40,716 læst ·
26 svar
41k læst
26 svar
Hvordan bygge så tynd en indervæg som muligt?
Side 1 af 2
Hej!
Har to relativt store rum, som jeg vil bygge om til tre. Dvs, jeg skal fjerne en væg og bygge to nye.
Målet er at gøre disse vægge så tynde som muligt, men alligevel få så god lydisolering som muligt.
Dvs, vil undgå 1dm isolering osv.
Overvejer om der ikke findes noget godt lydisolerende materiale at bruge? Akustikplader?
Indser at med standardløsninger bliver væggen tyk, har brug for nye idéer!
//Per
Har to relativt store rum, som jeg vil bygge om til tre. Dvs, jeg skal fjerne en væg og bygge to nye.
Målet er at gøre disse vægge så tynde som muligt, men alligevel få så god lydisolering som muligt.
Dvs, vil undgå 1dm isolering osv.
Overvejer om der ikke findes noget godt lydisolerende materiale at bruge? Akustikplader?
Indser at med standardløsninger bliver væggen tyk, har brug for nye idéer!
//Per
Skal du bygge en trævæg tror jeg det bliver svært at få til stivheden med mindre end 45mm.
Du kunne måske bygge væggen af metal, svejse eller bolte sammen.
Men uanset bliver det jo et problem, når du skal montere døre, da karmen er 95mm.
Du kunne måske bygge væggen af metal, svejse eller bolte sammen.
Men uanset bliver det jo et problem, når du skal montere døre, da karmen er 95mm.
En gipsskiva er 13mm, så med enkelt gips og 45 regel ender du på 71mm og dobbelt gips på 97mm.PerBad sagde:
Tyndere end 45 ville jeg ikke turde bygge, kan nok føles som en svajende væg føles det som :|
Hej!
Skal ikke være nogen dør i væggen.
Antager at det er 45 samt enkeltgips der gælder da...
Havde tænkt mig at bruge aluminium profiler og tilpasse CC for at få en så stabil konstruktion som muligt.
Jeg er villig til at betale godt for en god løsning, så jeg føler ikke, at jeg skal holde mig til standardmål bare fordi det er det, der findes i byggemarkederne.
Jeg har også overvejet at bygge akustikplader ind som normalt sidder i loftet. Har også overvejet en eller anden form for gitterkonstruktion man beklæder med lyddæmpende materiale...
Ja som I forstår griber jeg lidt efter halmstrå. De nye rum bliver nu 2.3-2.4 m brede, hvilket ikke er så meget hvis seng og skrivebord skal ind. :/
//Per
Skal ikke være nogen dør i væggen.
Antager at det er 45 samt enkeltgips der gælder da...
Havde tænkt mig at bruge aluminium profiler og tilpasse CC for at få en så stabil konstruktion som muligt.
Jeg er villig til at betale godt for en god løsning, så jeg føler ikke, at jeg skal holde mig til standardmål bare fordi det er det, der findes i byggemarkederne.
Jeg har også overvejet at bygge akustikplader ind som normalt sidder i loftet. Har også overvejet en eller anden form for gitterkonstruktion man beklæder med lyddæmpende materiale...
Ja som I forstår griber jeg lidt efter halmstrå. De nye rum bliver nu 2.3-2.4 m brede, hvilket ikke er så meget hvis seng og skrivebord skal ind. :/
//Per
Medlem
· västragötaland
· 43 indlæg
jeg byggede sådan her, lofthøjde 2700.
reglar 32 c/c 300, limmet og skruet kortlinger på ca 400 i højden
limmet og skruet krydsfiner 10mm på hver side
limmet og skruet gips på hver side
blev meget stift.
så gjorde jeg....
reglar 32 c/c 300, limmet og skruet kortlinger på ca 400 i højden
limmet og skruet krydsfiner 10mm på hver side
limmet og skruet gips på hver side
blev meget stift.
så gjorde jeg....
med rimelig lofthøjde (<2500) brug stålskinner i loftet og derefter vægprofiler af stål 45X45 (fx NORGIPS VÆGPROFIL 45X45) på cc-300 og så enkeltgips giver 45 + (2 * 13) = 71mm. Lidt mere besværligt at isolere, men du skal skære strimler. Hvis du bruger 1200mm bred gips, bliver det mere stabilt end 900, selvom det er mere besværligt at sætte op.
Hvis man tænker rigtig kreativt i og for sig, og du vil have tyndt og relativt stift, så kan du jo altid bygge væggen af stående råspont med et lag gips på hver side, hvilket giver 21 + (2 * 13) = 47mm tyk væg. Det vil ikke gå hurtigt at bygge, men det bliver ligesom en gammel plankevæg.
Lyder interessant!robbansson sagde:
Hvis jeg har regnet rigtigt, burde tykkelsen være ca. 75 mm?
Hvordan oplever du lydisoleringen? Er den acceptabel?
//Per
Hvis du kiler, så er det håndterbart på cc-300, og kilerne bygger heldigvis yderligere tykkelse, da de kommer mellem reglerne. Dog er der jo lidt tankevirksomhed forbundet med at få kilerne på rette sted inden, hvilket man slipper for med OSB/plywood/spån bagved, hvor det bare er at smække skabene op bagefter.dirrekok sagde: