Jeg er ved at sætte væghængte bogreoler op i min lejlighed og stødte på noget, jeg ikke har bemærket før, hule "trælægter".

Væggen er en indervæg med gips, med "lægter" med 45 cm cc-afstand, opmålt med en lægteindikator. Da jeg skulle fastgøre hylden, gik boret lidt for hurtigt igennem, og jeg blev mistænksom.

Efter en hel del prøveboring ser det ud til, at væggen består af 13 mm gipsplade, 19 mm træ, 32 mm hulrum og derefter 19 mm træ og 13 gips igen, se tegning, på de steder hvor lægteindikatoren finder træ. Jeg stoppede også et inspektionskamera ind i væggen, se billede for hvordan toppen af "lægten" ser ud, hvilket bekræfter, at det er en form for flerlagkonstruktion.

Jeg kan ikke finde noget på internettet om hule "lægter" i indervægge, er dette en almindelig konstruktion?

Nu til mit egentlige spørgsmål, hvordan fastgør jeg en væghængt hylde i dette?

- Er det stadig fornuftigt at skrue hylden op i "lægterne" eller burde jeg bruge mollyplugs i gipsen?
- Mollyplugs M6 i enkeltgips bærer 40 kg
- Hvor meget bærer en kort træskrue i 13 mm gips og 19 mm træ?
- Hvor meget bærer en lang træskrue i 13 mm gips, 19 mm træ, 32 mm hulrum og 19 mm træ igen? Altså en 80 mm lang skrue.

Taknemmelig for hjælp, det føles lidt som om, jeg har købt et fupbyggeri...

• En håndtegnet skitse på papir viser vægkonstruktion med lag af gips og træ med hulrum imellem, angivet i millimeter.
  • Inspektionskamera viser toppen af en ihålig træregel i en gipsvæg. Skærmen på en Bosch-enhed viser konstruktionen med flere lag.
Farstatjej90
Gips+19mm træ bærer jo en vældig masse bøger. Hvor store er boghylderne? Jeg har for nylig brugt disse til at sætte et TV op. Tror ikke der findes nogle hylder, der falder ned, hvis du bruger disse gennem gips + det første lag træ.🤔👌

• TOX Spagat Pro M8 mm lutningsplugg i sølv med 10 stykker, velegnet til montering i gips og træ, med emballage og produktdetaljer vist.
  • Synes
Dilato
  • Laddar…
D
19mm træ så kan du jo hænge meget tunge ting op. Jeg antager, det er råspont.

Jeg ville bruge skruer, der går 4-5 mm igennem det første træ.

Er det et elfasystem med såkaldt bærlist, ville jeg bruge skruer, der er ca 2+13+19+4, dvs ca 40mm. 5-6x40mm med kuplet hoved. Jeg har sat en del hylder op med Spax på gips og 19mm råspont.

• SPAX universalskrue 6x40 mm med fuld gevind og T-STAR plus hoved. Indeholder 200 stykker til universelt brug i træprojekter.
Senest redigeret:
Boghylderne er 80 cm brede og i to niveauer, så 1,6 hyldemeter bøger pr. hylde. Et almindeligt mål er, at 1 hyldemeter = 40 kg, så 64 kg pr. hylde.

De hænger på en skinne med mindst to fastgøringspunkter.

Hvor meget bærer 19 mm træ+træskrue pr. fastgøringspunkt? Det er meget let at finde tal for mollyplugs, men desto sværere for træ+træskrue.

D Derbyboy sagde:
19mm træ da kan du jo hænge meget tunge ting op. Jeg antager, at det er råspont.

Ville bruge skruer, der går 4-5 mm igennem det første træ.

Er det et elfasystem med såkaldt bærelist ville jeg bruge skruer, der er ca 2+13+19+4, dvs. ca 40mm. 5-6x40mm med rundet hoved. Jeg har sat en del hylder op med Spax på gips og 19mm råspont.
Er der en grund til, at du ikke anbefaler at fastgøre i råspånten på den anden side også? Med en 80 mm skrue.

Du har reglar typ Södra smart og du kan skrue i disse med træskrue og det holder

• Synes
Derbyboy og 1 anden
  • Laddar…
D
R Rong sagde:
Findes der en grund til, at du ikke anbefaler at fæstne i råspånten på den anden side også? Med en 80 mm skrue.
Man plejer ikke at trække skruen igennem til den anden væg. Det vil holde, selvom du kun fæstner i den første væg. Ser ingen fordel med at trække den igennem, kun dyrere skrue.

D
R Rong sagde:
Boghylderne er 80 cm brede og i to niveauer, så 1,6 hyldemeter bøger per hylde. Et almindeligt mål er, at 1 hyldemeter = 40 kg, så 64 kg per hylde.

De hænger på en skinne med mindst to fæstningspunkter.

Hvor meget bærer 19 mm træ+træskrue per indfæstningspunkt? Det er meget let at finde tal for mollyplug, men desto sværere for træ+træskrue.
I dit tilfælde afhænger det til største del af skruen, til største del tykkelsen, dvs 4, 4,5, 5 osv.

64 kg er meget lidt.

• Synes
Dilato
  • Laddar…
D
Det der er 5mm Spax.

Tror ikke at 19mm råspont er dårligere end OSB3 men der kan sikkert nogen anden give svar.

D
Jeg ville absolut ikke være bekymret for at hænge hylder, der skal bære 64 kg, med 5-6 mm Spax. Ville ikke være bekymret for at hænge det dobbelte i 19 mm råspont.

• Synes
Dilato
  • Laddar…
Personligt ville jeg have revet den ene side af væggen ned og bygget det ordentligt op igen. Kan jo ikke koste skjorten.

D
Rive ned væggen for at hænge hylder op?

Hvis det vurderes spinkelt, ja.

Hvem ved, hvem der vil blive hængt op der fremover. Måske en 70 tommer og andet.

D
Har du lavet den vurdering, at væggen er for svag til det TS vil gøre?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.