Jeg har et indviklet problem, jeg har brug for hjælp med.
Jeg har i kælderen et lille gym, som har været nyttigt her i Corona-tider. Nu vil jeg købe en s.k. Power Cage ifølge billedet nederst og stille ind. Da jeg ikke har ubegrænset plads, skal jeg have en model med begrænset dybde. Dette betyder, at enheden skal boltes fast i gulvet for at stå sikkert. (Jeg har kigget på alle tilgængelige modeller på markedet af større bure, der ikke behøver boltes, men konkluderet, at de stjæler for meget plads, så at gå den vej er uinteressant. Det samme gælder s.k. halfracks - alle enheder, der ikke behøver boltes og opfylder mine øvrige krav, bliver for dybe.)
Problemet er nu, at jeg har vandbåren gulvvarme i kælderen. I resten af rummene, som har betongulve, fungerer mit varmekamera udmærket, og jeg ser præcis, hvor slangerne ligger. I gymmet har den tidligere ejer dog limet en skridsikker måtte fast til gulvet, hvilket gør, at varmekameraet ikke fungerer, da gummimåtten jævner varmen ud. Man kunne tænke sig, at jeg fjerner en firkant et sted og kigger, men risikoen er, at limresterne alligevel bidrager til at jævne billedet ud, så jeg får usikre resultater. Jeg spurgte en håndværker, hvordan han ville løse dette, og svaret var, at han ville bore på vinst og tab og derefter reparere skaden, hvis den opstod. Den vej vil jeg ikke gå, da den totale vandmængde i kælderens gulvvarmesystem er 1,2 m3.
Så: hvordan løser jeg dette problem? Spørgsmål, jeg selv kæmper med, er:
Cirka hvor langt under gulvfladen plejer vandbåren gulvvarme at ligge i betongulve?
Er det praktisk muligt at med en større Metabo borehammer bore kun en millimeter ad gangen for at se, om man støder på en slange? Vi taler jo ikke ligefrem om et præcisionsværktøj.
Findes der en type betonanker, der ikke kræver stor indfældningsdybde, og hvad kan i så fald et sådant hedde?
Kan det lade sig gøre/er det seriøst at bruge en slags ekstremt stærkt konstruktionslim i stedet, og hvad hedder det i så fald? Jeg er fuldt forstået med, at dette ikke er ideelt for store kræfter i dybden, som anvendes højt oppe på racket, så det påpeges, at jeg ikke kommer til at lave chins osv. i buret. Det eneste scenario, hvor dette kan ske, er, hvis jeg bogstaveligt talt falder fremad eller bagud under en squat, og det er heldigvis kun sket én gang i mit liv (besvimelse).
Hvorfor ikke fastgøre den i loftet på 4 steder, det kan gå med lidt fantasi at spænde med en form for justerbare bjælkesko og presse ned stillingen mod gulvet. Så kan det være godt at lægge en gummimåtte mellem gulv og stilling, så den ikke glider. I øvrigt at bore ville jeg ikke gøre. Slangerne kan ligge alt fra 5 cm til 10 cm ned i betonen.
Jeg ville rive tæppet af og prøve med termografikameraet igen, eventuelt med en midlertidig afbrydelse af gulvvarmen længe nok til, at gulvet køles ned først, så kontrasterne bliver bedre (hvis du ikke allerede har gjort det, kunne nedkøling med tæppet på måske være værd at forsøge først, hvis det er okay, at det bliver lidt køligere i et stykke tid).
At bore på fornemmelse, om end så forsigtigt, ville jeg personligt ikke gerne gøre.
@jonaserik - konstruktiv idé med tagindfæstning! Tommelfinger op for den. Desværre kommer den ikke til at fungere, da jeg har gipsloft og efter at have hængt op en masse andre ting, ved jeg, at den underliggende regling er lidt så som så.
@ullberg - jeg vil nok ikke rive hele tæppet ud, men mere prøve at fjerne nogle firkanter, hvor racket skal stå. Tror du, det kan fungere i kombination med at køle gulvet ned for at øge kontrasten, som du foreslår?
Ev. har du i yderkanterne en grovere regel eller listebeklædning, som plejer at være 28X70, som det kan fastgøres i tværs over taget samt med justerbare bærende støtteben presse op, så det klemmer fast. Bare som en tanke i det hele, da behøves ingen fastgørelse i gipsen.
Jeg tror jeg forstår, hvad du mener, men har du tilfældigvis et billede af en sådan justerbar bjælkefod? De eneste jeg finder på nettet er dem, man bruger til terrasser udendørs, og jeg gætter på, at det ikke er det, du tænker på.
En sådan måske https://www.bauhaus.se/stolpsko-2-t...QkVM4ThK_cL-PxoCRJsQAvD_BwE#go-to-description
Men så skal du bore et nyt hul din ställning, så ved jeg ikke afstanden mellem ställning og taget men der findes længere med.
Måske får du en idé om, hvordan det kan gøres. Mulighed findes for at bruge lidt grovere vantskruv som bruges baglæns, men er lidt sværere at applisere.da de er fremstillet til træk.
Lej en markscanner, den viser dig, hvor armeringsjern, vandledninger osv. findes.
De fleste lægger varmeslangerne mod isoleringen, dvs. under armeringsjernet. Men der er også dem (som os), der lægger dem mod armeringsjernet, da er det kun ca. 2-3 cm ned til slangerne.
@ullberg - jeg vil nok ikke rive alt tæppet ud, men mere prøve at fjerne nogle firkanter, hvor racket skal stå. Tror du det kan fungere i kombination med at køle gulvet ned for at øge kontrasten, som du foreslår?
Tja, det er vel lidt afhængigt af, hvor langt nede de ligger (hvilket iof. omvendt virker til din fordel), men hvis jeg kan se mine slanger gennem 28mm trægulv rimelig godt uden kontrast (i det mindste kan man se forskel varmt/koldt, og da det er regelmæssigt mønster, ville jeg nok sige, at jeg med rimelig præcision kan pege dem ud) og tydeligt med foregående nedlukning, så ville jeg sige, at det er vel værd at forsøge...
Tak ullberg og xLnT. Hvis det skal boltes nedad, bliver det den vej jeg går.
jonaserik - har tænkt en del på din løsning og tror det kan fungere. Jeg overvejer om man ikke skal gøre sådan her:
1. Skrue op to stumper passende regel i loftet på tværs af lægterne. Det har jeg allerede gjort med en 4x4 over hele rummets længde for at have fæstninger til ringe, trækmaskine, sandsæk etc. så jeg ved, at det virker. Disse regler vil da ligge parallelt med de korte overlæggerne i burets gavle.
2. Bruge denne stolpesko: https://www.beijerbygg.se/privat/sv/stolpsko-uniflex-4justerbar-004621841
3. Vende stolpeskoen på hovedet, så gevindstangen går ind i et hul i regelstumpen i loftet, og ”gaflen” omfavner burets overlægger på hver sin side. Med lidt tilpasning kan man måske endda sætte en bolt igennem både stolpesko og de allerede eksisterende huller i burets overlægger.
Den konstruktion burde have gode forudsætninger for at fiksere buret mod gulvet og samtidig klare last i både længde- og sideled. Hvad tror du/I?
Det som kan blive, hvis du vender gevindet opad, er, at det er lidt tyndt med regel så selve bolten går igennem gipsen, derfor skulle skoen fastgøres i loftreglen og bolten går ned, hvis der er et hul den passer i eller bor et eller andet der findes. Gør du på en eller anden måde som fremsat, glem ikke et gummistykke mellem stilling og gulv
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.