2,563 læst ·
17 svar
3k læst
17 svar
Hvor meget kan en hul trærege, i en indervæg, bære?
Jeg er ved at sætte væghængte bogreoler op i min lejlighed og stødte på noget, jeg ikke har bemærket før, hule "trælægter".
Væggen er en indervæg med gips, med "lægter" med 45 cm cc-afstand, opmålt med en lægteindikator. Da jeg skulle fastgøre hylden, gik boret lidt for hurtigt igennem, og jeg blev mistænksom.
Efter en hel del prøveboring ser det ud til, at væggen består af 13 mm gipsplade, 19 mm træ, 32 mm hulrum og derefter 19 mm træ og 13 gips igen, se tegning, på de steder hvor lægteindikatoren finder træ. Jeg stoppede også et inspektionskamera ind i væggen, se billede for hvordan toppen af "lægten" ser ud, hvilket bekræfter, at det er en form for flerlagkonstruktion.
Jeg kan ikke finde noget på internettet om hule "lægter" i indervægge, er dette en almindelig konstruktion?
Nu til mit egentlige spørgsmål, hvordan fastgør jeg en væghængt hylde i dette?
- Er det stadig fornuftigt at skrue hylden op i "lægterne" eller burde jeg bruge mollyplugs i gipsen?
- Mollyplugs M6 i enkeltgips bærer 40 kg
- Hvor meget bærer en kort træskrue i 13 mm gips og 19 mm træ?
- Hvor meget bærer en lang træskrue i 13 mm gips, 19 mm træ, 32 mm hulrum og 19 mm træ igen? Altså en 80 mm lang skrue.
Taknemmelig for hjælp, det føles lidt som om, jeg har købt et fupbyggeri...
Væggen er en indervæg med gips, med "lægter" med 45 cm cc-afstand, opmålt med en lægteindikator. Da jeg skulle fastgøre hylden, gik boret lidt for hurtigt igennem, og jeg blev mistænksom.
Efter en hel del prøveboring ser det ud til, at væggen består af 13 mm gipsplade, 19 mm træ, 32 mm hulrum og derefter 19 mm træ og 13 gips igen, se tegning, på de steder hvor lægteindikatoren finder træ. Jeg stoppede også et inspektionskamera ind i væggen, se billede for hvordan toppen af "lægten" ser ud, hvilket bekræfter, at det er en form for flerlagkonstruktion.
Jeg kan ikke finde noget på internettet om hule "lægter" i indervægge, er dette en almindelig konstruktion?
Nu til mit egentlige spørgsmål, hvordan fastgør jeg en væghængt hylde i dette?
- Er det stadig fornuftigt at skrue hylden op i "lægterne" eller burde jeg bruge mollyplugs i gipsen?
- Mollyplugs M6 i enkeltgips bærer 40 kg
- Hvor meget bærer en kort træskrue i 13 mm gips og 19 mm træ?
- Hvor meget bærer en lang træskrue i 13 mm gips, 19 mm træ, 32 mm hulrum og 19 mm træ igen? Altså en 80 mm lang skrue.
Taknemmelig for hjælp, det føles lidt som om, jeg har købt et fupbyggeri...
Farstatjej90
Indretningsarkitekt
· 6 410 indlæg
Farstatjej90
Indretningsarkitekt
- 6,410 indlæg
19mm træ så kan du jo hænge meget tunge ting op. Jeg antager, det er råspont.
Jeg ville bruge skruer, der går 4-5 mm igennem det første træ.
Er det et elfasystem med såkaldt bærlist, ville jeg bruge skruer, der er ca 2+13+19+4, dvs ca 40mm. 5-6x40mm med kuplet hoved. Jeg har sat en del hylder op med Spax på gips og 19mm råspont.
Jeg ville bruge skruer, der går 4-5 mm igennem det første træ.
Er det et elfasystem med såkaldt bærlist, ville jeg bruge skruer, der er ca 2+13+19+4, dvs ca 40mm. 5-6x40mm med kuplet hoved. Jeg har sat en del hylder op med Spax på gips og 19mm råspont.
Senest redigeret:
Boghylderne er 80 cm brede og i to niveauer, så 1,6 hyldemeter bøger pr. hylde. Et almindeligt mål er, at 1 hyldemeter = 40 kg, så 64 kg pr. hylde.
De hænger på en skinne med mindst to fastgøringspunkter.
Hvor meget bærer 19 mm træ+træskrue pr. fastgøringspunkt? Det er meget let at finde tal for mollyplugs, men desto sværere for træ+træskrue.
De hænger på en skinne med mindst to fastgøringspunkter.
Hvor meget bærer 19 mm træ+træskrue pr. fastgøringspunkt? Det er meget let at finde tal for mollyplugs, men desto sværere for træ+træskrue.
Er der en grund til, at du ikke anbefaler at fastgøre i råspånten på den anden side også? Med en 80 mm skrue.D Derbyboy sagde:19mm træ da kan du jo hænge meget tunge ting op. Jeg antager, at det er råspont.
Ville bruge skruer, der går 4-5 mm igennem det første træ.
Er det et elfasystem med såkaldt bærelist ville jeg bruge skruer, der er ca 2+13+19+4, dvs. ca 40mm. 5-6x40mm med rundet hoved. Jeg har sat en del hylder op med Spax på gips og 19mm råspont.
Man plejer ikke at trække skruen igennem til den anden væg. Det vil holde, selvom du kun fæstner i den første væg. Ser ingen fordel med at trække den igennem, kun dyrere skrue.R Rong sagde:
I dit tilfælde afhænger det til største del af skruen, til største del tykkelsen, dvs 4, 4,5, 5 osv.R Rong sagde:Boghylderne er 80 cm brede og i to niveauer, så 1,6 hyldemeter bøger per hylde. Et almindeligt mål er, at 1 hyldemeter = 40 kg, så 64 kg per hylde.
De hænger på en skinne med mindst to fæstningspunkter.
Hvor meget bærer 19 mm træ+træskrue per indfæstningspunkt? Det er meget let at finde tal for mollyplug, men desto sværere for træ+træskrue.
64 kg er meget lidt.