Begge armeringsjernene (8mm) på billedet er købt nye fra to forskellige byggemarkeder.

Nu skal jeg bestille til en grund og få det leveret hjem, hvor rustent kan jeg forvente det? Hvor rustent er OK?

Mvh,
Andreas L

• To armeringsjern på betonoverflade, det ene nyt og skinnende, det andet rustent, som sammenlignes for rustgrad.
Det nederste ville jeg ikke have brugt.

Andreas Lundgren Andreas Lundgren sagde:
Begge armeringsjernene (8mm) på billedet er købt nye fra to forskellige byggemarkeder.

Nu skal jeg bestille til en grund og få det leveret, hvor rustent kan jeg forvente det? Hvor rustent er OK?

Med venlig hilsen,
Andreas L
Jo, men sådan plejer det at se ud. Den øverste er snarere usædvanlig lidt rusten.

Rust er enkelt sagt en kemisk reaktion mellem jern og ilt (4Fe + 3O2 → 2Fe2O3, for at udtrykke det på kemisk). Da der er relativt lidt ilt inde i den konstruktion, som armeringen er indstøbt i, fortsætter rustningen ikke — så længe ingen del af armeringen kommer frem, naturligvis.

At hele stålet er dækket af rust er ikke usædvanligt. Dog virker det til at være lidt vel meget rust på den nederste del for at jeg ville have godkendt det. Overfladerust er ok, men ikke løstsiddende rust på en større del af overfladen.

Jeg har nok aldrig set andre øn "rustne" armeringsgrejer (hverken net, stolper, jern osv) :thinking: troede alle var sådan!

De ligger jo altid udenfor (i ur og skur) så det er vel egentlig ikke mærkeligt, hvis de ruster...

Skal fanden tage og se, om jeg ser noget "blankt", på noget, næste gang jeg besøger byggemarkedet (nu når jeg ved, at det findes..) :)

• Synes
Bjolo og 2 andre
  • Laddar…
useless useless sagde:
At hele stålet er dækket af rust er ikke usædvanligt. Dog ser det ud til at være lidt for meget rust på det nedre for at jeg ville have godkendt det. Overfladerust er ok, men ikke løst siddende rust på en større del af overfladen.
Der findes rust og der findes rust her i verden. Rødrust (overfladerust) påvirker ikke styrken. Det gør derimod den mørkebrune gravrust. På billedet ser det ikke ud som der findes nogen gravrustangreb, med undtagelse i venstre side af billedet. Det kan dog lige så godt være skygger fra rillerne, så det er ikke muligt at sige med sikkerhed ud fra billedet.

• Synes
cpalm
  • Laddar…
Snigla Snigla sagde:
Jeg har nok aldrig set andre end "rustne" armeringsgrejer (hverken net, stolper, jern osv):thinking: troede alle var sådan!

De ligger jo altid ude (i al slags vejr), så det er vel egentlig ikke underligt, hvis de ruster...

Skal pokker tage mig se, om jeg ser noget "blankt", på noget, næste gang jeg besøger byggemarkedet (nu når jeg ved, at det findes..) :)
Overraskede en ven, da vi skulle støbe en mindre ting, med helt rustfri armeringsjern købt hos Biltema.

Købte dem der alene fordi de ligger indendørs, og jeg ville overraske.

• Synes
ricebridge og 2 andre
  • Laddar…
ricebridge ricebridge sagde:
Eftersom det er temmelig lidt ilt inde i den konstruktion som armeringen er indstøbt i, så fortsætter ikke rustningen — så længe ingen del af armeringen kommer i dag, selvfølgelig.
Jeg tænker mest på, at betonen skal få greb i armeringen. Selvom det ikke fortsætter med at ruste, skal det jo stadig sidde fast, tænker jeg.

• Synes
Julius Bohem
  • Laddar…
Snigla Snigla sagde:
Skal fasiken tjekke om jeg ser noget ”blankt”, på noget, næste gang jeg besøger byggemarkedet (nu hvor jeg ved, at det findes..) :)
Det øverste er en af 8 håndplukkede jeg tog på Byggmax. Det nederste er et panik-køb på PoG og det var de sidste de havde tilbage. Nu har jeg pudset det lidt op med vinkelsliberen. :-)

• Synes
Snigla
  • Laddar…
Tak for alle svar!

Nu har jeg pudset op det nederste (et panikkøb, sidste eksemplar). Jeg støber en ramme nu, men skal snart støbe på en hel grund og bestille materialer til den.

• Synes
Snigla
  • Laddar…
Jeg tænker mest, at betonen skal få fat i armeringen. Selvom det ikke fortsætter med at ruste, skal det jo stadig sidde fast, tænker jeg.
DET bliver ingen problemer. Har du nogensinde prøvet at banke gamle armeringsjern fri fra beton, så ved du, hvad jeg mener.

• Synes
Andreas Lundgren
  • Laddar…
Jeg tænker mest, at betonen skal få fat i armeringen. Selv om det ikke fortsætter med at ruste, skal det jo alligevel sidde fast, tænker jeg.
Mange konstruktører, samt også kontrollanter, kræver at armeringen skal være rusten netop for bedre forankring.
Du kan være rolig. (Edit: OK, ikke mange. Men det er heller ikke ualmindeligt)

Så længe du ikke ser, at det rustne jern er betydeligt større end de øvrige, så er der ingen fare.

Lidt kuriøst er det, at visse leverandører flagger for, at deres produkter skal opbevares tørt, hvilket bare er rent hittepå.

• Synes
Andreas Lundgren
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.