Hej!

Jeg skal lave mit hjemmekontor om og vil benytte lejligheden til at lave plads til to arbejdsstationer. Min tanke er at sætte Elfa system op og derefter placere en bordplade (Fyr eller Eg på 57 cm konsoller i ca. 85 cm højde). Jeg vil dække stort set hele væggen, og arbejdsfladen skal være ca. 2700 mm x 6500. Udover bordpladen forestiller jeg mig også to mindre hylder på højre side.

På pladen vil der stå to skærme, to computere og nogle gange en symaskine. Så en belastning på omkring 30 kg må ikke være et problem.

Min usikkerhed lige nu ligger i holdbarheden og hvor meget Elfa-systemet kan klare, samt eventuel svigt i bordpladen. På Elfas hjemmeside læste jeg, at hvis jeg fastgør skinnerne med 45 cm mellemrum, skal hylderne kunne klare 40 kg.

Det er nok nemmest at kigge på billedet for at forstå, hvad jeg vil opnå.

Konkrete spørgsmål indtil videre er:

1. Tykkelse på bordpladen? 18 eller 27 mm er dem jeg kigger på nu. 18 vil sandsynligvis svigte lidt og kræve forstærkning under, og 27 mm bliver relativt tung. Jeg har tænkt at fræse kanterne en smule for at få et lidt blødere udtryk.

2. Behøves der en ekstra konsol under vinduet for at forstærke konstruktionen?

3. Skal Elfa-skinnen til venstre for vinduet være lige så lang som de andre? Gavner det konstruktionen?

Jeg vedlægger et billede uden streger, så I kan tegne selv om nødvendigt. Taknemmelig for tips, input og idéer!

Alt godt.

• Billedet viser et vindue med persienner i et rum med målinger af væg- og bordplads. Streger viser planlagte hylder og arbejdsstation.
  • Vindue med udsigt over tage, en lille hylde med bærbar computer til venstre, plante på vindueskarmen, og gulvvarme under vinduet i et hjemmekontor.
Spring Elfakonsoller til bordpladen over og sats på ordentlige faste konsoller til denne. Det bliver alt for svajende ellers. Det skyldes, at selve vægskinnen bøjer, uanset hvad du gør. Konsollen i sig selv er ikke et problem. Intet problem med hylder, men det kan dog være irriterende med en arbejdsflade, der konstant bevæger sig. Det forhindrer dog ikke, at du har lange vægskinner, som du kan skubbe bordpladen imod.

• Synes
Ossian K Olsson
  • Laddar…
Tak for svar @Johan Gunverth !

Jeg har en lignende løsning i dag men lidt slankere (se billede). Jeg oplever ikke, at skinnerne bøjer, men det kan måske ændre sig med højere vægt..?
De nuværende skinner sidder med 5 skruer hver, med ca. 30 cm mellemrum.

• Væghængt skrivebord med skærm, tastatur og bærbar computer, to hvide hylder over, fastgjort med metalskinner.
Det måske er, hvis man har ELFAs "hängskena", at det svajer. Så sidder skinnerne kun fast i hängskenan øverst og derefter med små skruede klammer længere nede. Tror også, at selve skinnen er tyndere end den, der er beregnet til at skrue i væggen.

Jeg ville sætte et ben i midten eller måske en lådhurts for at øge stabiliteten

/M

M mgranbom sagde:
Det kanske är om man har ELFAs "hängskena" som det svajer. Då sidder skinnerne bare fast i hängskenan øverst og derefter med små skrueklammer længere nede. Tror også at selve skinnen er tyndere end den som er tænkt at skrue i væggen.

Jeg ville have sat et ben i midten eller måske en skuffehurts for at øge stabiliteten

/M
Det er omvendt. Hängskenorna er stivere netop fordi de kun har et punkt at hænge i. De almindelige skinner har desuden fået et nyt konsumentsortiment med mere sparsommelig række af huller.

B Banansvenne sagde:
Tak for svar @Johan Gunverth !

Jeg har en lignende løsning i dag, men lidt mere diskret (se billede). Jeg oplever ikke, at skinnerne bøjer, men det kan måske ændre sig med højere vægt..?
De nuværende skinner sidder med 5 skruer hver, med ca. 30 cm mellemrum.
Hvis du synes, at det virker med den løsning, du allerede har, er det sikkert ikke noget problem med en større bordplade. Jeg ville selv have tilpasset den større bordplade, så den gik fra væg til væg og lå på en lægte langs tre sider (rød). Så monteret en lidt mere robust konsol omtrent på midten i linje med højre kant af vinduets karm (grøn). I væggen der har du garanteret en stående lægte at skrue i.
Billede af vinduesområde med plante, radiator, og røde og grønne linjer, der viser forslag til placering af bordplade og konsol.

Senest redigeret:
  • Synes
Lilak og 2 andre
  • Laddar…
Elfa har to systemer til vægmontering.
1 Det ældre, hvor man skruer skinnerne direkte i væggen. Det er det, der er på billedet, og det kan stadig købes.
2 Man hænger skinnerne på en liste og kan skrue skinnerne i væggen.
Skrues skinnerne også i variant 2 i væggen, bliver det mindst lige så stabilt som den første variant.
Skrues hylder og bordplade fast, bliver det hele virkelig stabilt i begge varianter.
Jeg har ikke målt tykkelsen, men jeg oplever ingen forskel i godstykkelse mellem de forskellige systemer.

