I rummene hvor jeg renoverer, sidder der en tretex-plade på væggene og noget lignende i loftet. Lige nu er min plan følgende:
1) Sømre panel på to af væggene direkte på tretex
2) På de øvrige to vil jeg sætte gips (ej repgips) og derefter væv
3) I loftet vil jeg sætte en tynd liste (for at rumme el-installationen) som jeg så fastgør loftspanelet på

Så jeg har tænkt mig at lade al tretex blive siddende, men bliver det et problem (f.eks. for blødt eller ujævnt for gips)?
Hvordan ville I have gjort det?
 
Jeg renoverer lige nu hele huset. Tretex på ca 100 m2 væg sidder siden -77. Det sætter jeg bare 13 mm gips på med laaaaaange skruer, så det niver ganske godt i bagvedliggende 3 tommers råspont fra 30'erne. Indbiller mig, at det hjælper med at holde tingene stift også.

Så jeg skruer direkte på. Tretex isolerer en smule, lyddæmper lidt og sidder allerede der. Så why not, tænkte jeg.
 
Tak for svaret.

Har du haft tid til at sætte noget gips endnu?

Er det i så fald gået godt, og hvordan tænker du med at fastgøre ting på væggen?
 
Byggeteknisk ser jeg ingen problemer. Og hvordan du sætter ting op på væggene afhænger delvist af, hvad der er bagved. Er der planker bagved, er det som sagt bare at bruge lange skruer.

For min del ville jeg tøve med at gøre rummet mindre unødvendigt. Især ville jeg ikke ønske at mindske loftshøjden. Der bliver også mere arbejde med listerne sammenlignet med, hvis du erstatter treetexen med gips.
 
Jeg satte renoveringsgips lange skruer, 40'er hus for ca. 10 år siden ingen problemer.
 
D Dissonans sagde:
Tak for svaret.

Har du nået at sætte noget gips endnu?

Er det i så fald gået godt, og hvordan tænker du med at fastgøre ting på væggen?
Har nået at sætte ca. 8 plader i bredden på de vægge, der har tretex bagved. Det er gået glidende faktisk, det er trods alt massive brædder bagpå, som 58mm skruerne tager godt fat i. Jeg er måske usædvanligt ikke-kræsen, men det ser godt ud. Det ser ikke værre ud end væggene, hvor jeg har sat gips på med de gamle spånplader tilbage. Gamle huse er jo som vi alle ved lidt skæve med et par millimeter alligevel. Så alt i alt går det fint, sandsynligvis takket være 58mm-længden på skruen. Jeg er i øjeblikket glad for, at jeg ikke rev tretexen væk og baksede med at erstatte det.

Desuden stopper man med at skrue, når gipsen begynder at bukke for skruen, så tretexen når ligesom aldrig at blive et problem med hensyn til bugtning osv. Så gipsen og skruen har deres interaktion, inden der bliver evt. tryk, som påvirker tretexens egenskaber.
 
K
Vi rev det hele ned og satte nyt gips op. Der var også der spånplader som udgjorde væggene. Tre rum og en gang, i alt måske 50-60kvm. Det tager ikke alt for lang tid, men der bliver desværre en hel del skrald, da det altid går i 1000 stykker.
 
P Pallewea sagde:
Jeg satte renoveringsgips lange skruer, 40'er hus for ca. 10 år siden ingen problemer.
jeg gjorde det samme dog brugte jeg almindelig skrue, ingen problemer
 
Fjerner al tretex. Delvist lugter det lidt specielt, brænder som en fakkel og er helt værdiløst, hvis man skal sætte ting op.
 
B boohoo sagde:
Fjerner al tretex. Delvis lugter det lidt specielt, brænder som en fakkel og er helt værdiløst, hvis man skal sætte ting op.
Og jeg synes det er vidunderligt at kunne hænge relativt tunge ting op på en knappenål eller et billede på en smal stift, og når det skal flyttes rundt, så trækker man sømmet eller nålen ud og retter op med bagsiden af en skruetrækker, så skaden på tapetet ikke ses. Men hvis man skruer noget tungt på væggen, så bliver der ofte mærker efterfølgende, men det er jo ikke tretexen, der står for styrken i det tilfælde, men råspærret bagved, som vil være det samme, hvis man sætter gips.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.