Jeg skal hjælpe mine forældre med at bygge nyt altangulv og altangelænder til deres hus. Jeg har brug for hjælp til, hvordan jeg skal fastgøre reglar og stolper til gelænderet. Vil ikke beskadige pladen, der ligger. Er der nogen, der har gjort noget lignende? Vedhæfter to billeder.
Glem ikke at forankre det i facaden bare, ikke godt hvis det glider ned, hvis der kommer is eller frost mellem regel og plade om vinteren, og reglerne i samme retning som falsene.
Då er det jo at fastgøre stolper på en eller anden form for afstand så godt som muligt. Gennemgående bolt er en løsning. Kan jo fungere også som afstand, hvis man sætter to i grovere dimension.
Så er det jo at fastgøre stolper på en form for afstand så godt som muligt. Gennemgående bolt er en løsning. Kan jo fungere også som afstandsstykke hvis man sætter to i grovere dimension.
Typ 300mm lang M16 bolt, som du sætter i stolpen med skive/møtrik bagved og derefter fastgør gennemgående i bærelinjen under taget med skive/møtrik på begge sider. Og to i hver stolpe. Bolten er altså så lang, at stolpen kommer udenfor tagrenden. Gik det at forstå nu?
Gjorde lignende i sommer
Lagde 45×95 i samme retning som falserne som jeg afvejede og satte ben på. Har lidt hældning på dem så vandet stadig skal løbe fra væggen.
Stolperne monterede jeg med stolpesko som jeg lakerede hvide for at smelte ind med det hvidmalede rækværk.
Stolpeskoene sidder med fransk skrue i terrassebrædder og regler
Tog cirka 1 dag at lave alt snedkerarbejde og 2 dage forberedelse med maling af alt træværk på løbende meter og en halv dag for at male alle afkortede ender.
Typ 300mm lang M16 bolt, som du sætter i stolpen med skive/møtrik bagved og derefter fastgør gennemgående i bærelinjen under taget med skive/møtrik på begge sider. Og to i hver stolpe. Bolten er altså så lang, at stolpen kommer uden for tagrenden. Kunne det forstås nu?
Jeg havde tænkt at fastgøre tagrenden på lignende måde som på billedet nedenfor.
Ja, jeg ved ikke, hvordan de har fastgjort stolperne på den altan. Bare fastgjort i gulvets tynde regelværk føler jeg ikke giver de krav til faldsikring som aktuelt.
Jeg tænker, at jeg først bygger terrassen "flydende" på pladetaget. Fæster den i væggen. Derefter bygger jeg rækværket på terrassen. Stolperne fæstnes ordentligt ind i væggen, samt stolpesko som fæstner ned i terrassen. Bør vel blive en tilstrækkelig stabil konstruktion?
Det plejer at være nok at skrue en 45*70 på indersiden af reglen som man lægger trallen på, udenpå denne stiller du så en 45*70 på reglen, skru dem sammen med en almindelig skrue til en stolpe. Bliver meget stabilt!
Inde ved væggen skal du lave en fastgørelse, enten til væggen eller en stang ned i trallen for at det skal stå stabilt.
Jeg tænker, at jeg først bygger trallen "flytende" på pladetaget. Gør den fast i væggen. Derefter bygger jeg rækværket på trallen. Stolperne fæstnes ordentligt ind i væggen, samt stolpesko der fæster ned i trallen. Bør vel blive en tilstrækkeligt stabil konstruktion?
Nej, ikke hvis du spørger mig. Den skal kunne holde til alle tænkelige belastninger, også om 10 år..