Jeg ville ikke tøve med at have en 27 mm skrivebordplade på et elfa-system. Under vinduet ville jeg forstærke pladen for at undgå svaj.

Z z_bumbi sagde:
Elfa har to systemer for vægmontering.
1 Det ældre hvor man skruer skinnerne direkte i væggen. Det er det der er på billedet og det kan stadig købes.
2 Man hænger skinnerne på en liste og kan skrue skinnerne i væggen.
Skruer man også skinnerne i variant 2 i væggen bliver det mindst lige så stabilt som den første variant.
Skruer man derefter hylder og bordplade fast bliver det hele rigtig stabilt i begge varianter.
Jeg har ikke målt tykkelsen men jeg oplever ingen forskel i godstykkelse mellem de forskellige systemer.

Jeg ville ikke tøve med at have en 27 mm skrivebordsplade på et elfa-system. Under vinduet ville jeg forstærke pladen for at undgå svaj.
De har desuden en grovere variant hængeskinner som ikke er U-skinne men firkantrør. De kan sagtens bruges til både at hænge hylder på og eksempelvis en 5 meter lang 27mm egetræsplade som belastes med en Bosch PBD40, en GDL 12 GCM, en bænkslibemaskine, lille båndsav, hylnøglesæt og til at arbejde på. Svajer ganske vist nogle mm men er yderst stabilt! Skulle jeg have brug for mere stabilitet ville jeg montere et ben eller to foran.

Det afhænger mest af væggen du monterer tingene i ville jeg sige. Skal du kun have normale skrivebordsting så er det absolut intet problem hvis væggen bare er af fornuftig kvalitet.

Johan Gunverth Johan Gunverth sagde:
regel langs tre sider (rødt)
Det går jo selvfølgelig også godt at kombinere med Johans forslag, hvis man vil forstærke lidt. Derimod ville jeg sørge for at holde 100mm fri oven over elementet, så det går jo ikke så godt at kombinere med en regel på væggen. Men godt på højre side.

Ville sige at brug ELFA skinner og konsoller. Føl efter så du får den rette højde osv. Når du er helt tilfreds, skru et par regler eller støtteben i, hvis du anser behovet for at være der.

Har du skinner hele vejen ned, måske det også fungerer at sætte en lille hylde under skrivebordet til en router/switch eller måske til en dejlig pude at lægge benene på.

Tomtom79 Tomtom79 sagde:
… Derimod ville jeg sørge for at holde 100 mm fri over radiatoren, så det går jo ikke så godt at kombinere med en regel på væggen. Men godt på højre side.
Korrekt. Der kræves en åbning for at modvirke koldtræk fra vinduet.

At Elfaskinner skulle bøje sig, var nyt for mig. Da jeg læser dette i snedkeriet, hvor jeg opbevarer træ, testede jeg at hænge mig i en af de hylder. Ved en konsol er det stumt. At det svajer mellem konsollerne er en anden sag, da det er selve hylden, som ikke kan holde til min fede gamle krop.

Edit. Jeg kom på, at det måtte afhænge af, om konsollerne sidder tæt på en vægskrue eller midt mellem to. Mine hylder, der er tæt på en skrue, svajer ikke, men havde jeg haft en hylde mellem to skruer, kunne det have været anderledes.

Hvis du synes, det fungerer med den løsning, du allerede har, er det sikkert ingen problemer med et større bord. Jeg ville selv have tilpasset den større bordplade, så den gik fra væg til væg og lå på en regel langs tre sider (rødt). Derefter monteret en lidt kraftigere konsol omtrent på midten i linje med højrekanten af vinduets karm (grønt). I væggen der har du garanteret en stående regel at skrue i.
[billede]
Uanset svaj og andet er dette en flottere løsning.

Jeg havde købt et solidt op- og ned-justerbart stel i stedet. Så kan man indstille den perfekte arbejdshøjde (hvilket ikke skal undervurderes). De er overraskende billige på Amazon. Derefter vælger du, hvilken plade du vil have til dette. Vipper det, så limer og skruer du forstærkninger under, men et godt stel stabiliserer meget godt.

Hep Hep sagde:
At Elfaskinner skulle flexe var nyt for mig. Eftersom jeg læser dette her i værkstedet hvor jeg opbevarer træ, prøvede jeg at hænge mig i en af de hylder. Ved en konsol er det stift. At det svajer mellem konsolerne er en anden sag da det er selve hylden der ikke kan bære min fede gubbkrop.

Edit. Jeg kom på at det burde afhænge af om konsolerne sidder tæt på en vægskrue eller midt mellem to. Mine hyldeplan der er tæt på en skrue svajer ikke, men havde jeg haft en hylde mellem to skruer måske det havde været anderledes.
Det var sådan jeg mente. Hvis konsollen ender mellem vægskruer så svajer det. Det bedste er hvis konsollens øvre kant i vægskinnen ligger lige under en vægskrue. Men som sagt: alt afhænger jo af hvad man tolererer hvad angår svaj på et arbejdsbord.

• Synes
Hep
  • Laddar…
Det var så jeg mente. Hvis konsollen havner mellem vægskrue, så svajer det. Det bedste er, hvis konsollens øverste kant i vægskinnen ligger lige under en vægskrue.
Men som sagt: alt afhænger jo af, hvad man tolererer hvad angår svaj på et arbejdsbord.
Supergodt input! Bliver det Elfa så kan jeg jo styre det, når jeg sætter op skinnerne så den havner.

Tak!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.