Hej alle, jeg håber, jeg fandt den rette kategori i forummet. Min plan er at bygge et udekøkken på min nybyggede terrasse.
Planen er at bygge en konstruktion som ligner en indbygget køkkenstamme, som placeres på terrassen og derefter støbe en betonplade med armering, som lægges på konstruktionen med udskårne områder til vask og grill.

Nu til spørgsmålet.
Ifølge mine beregninger vil betonpladen være ca. 4 kvm (5,8m,*0,7m) i alt minus udskæringer til vask og grill. Grillen i sig selv tilføjer ingen vægt, da den vejer ca. 50 kg.
I alt regner jeg med 400 kg (100 kg/kvm) plus hvad jeg nu smider ind i skabene.
Derudover kommer læhegnene, som skal fastgøres rundt om, samt en flok 100 kg mænd, der står og snakker, mens man griller i det nye køkken.

Hvordan skal man rimeligvis beregne bæreevnen på terrassen? Hvad skal jeg finde ud af for ikke at risikere, at hele terrassen synker i hjørnet? Hvad kan man gøre for at forstærke terrassen osv.? Al hjælp og tips værdsættes.

• Luftfoto af have med altan, møbler og grillområde markeret med rødt. Plan for udekøkken på nyligt bygget altan, måler 4m x 2,5m.
Hvis altanen er konstrueret efter "kunstens alle regler", så skal den kunne holde for mindst 200 kg/m2. Men sandsynligvis kan den holde til endnu mere.

S
Det bør ikke være noget problem, hvis ikke altanen er underdimensioneret. Ønsker du det verificeret med beregning, behøves en skitse over konstruktionen samt trædimensioner på bærende bjælke, gulvregler respektive centerafstand.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.