Jeg har en indkørsel, der er omkring 5 meter, hvor der i dag sidder to gamle stenstolper. Jeg har et lille barn, der gerne løber ud på vejen hele tiden, så nu har jeg bygget en midlertidig beskyttelse, så han ikke løber ud, se billede. Vi begynder dog at blive trætte af denne, når vi går ind og ud, og tænkte på at bygge en rigtig låge nu.
Problemet er, at indkørslen hælder lidt, da vejen udenfor skråner lidt. Jeg vil have behov for at støtte stolperne igen med beton ved foden, da de hælder lidt, men at få dem i samme højde synes jeg ikke er muligt, da vejen som sagt skråner.
Hvordan bygger jeg en låge her på den bedste måde? Er det meget grimt at bygge en skrå låge? På billedet står vores midlertidige løsning jævnt mellem stolperne (altså lidt skævt), men jeg synes ikke, det ser særlig mærkeligt ud, eller? Men lågen kan vel ikke blive helt rektangulær uden noget skal justeres, og lågen må jo heller ikke "flyve op i luften" i åbne tilstand. Den skal åbnes indad, hvor der også er lidt hældning ind mod grunden.
Hvad med denne...
Jeg lader grindens konstruktion være normalt vinkelret, men at de er monteret skråt på stenstolperne. Det går jo ikke at fastgøre dem skråt i de eksisterende huller, der er, men hvis jeg fastgør en lang vinkeljern langs hver stolpe, der står lidt skråt mod stolpen, men lige i forhold til det skrånende grindpar. Derefter fastgøres grindene i vinkeljernene. Forhåbentlig hælder det så lidt, at vinkeljernet/grindens ramme ikke behøver at stikke ud over stolpen, men gemmer sig (fra vejen set) bag stenstolpen.
Se billede, hvordan jeg mener. Nå, hvad siger I nu?
Spontant føles det som om venstre port bliver selvåbnende og højre selvsluttende, klart upraktisk og måske også en øget skadesrisiko for både folk, fæ og ejendele?
Udseendemæssigt tror jeg heller ikke på en lige port monteret skævt, et alternativ kan være at forsøge at få den øverste del i vater på en rimelig højde og eventuelt en kompensation med en skæv bund mod vejen for at undgå lømler ☺.
Det bedste er nok at justere stolperne så de står i samme højde og samtidig benytte lejligheden til at justere højderne på jorden, så den bliver horisontal tættest på porten på indersiden, et rimeligt stort arbejde men I bliver nok mere tilfredse med en sådan løsning, da jeg fornemmer, at I også selv har en vis tvivl om skæv port i og med, at I har startet tråden.
Svært at se, hvor meget det hælder, men jeg ville nok også have forsøgt at jævne hældningen ud.
På den anden side har jeg mine porte lukkede eller åbne og fikserede i begge positioner, så måske alligevel.
En anden mulighed er portautomatik. Så ville det fungere som du har tænkt.
Tak, ja I har måske ret. Jeg skal ud i morgen og se, hvor meget det adskiller sig i højde. Porten står vel mindst en meter fra vejen så at grave ned lidt på den ene side og fylde op eller stille stolpen lidt højere på den anden side er måske stadig muligt uden at det bliver for stor niveauforskel mod vejen. Stolperne skal alligevel rettes op og stabiliseres med beton, så kan man jo prøve dette før da.
Tips: Byg en model af pap, tape og ståltråd, så du kan se, hvordan din tænkte løsning fungerer.
Jeg tror, at den bedste løsning er en kombination af "ikke-rektangulære" låger og "ikke-lodrette hængsler", men præcis hvordan det skal se ud for at fungere som tænkt, kan jeg ikke finde ud af på papir (men med en model kan man jo prøve, i modellen kan man overdrive hældningen lidt også for at se tydeligere).
Hængslerne kan have brug for at hælde i mere end et plan (på dit billede hælder du dem langs stolpens side, men tænk at den ene fastgørelse måske stikker ud længere end den anden også).
Det første jeg tænker på er en børnegitter, sådan en som ikke har nogen skråstiver og derfor naturligt bliver "skæv", så når du åbner den, vil den skæve sig, så den ligger mod jorden. Så en sten eller noget i midten med to huller i, som metalstifterne fra gitteret passer i, og noget beslag som holder dem sammen i overkanten.
Ved ikke om man måske burde have nogle skiver mellem horisontale og vertikale planker måske, så den let kan skæve sig...
Ja det minder mig om, at da jeg var i Italien, blev jeg fascineret af, hvordan de indhegnede deres huse med høje mure/hegn og porte. Kørte man langs en vej, så man næsten kun mure og tage... Så de har nok mange varianter af porte