Hej!

Vi er ved at renovere vores køkken og overvejer at åbne op for en af væggene lidt. Vi tænkte, at åbningens nederkant skulle starte ca. 110 cm op fra gulvet og åbningens overkant i samme højde som nuværende dørkarm. Åbningen skal være ca. 80 cm bred. (se billedet). I overkanten ville vi gerne have spots, hvis det er muligt.

Vi ville være meget taknemmelige, hvis der er nogen, der kan komme med tips og råd om, hvordan vi kan gå videre.

/Sofie

• Køkkenrenovering med markeret vægdel for åbning; tekst "Rivas" indikerer, hvor væggen skal fjernes for at skabe en 80 cm bred åbning.
Første punkt bliver at finde ud af om væggen er bærende eller ej.

Hej! Vi ved, at det ikke er en bærende væg, og elkabler burde heller ikke være et problem. Jeg bør måske også nævne, at væggene består af gips.

/Sofie

C
Jeg ville have taget en almindelig sav og savet hullet op. Derefter placeret nye regler kant-i-kant rundt omkring (som skrues i pladerne) og til sidst dækket kanterne med gips, panel eller hvad I nu vil have.

Spotlysene kræver jo lidt overvejelse både med hensyn til fremføring af el og montering (afstand til brændbart materiale osv.), så det bedste er vel at starte med at tegne en lille tegning og tage elektrikeren ind for lidt rådgivning. Formentlig sker elinstallationen mest hensigtsmæssigt, når væggen er "åben".

Jeg ville også have ladet den nedre nye tværgående regel gå lidt videre forbi kanten af hullet (i det omfang eksisterende regler tillader det) for at få lidt ekstra sidestøtte i den nedre del.

Det hul er som lavet til at blive savet op med en Tigersav! Findes fra 400 kroner (jula/rusta/clas olsson) og opefter.

Går godt at save med en almindelig gammel fuchsschwanz, det der er ikke sværsavet. Cpalms forslag lyder rigtig godt. Spottene derimod ville jeg sætte under en "hylde" som løber over den nye åbning og døren. Væggen virker lidt for tynd til at kunne sætte spots i.

Stiller mig i køen. Muligvis ville jeg gerne have en dobbeltregel langs hele toppen på åbningen for at få det ensartet og stabilt.

Tak for alle de gode tips! Det der med at sætte spottede i en hylde lyder godt. Nu er det bare at få kæresten til at arbejde! ;)

Mikael_L
Ville være sjovt at se et billede, når det er færdigt, måske fra byggetiden også, hvis I gider... :)

//Mikael

Det er præcis sådan, jeg vil have det! Supersmukt! :D

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.