22x95, når du sømmer. Godt når lofterne ikke er vinkelrette i gamle huse.
Med 45 bliver der ikke meget at skrue i, hvis pladerne stikker væk i sidde.
Mats
Behold spånet. Der findes 12v-spotter, der klarer 19 mm i byggehøjde.
Et tip! Brug 22x95, når du sømmer. Godt når lofterne ikke er vinkelrette i gamle huse.
Med 45 bliver der ikke meget at skrue i, hvis pladerne stikker væk i sidde.
Mats
Sagde jeg 22x45? Jeg har jo faktisk sømmet 22x70 overalt..... :Timmervikarn sagde:
Nu må jeg straks advare om, at jeg ikke har nogen anelse om, hvordan man efterisolerer et loftsrum, derfor mine følgende spørgsmål. Er det virkelig i alle tilfælde godt med en dampspærre mod rummet ved isolering af loftet? Findes der krav til isolering og ventilation, som skal opfyldes for at dampspærren skal fungere som tilsigtet?
Klik her for at svare