Hej!
Hvordan beregner jeg, hvor meget vægt en M24 4.8 klassificeret gevindstang kan bære?

Stangen er 1 meter lang, og vægten vil placeres omtrent midt på stangen. Stangen vil fungere som sikkerhed sammen med en tilsvarende gevindstang i et hjemmebygget vægtstangsstativ. Vægten vil være cirka 75-100 kg per gevindstang. Bør de kunne holde til dette?

Hvis jeg forstår dig korrekt, så bør man kunne tabe/kaste vægtstangen på denne stang... Da tror jeg, at du skal gå op en del i dimension, hvorfor skal du have netop en gevindstang og ikke en stålprofil?

P pjkw sagde:
Hvis jeg forstår dig korrekt, så burde man kunne kaste/smide vægtstangen fra denne stang... Så tror jeg, du skal op i dimensioner, hvorfor vil du bruge netop en gevindstang i stedet for en stålprofil?
Tak for svaret!
Ja præcis, hvis der sker en form for ulykke under et løft, vil jeg have, at sikkerheden skal kunne klare et fald fra i hvert fald 0,5-1 meters højde. Ved normal brug betydeligt mindre/roligere belastning.

Med stålprofil mener du typisk et stålrør? Grunden til gevindstang er, at det er praktisk og billigt at tage til noget som Biltema for at købe en. Samt at diameteren er ret lille, hvilket passer godt, da den skal trædes gennem 2 huller i to horisontale 95x95 reglar!

S
Ca 15ton til brud… men du er måske stærk, læste igen, 15ton er hvis du trækker i gevindstangen. Holder nok men jeg ville ikke have valgt gevindstang til det formål.

Senest redigeret:
S SSlangen sagde:
Ca 15 ton til brud... men du er måske stærk, læste igen, 15 ton er hvis du trækker i gevindstangen. Holder nok, men jeg ville ikke have valgt gevindstang til det formål.
Tak for svaret! 15 ton lyder jo mere end rigeligt. Hvad ville du have valgt i stedet?

Overvejede også at købe 2 stk. Galv gevindrør DN25 (33,7x3,2mm). Ville det fungere bedre?

Det lyder som om du skal bøje stangen?
Så er det ikke mange kilo, den kan klare.

• Synes
Workingclasshero og 1 anden
  • Laddar…
Filletj Filletj sagde:
Tak for svar! 15 ton lyder jo mere end tilstrækkeligt. Hvad ville du have valgt i stedet?
B Bjober sagde:
Det lyder som om du skal bøje stangen?
Så er det ikke mange kilo den klarer.
Nej, jeg har ikke tænkt mig at bøje stangen, vil helst have noget der ikke bøjer sig overhovedet af belastningen!

Du måske skal tegne en skitse for at undgå misforståelser?
Der er ret stor forskel på om kraften virker langs med stangen, eller tværs.
Og hvor stangen er fastgjort spiller også en rolle.

• Synes
Workingclasshero
  • Laddar…
G gbgustaf sagde:
Du måske skal tegne en skitse for at undgå misforståelser?
Der er ret stor forskel på om kraften virker langs med stangen, eller på tværs.
Og hvor stangen er fastgjort spiller også en rolle.

Håber denne er til at forstå! Stativet er set fra siden og vil bestå af to identiske som på skitsen. Belastningen vil altså ske på 2 stk. ens gevindstænger, hvis jeg har brug for at lægge fra/tabe vægtstangen i et løft!

• Skitse af en konstruktion med 45x95 mm limskruede bjælker, gænget stang gennem huller i bjælker, set fra siden med mål og vægtilslutning.
Filletj Filletj sagde:
Håber denne er nem at forstå! Stativet ses fra siden og vil bestå af to identiske som på skitsen. Belastningen vil derfor ske på 2 stk. identiske gevindstænger, hvis jeg har brug for at lægge ned/taber vægtstangen under et løft!
Filletj Filletj sagde:
Håber denne er nem at forstå! Stativet ses fra siden og vil bestå af to identiske som på skitsen. Belastningen vil derfor ske på 2 stk. identiske gevindstænger, hvis jeg har brug for at lægge ned/taber vægtstangen under et løft!
Ja, det var sådan, jeg forstod det.
Du skal udsætte stangen for et bøjningsmoment. Så kan den ikke klare mange kilo.
Hvorfor ikke tage en regel i træ, der står på højkant, hvis du alligevel bygger alt andet i træ?
Eller skal du have flere huller, så det bliver justerbart i højden?

B Bjober sagde:
Ja det var så jag opfattede det.
Du skal udsætte stangen for et bøjende moment. Så klarer den ikke mange kilo.
Hvorfor ikke tage et bræt i træ, der står på højkant, hvis du alligevel bygger alt andet i træ?
Eller skal du have flere huller, så det bliver justerbart i højden?
Ja præcis, skal have flere huller, så det bliver justerbart!

Okay, tak for vigtig input. Måske er det bedre at satse på galvaniserede rør i stedet?

C
Filletj Filletj sagde:
Måske er det bedre at satse på galvaniserede rør i stedet?
Ja, en eller anden form for profil giver ekstremt meget mere bøjningsstivhed/holdfasthed per kg materiale (= per krone) sammenlignet med en massiv stang.

• Synes
Workingclasshero og 3 andre
  • Laddar…
I visse konstruktioner vil man have deformation af sikkerhedsstagene for at beskytte stangen og forhindre hop. Så afhænger det også af, hvilke vægte det drejer sig om, bøjer du rutinemæssigt 250 så kræves der mere end 150 osv.
Med det ude af verden så tag godt til, men det går at konstruere på anden måde end gennemgående stålstav.

Z z_bumbi sagde:
I visse konstruktioner vil man have deformation af sikkerhedsstagene for at beskytte stangen og forhindre studs. Så afhænger det også af, hvilke vægte det drejer sig om, bøjer du rutinemæssigt 250 kræves der mere end 150 osv.
Med det ude af verden, så tag til ordentlig men det er muligt at konstruere på anden måde end gennemgående stålstav.
Tak for svar!
Hvordan ville du have løst det i stedet for at sætte en gennemgående stav/rør? :)

Filletj Filletj sagde:
Ja exakt skal have flere huller, så det bliver justerbart!

Okay, tak for vigtig input. Måske er det bedre at satse på galvaniserede rør i stedet?
Det kan man ikke regne på. Du kan nok ret nemt regne på den statiske belastning og hvad stangen kan tåle (afhængigt af den bøjning du accepterer). Men at regne på dynamiske belastninger som når vægtene tabes er ret umuligt, da inddata ikke er kendte. Rammer for eksempel begge stænger præcis samtidig? fra hvilken højde? Vinkel?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.