Vi er i gang med en større renovering men overvejer nu, om jeg gør det rigtige...

Huset er fra 50'erne, og taget blev rejst i 70'erne, så det er nu 1 & 1/2 plan med kælder.
Både de indre og ydre vægge er planke vægge, og ydervæggene er ekstra isolerede.

På billedet nedenfor er hjertemuren gul, og vi har planer om at fjerne ikke-bærende vægge, som er markeret med rødt på billedet.
Den sorte pil viser, hvordan spær og gulvbjælkerne går.

Nu til spørgsmålet...
Jeg synes, både hjertemuren og ydervæggene hælder lidt i den blå piles retning, måske 0,5 - 1 cm på 1 m. Er det noget, jeg bør bekymre mig om?

Er det dumt at fortsætte mine planer med at fjerne de røde vægge, for selvom de ikke er bærende, stabiliserer de jo huset?

Kan tilføje, at murstokken hælder mere end væggene, men der er ingen synlige revner eller lignende.

Planløsning af hus fra 50'erne med gul hjertemur og røde vægge markeret til nedrivning. Sorte pile viser retning på spær og bjælker. Blå pil indikerer hældning.

Hvor meget hælder skorstenmuren fra kælder op til toppen? Hælder skorstenen hele vejen? Er det længe siden det begyndte at hælde? Hælder hjertevæggen og skorstenen i samme retning? Ser du om (rød) væg tættest på muren (ved komfuret) hælder i modsat retning som mustocken?

/BB

Det er ikke helt usædvanligt, at væggene hælder 10-15 mm fra gulv til loft fra starten, fordi tømrerne har sjusket lidt. I hvert fald trævægge. Murede vægge er muligvis oftest mere omhyggeligt lodret.

Hælder ydervæggene? Hvis ikke, så er det formentlig noget, der var fra begyndelsen. Hjertevæggen kan ikke rimeligt begynde at hælde uden at ydervæggene følger med.

Edit: så at det var et svar på et gammelt indlæg. Håber at det løste sig for TS.

Om det har løst sig eller ikke MEN de to vægge er væk. Overvejer om jeg skal vove mig til at måle igen eller om jeg bare skal lade alt være. Har ikke set nogen tegn på problemer efter ombygningen.

..tænkte bare af egen erfaring.

Skorstenen i vores udhus er med årene sunket og har trukket ydervæggene med sig via spær, så jeg må simpelthen hugge skorstenen væk og rette huset op og lægge et nyt gulv, fordi væggene ikke s.a.s kan "trækkes lige" uden at risikere hele huset. Gulvet må tilpasses væggene.

Ville bare gøre "P-plads" opmærksom på at holde øje med den der "skorsten"...

/BB

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.