6,230 læst ·
15 svar
6k læst
15 svar
Hvor meget vægt kan man belaste en m24 (4.8) gevindstang med?
Hej!
Hvordan beregner jeg, hvor meget vægt en M24 4.8 klassificeret gevindstang kan bære?
Stangen er 1 meter lang, og vægten vil placeres omtrent midt på stangen. Stangen vil fungere som sikkerhed sammen med en tilsvarende gevindstang i et hjemmebygget vægtstangsstativ. Vægten vil være cirka 75-100 kg per gevindstang. Bør de kunne holde til dette?
Hvordan beregner jeg, hvor meget vægt en M24 4.8 klassificeret gevindstang kan bære?
Stangen er 1 meter lang, og vægten vil placeres omtrent midt på stangen. Stangen vil fungere som sikkerhed sammen med en tilsvarende gevindstang i et hjemmebygget vægtstangsstativ. Vægten vil være cirka 75-100 kg per gevindstang. Bør de kunne holde til dette?
Tak for svaret!P pjkw sagde:
Ja præcis, hvis der sker en form for ulykke under et løft, vil jeg have, at sikkerheden skal kunne klare et fald fra i hvert fald 0,5-1 meters højde. Ved normal brug betydeligt mindre/roligere belastning.
Med stålprofil mener du typisk et stålrør? Grunden til gevindstang er, at det er praktisk og billigt at tage til noget som Biltema for at købe en. Samt at diameteren er ret lille, hvilket passer godt, da den skal trædes gennem 2 huller i to horisontale 95x95 reglar!
Tak for svaret! 15 ton lyder jo mere end rigeligt. Hvad ville du have valgt i stedet?S SSlangen sagde:
Overvejede også at købe 2 stk. Galv gevindrør DN25 (33,7x3,2mm). Ville det fungere bedre?
Filletj sagde:
Nej, jeg har ikke tænkt mig at bøje stangen, vil helst have noget der ikke bøjer sig overhovedet af belastningen!B Bjober sagde:
G gbgustaf sagde:
Håber denne er til at forstå! Stativet er set fra siden og vil bestå af to identiske som på skitsen. Belastningen vil altså ske på 2 stk. ens gevindstænger, hvis jeg har brug for at lægge fra/tabe vægtstangen i et løft!
Filletj sagde:
Ja, det var sådan, jeg forstod det.Filletj sagde:
Du skal udsætte stangen for et bøjningsmoment. Så kan den ikke klare mange kilo.
Hvorfor ikke tage en regel i træ, der står på højkant, hvis du alligevel bygger alt andet i træ?
Eller skal du have flere huller, så det bliver justerbart i højden?
Ja præcis, skal have flere huller, så det bliver justerbart!B Bjober sagde:
Okay, tak for vigtig input. Måske er det bedre at satse på galvaniserede rør i stedet?
I visse konstruktioner vil man have deformation af sikkerhedsstagene for at beskytte stangen og forhindre hop. Så afhænger det også af, hvilke vægte det drejer sig om, bøjer du rutinemæssigt 250 så kræves der mere end 150 osv.
Med det ude af verden så tag godt til, men det går at konstruere på anden måde end gennemgående stålstav.
Med det ude af verden så tag godt til, men det går at konstruere på anden måde end gennemgående stålstav.
Tak for svar!Z z_bumbi sagde:I visse konstruktioner vil man have deformation af sikkerhedsstagene for at beskytte stangen og forhindre studs. Så afhænger det også af, hvilke vægte det drejer sig om, bøjer du rutinemæssigt 250 kræves der mere end 150 osv.
Med det ude af verden, så tag til ordentlig men det er muligt at konstruere på anden måde end gennemgående stålstav.
Hvordan ville du have løst det i stedet for at sætte en gennemgående stav/rør?
Medlem
· Blekinge
· 12 281 indlæg
Det kan man ikke regne på. Du kan nok ret nemt regne på den statiske belastning og hvad stangen kan tåle (afhængigt af den bøjning du accepterer). Men at regne på dynamiske belastninger som når vægtene tabes er ret umuligt, da inddata ikke er kendte. Rammer for eksempel begge stænger præcis samtidig? fra hvilken højde? Vinkel?Filletj sagde: