I huset, bygget i 70'erne, valgte man ved byggeriet at have uhøvlet!! spontet panel som loft i samtlige rum.
Med årene har visse rum fået lidt hvid maling påklattet og gangen + pejsestuen er blevet smagfuldt bejdset i husets øvrige farvetema (4 nuancer af brunt).
Jeg planlægger at rive en væg til det, der tidligere var fyrrum/depot og smide en ny op på omtrent samme sted, bare mere lige... Når jeg alligevel er i gang, tænkte jeg at i den del sætte en form for gipsloft op (eller hvad der nu er passende).
Det føles som et passende sted at begynde i stedet for gangen
Et problem er, at nuværende loft er sømmet direkte i reglarne, dvs der mangler forskalling.
Det nemmeste er jo måske bare at smide gips op over det nuværende. Dog vil jeg samtidig flytte lidt rundt på el, forberede trækning af netværk og få lidt styr på, hvordan diverse rør mm har det derunder. Således skal det nuværende ned, i hvert fald delvist.
De løsninger, jeg overvejer, er enten "almindelig" forskalling (28 x 70) eller sekundære reglar i stål. Uanset hvad mister jeg en del af loftshøjden på 230.
Så skal den nye væg jo også sidde fast i toppen, normalt fæstner man den vel i enten en loftregel, der sidder rigtigt, eller i forskallingen (eller kortlinger?).
Min plan indtil videre er at tage loftet ned inde i dette rum og gemme så meget som muligt i de tilstødende rum.
Så smide indvendig væg op, så den er "færdig" på den ene side og så tage den derfra
Spørgsmålet er bare, hvad der er den "rigtige" løsning.