I det nye køkken har elektrikerne skåret et hul (i dækskiven) på 60mm, hvor de har sat spotlightene op. Dog er det ikke dybt nok, selvom hullet er gennem hele dækskiven, der mangler stadig cirka 3mm.

Det jeg skal gøre nu er at på en eller anden måde fjerne 3 mm fra næste skive, der er over dækskiven, uden at beskadige omgivelserne.

Jeg har jo ingen boremaskine der er præcis 60mm, hvordan gør jeg det nemmest?
Overvejet at manuelt grave ud med noget, lyder det fornuftigt? :cool:

60 mm dosborr og stemmejern og en stor skål tålmodighed.

Eller også sætter du forøjningsringe på.

Paul-Staffanstorp
Er du virkelig sikker på, at de spots er beregnet til den type indbygning?

Normalt er de spots, man bygger ind under overskabene, 54mm i diameter og de bygger kun 12mm i dybden...

Hvordan har de løst kabeltrækningen?
I normaltilfældet saver man ud og monterer spotsene, inden man monterer spotspladen under skabene, så man kan trække kablerne op bag skabene og op ovenpå dem, hvor man lægger transformatorerne bag lofttilslutningen.

Paul-Staffanstorp sagde:
Er du virkelig sikker på, at de spottar er til denne type indbygning?
Normalt er de spottar, man bygger ind under overskabene, 54 mm diameter og de bygger kun 12 mm i dybden....
Ja, de skal være til indbygning, indbygningsmålet er 18 mm, men pladen (som jeg nu har lavet hul i) er ikke mere end 13 eller 14 mm tyk.
Hulmålet er 60 mm (bredden altså).

Paul-Staffanstorp sagde:
Hvordan har de løst kabeltrækningen?
I normalfald saver man ud og monterer spottarna, før man monterer spotskiven under skabene, så man kan trække kablerne op bag skabene og op ovenpå dem, hvor man lægger transformatorerne bag lofttilslutningen.
Elektrikeren har fræset et spor i den øverste plade, hvor ledningerne går ud bag skabene, hvilket er en meget god løsning.

For tydeliggørelse:
Den første dækskive (som der nu er hul i, er 13 eller 14 mm tyk.)
Så kommer den anden plade, som jeg hidtil ikke har lavet nogen huller i, det eneste, der er gjort i denne plade, er, at elektrikeren har fræset spor til kablerne.

Men hvad gør jeg nu? Skal jeg forsøge at grave nogle mm mere ud i næste plade? I så fald hvordan?
Eller skal jeg give op og købe nye spottar (ulempen er jo, at det koster penge, og at jeg skal tilkalde elektrikeren igen, hvilket heller ikke er gratis).

mexitegel sagde:
60 mm dosborr og stemmejern og en stor skål tålmodighed.

Eller du kan også sætte forhøjelsesringe på.
Jeg har kigget på en sådan, men det ser ud til, at midterskruen i dosboret går temmelig meget længere ind end selve dosmålet på 60mm. Risikoen er jo så, at jeg laver hul i hele pladen, og det ser ikke pænt ud med hul op i skabet.

Har du dækpladen monteret med 60 mm hul igennem den, kan du køre uden centerbor, boret får støtte fra det eksisterende hul. Marker med tape på boret, hvor dybt du vil køre.

Marive sagde:
Har du täckskivan monteret med 60 mm hul gennem den så kan du køre uden centerbor, boret får støtte af det eksisterende hul. Marker med tape på boret hvor dybt du vil køre.
Det lyder jo faktisk meget godt, hvis det kan løses sådan.
Hvor får jeg en sådan med en diameter på 60mm?
Hvad hedder de, dosborr? Det ser ikke ud til, at jeg finder så meget om det.

Søg på dosfräs eller hulsav.

Senest redigeret:
Sam_u_El sagde:
Sök på dosfräs eller hålsåg.
Hålsåg gav många træffar.
Hittade b.la. denna på jula:
http://www.jula.se/halsag-125199

Finns i 60mm för 63kr.

Fæster man denna i en vanlig boremaskine helt enkelt eller? :confused:

EDIT:
Hittade även ett set på biltema för 60kr.
Får inte fram ngn direktlänk men www.biltema.se
Artnr 20-178

Frågan är om man der kan blocka bort boret så att det inte blir et hul rakt op gennem pladen?

Senest redigeret:
Den sættes nok på et centrerbor.

På dem jeg har, kan man justere dybden på centrumboret. Du kan jo ikke fjerne det helt, da det er det, du skal fastgøre i boremaskinen. Som en "fuldløsning" kan man måske vende centrumboret og have den spidse ende i chucken for at få en hulsave uden centrumbor.

Sam_u_El sagde:
På de jeg har kan man indstille dybden på centerboret. Du kan jo ikke fjerne det helt, da det er det, du skal fastgøre i boremaskinen. Som "nødløsning" kan man måske vende centerboret, så den spidse ende er i chucken for at få en hulsav uden centerbor.
Det lader til, at jeg køber det sæt fra Biltema og på en eller anden måde forsøger at få centerboret ud af brug.
I værste fald må man vel save det af længst ude, så det ikke går så dybt i pladen.

savio sagde:
Det luter mod at jeg køber det sæt på Biltema og på en eller anden måde forsøger at fjerne centrumboringen fra brug.
I værste fald så må man vel save det af længst ude så det ikke går så dybt ud i pladen.
Det ser meget lig ud det sæt jeg har fra Clasohlsson (som ikke indeholder lige 60mm) men der sidder boret i en egen befæstning. Hulsave har et eget fæste som sættes i chucken.

mexitegel sagde:
Det ser meget lig det sæt, jeg har fra Clasohlsson (som ikke indeholder netop 60mm), men der sidder boret i en egen fastgørelse. Hulsaven har et eget beslag, der sættes i chucken.
Det er jo kanon, hvis man ikke behøver selve centerboret.

Jeg tænkte, at man måske starter med at køre 60mm, derefter 54mm, så 41mm og til sidst 22mm.
Derefter tager man stemmejernet og fjerner alle kanter imellem.
Lyder det som en tænkelig teknik?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.