Hej,
Jeg har netop købt en carport med skur, med pulttag. Problemet er, at jeg kun fik med "spær" og tagsten. Resten af tagkonstruktionen mangler.
Jeg undrer mig ganske enkelt over, HVORDAN jeg bør bygge videre, når jeg har rejst alt, og spærene er på plads?
(Vedhæftede billede viser en færdig identisk carport)
Ville være meget taknemmelig for tips og idéer, da jeg mangler tilstrækkelig viden til sikkert at vælge rigtigt! :S
Jeg har netop købt en carport med skur, med pulttag. Problemet er, at jeg kun fik med "spær" og tagsten. Resten af tagkonstruktionen mangler.
Jeg undrer mig ganske enkelt over, HVORDAN jeg bør bygge videre, når jeg har rejst alt, og spærene er på plads?
(Vedhæftede billede viser en færdig identisk carport)
Ville være meget taknemmelig for tips og idéer, da jeg mangler tilstrækkelig viden til sikkert at vælge rigtigt! :S
Søm på råspont, så lægger du godkendt undertagspap, som du sømmer med galvaniserede papspiger, derefter strølekt og så bærelekt for teglen. Gå ind på f.eks. Benders eller en anden tagstensproducents hjemmeside for at se, hvordan du kan gøre. Glem ikke at montere fodblik og rende-kroge, inden du lægger tagstenene. Her er et link http://www.benders.se/Portals/0/LaggningBetong2009-12_LU.pdf
Jeg kom på en ting til......
Hvordan bør jeg fastgøre de lige "takstolarna" mod vægelementerne. De er jo selvfølgelig udsavet for at passe præcis, men jeg overvejede lige fastgørelsen?
Nogle andre smarte tips, som kan være godt at have med sig, når man skal kaste sig over dette?
Hvordan bør jeg fastgøre de lige "takstolarna" mod vægelementerne. De er jo selvfølgelig udsavet for at passe præcis, men jeg overvejede lige fastgørelsen?
Nogle andre smarte tips, som kan være godt at have med sig, når man skal kaste sig over dette?
Du mener hvordan du skal fastgøre dem ovenpå væggen? I så fald kan du fastgøre dem med forstærkede vinkeljern som du sømmer i remmen og tagstolen med ankersøm. Et andet alternativ er at trække vinddragbånd over dem som du sømmer hver side ned i remmen på væggen. Hvis jeg har misforstået hvad du mener, så undskylder jeg. Her er for resten et link til hvordan du kan bygge dit tag http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup2spalt.aspx?id=5174&contextPage=5950
Findes der ingen billigere variant, hvor man ikke lægger et råsponttag, men bare sømmer en kraftigere lægte direkte på spærerne. Så vil man jo godt nok kunne se tagteglene nedefra. Eller skal råsponten være der for at afstive?
Her har du et bedre billede på et let undertag http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup2spalt.aspx?id=5263
"Snik-varianten" uden råspont/underlagspap, men med board, gætter jeg kun sparer tid/arbejde og ikke mange penge....eller?
Grunden til opbevaringsdelen (og den lange overdækkede side) har jeg bygget op med skalforskalning, som jeg lige har fået på plads og støbt færdigt.....blev meget godt! Den store montering af de færdige vægsektioner skal starte i morgen, og jeg begynder at blive lidt nervøs=S
Er der noget særligt jeg skal tænke på???
Et par weekender fremover bliver det også aktuelt at isolere gulvet i skuret.....hvordan bør man bedst gøre dette?
Grunden til opbevaringsdelen (og den lange overdækkede side) har jeg bygget op med skalforskalning, som jeg lige har fået på plads og støbt færdigt.....blev meget godt! Den store montering af de færdige vægsektioner skal starte i morgen, og jeg begynder at blive lidt nervøs=S
Er der noget særligt jeg skal tænke på???
Et par weekender fremover bliver det også aktuelt at isolere gulvet i skuret.....hvordan bør man bedst gøre dette?
Ved ikke hvor meget tid "snik-varianten" sparer, men det er nok lidt billigere eftersom mange husfabrikker bruger det. Personligt ville jeg lægge råspont, synes det føles som om det bliver et mere solidt tag. Når det gælder isoleringen af gulvet er det vel bedst at anv'ända byggrulle for at undgå så mange samlinger i isoleringen.
Klik her for at svare