Skal bile op en kloakledning i kælderen ~5m lang gennem et rum for at udskifte de gamle støbejernsrør til plast, før jeg færdiggør rummet. Kan jeg købe Gjut grov sække på byggmax og støbe igen med? Hvor mange sække tror I, der vil gå til? Kan man spæde op med grus?
Taknemmelig for hurtigt svar. :)
/
M
 
Har gjort samma ting i min kælder og brugte eps cement. http://www.epscement.com/ findes hos Beijers og K-Rauta mfl.
Fordele: Selvuttørrende, man kan belægge overfladen hurtigt efter, fylder godt pr. vægt enhed (der går ikke så mange sække til) saks fra hjemmesiden ovenfor "En sæk med 50 liter EPSCement rækker til 1 m2 ved en tykkelse på 50 mm." Hurtig hovedregning: antager 40 cm bred rende * 5m = 2kvm = 2 sække.
Ulemper: Muligvis lidt dyrere og man skal lægge et tyndt flydende spartellag øverst.

Det går godt med støb grov naturligvis, tænk bare på at beton har brug for meget lang tid på at tørre ud, inden man kan fx lægge klinker eller noget andet ovenpå. Det tager mindst et par måneder. (tal med betonkyndig person i området for mere præcis tid).

Fortynde med grus antager jeg, at du mener betonen, og det er nok ikke at anbefale. Men man kan fylde igen omkring røret med grus (sådan ser det nok ud i dag) og derefter lægge 50 mm eps cement over og afslutte med et tyndt flydende spartellag (eller lignende).

Held og lykke!
/J
 
Senest redigeret:
50 mm er lidt for tyndt. Jeg anbefaler 100 mm for at få normaltykkelse på støbningen. En almindelig sæk støbe grov giver ca. 13 liter beton, så derefter er det bare at regne lidt :)
 
så hvis man støber ~10cm tykt, så bliver det omkring 10 sække, hvis jeg skal støbe igen ~30cm bredt i ~5m? Hvor længe skal jeg vente med at lægge klinker, hvis jeg bruger støbe grov? Hvor meget dyrere er eps-cement? mvh M
 
13 sække almindelig grovbeton bliver det (5m x 0,3m x 0,1m = 150 liter, du får 12-13 liter pr. sæk). Hvis du skal have vandtæt lag på betonen, skal den tørre længe, skal det være klinker direkte på, behøver du ikke vente lige så længe. Søg i forummet, så findes der eksakte oplysninger. Hvis der er grov sten under pladen kan du fylde op rundt om rørene med Leca kugler på sæk (findes i større byggemarkeder).
 
lecakuglerne er det samme som man har til blomsterkrukker?...
mvh
M
 
Ja, samme ting. Der findes 80L sække i byggevarehusene.
 
Nej ikke samme, der findes forskellige sorter en som binder vand og en som ikke binder vand.
 
At støbe 10cm i en rende, hvor der sandsynligvis før kun er 5cm, føles bare tåbeligt. Med dette vil jeg sige, at tjekke hvor tykt det er du har hugget op, og hvis det kun er 2-3 cm, så er 4 cm over renden sikkert tilstrækkeligt.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.