Ja så bliver dette mit første indlæg i dette forum.
Jeg (eller min kære kone) vil meget gerne have spejlpanel i entréen, og nu efter lidt forskning tror jeg, at jeg ved, hvordan jeg skal bygge det.
Vi har mange døre i vores entré, som spejlpanelet vil få en afslutning mod, hvilket leder til mit dilemma...
Hvordan laver man/får man lavet en fornuftig afslutning mod dørkarme?
Som jeg har forstået det, vil den nye sokkel altså bygge ud, lad os sige 15mm. Så vil den selvfølgelig også komme 15mm udenfor dørkarmen.
Det er næppe muligt at "gera" den ind, da den ikke er plan på bagsiden.
Jeg har forsøgt at illustrere mit spørgsmål i et enklere billede.
Nu har jeg ikke besluttet mig for, om jeg skal bruge MDF eller planhøvlet, men måske har nogen her mere viden om, hvad der er bedst at bruge.
Du tænker rigtigt, man plejer at gerre den ind, så profilen fortsætter ind i væggen når man afslutter på den måde, 45 grader gering, lime delene sammen så det bliver tæt og pænt.
Du tænker rigtigt, man plejer at geringskære den, så profilen fortsætter ind i væggen, når man afslutter på den måde, 45 graders gering, lim delene sammen, så det bliver tæt og pænt.
Ok
Men bliver der så ikke et hulrum mellem "den nye" sokkel og den gamle, da soklen ikke er helt plan på bagsiden men lidt rundet?
Spørgsmål 2:
Hvilken type foder skal man bruge? Vi har almindelige "lige" nu, typ 12x56, men de føles ikke rigtig i samme stil som spejlpanelerne?!
Antik eller almue?
Ved ikke om det hjælper eller skader, men sådan ser det ud hos os. Princippet føles som det samme. Vores foder og sokler er 15x95 og 15x120 respektive. Mellem sokkel og dekorliste sidder masonite for at bygge så lidt som muligt.
Men bliver der så ikke et hulrum mellem "den nye" sokkel og den gamle, da soklen ikke er helt plan på bagsiden, men lidt rundet?
Spørgsmål 2:
Hvilken type gerigter bør man bruge? Vi har almindelige "lige" nu, typ 12x56, men de føles ikke rigtig i samme stil som spejlpanelerne er?!
Antik eller allmoge?
Tror du opfattede det helt forkert, du tager listen, saver den 45 grader der, hvor den skal afsluttes, saver så et stykke mere på 45 grader i samme tykkelse som listen, lim eller søm delene sammen, så det bliver som om listen fortsætter ind i væggen med profilen, og bagsiden af listen ikke kan ses, netop fordi du gerer den, listens forside følger på den måde hele vejen rundt og dækker også bagsiden.
Tror du opfattede det helt forkert, du tager listen, kapper den 45 grader hvor den skal afsluttes, kapper så et stykke mere på 45 grader samme tykkelse som listen, limer eller sømmer delene sammen så bliver det som om listen fortsætter ind i væggen med profilen og bagsiden af listen ses ikke, netop fordi du girer den, listens forside følger på den måde hele vejen rundt og dækker også bagsiden.
Ja nu forstår jeg!
Så bliver det lidt nørkleri med dette da vi har 6 døråbninger/døre i hallen
Tak så meget for alle tips!
Ang brøstlisten (som jeg tror det hedder), denne måske man girer det som stikker udenfor foderet?
Ja nu forstår jeg!
Så bliver det lidt pusleri med dette da vi har 6 døråbninger/døre i hallen
Tak så meget for alle tips!
Ang brystlisten (som jeg tror det hedder), denne kan man måske geringssave det som stikker uden for karm?
Du kan gøre med brystlisten som Taglægger foreslår med den profilerede fodliste. Det bliver pænere og føles mere gennemarbejdet ifølge mig, men ellers er det ikke ualmindeligt med en skråskæring som slutter i højde med karmen, hvis listen er tykkere end karmen. Hvis I vælger at fortsætte med de tynde karme, så bliver det en ret stor niveauforskel, hvis det er en tyk brystliste, men når alt er malet ind, så bliver det nok godt.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.