Hej!
Skal montere et liggende vindue med målene 15x4. Vinduet har ikke forborede huller til karmeskrue. En karmeskrue per sidestykke er tilstrækkelig? Hvor mange behøves i over- og understykket?
Skal montere et liggende vindue med målene 15x4. Vinduet har ikke forborede huller til karmeskrue. En karmeskrue per sidestykke er tilstrækkelig? Hvor mange behøves i over- og understykket?
Senest redigeret:
Medlem
· Stockholm
· 4 633 indlæg
Hej
Jeg ved ikke, hvad 4x15 er for mål, men jeg plejer at sætte vinduer med 2 karmskruer i siderne og dørkarme med 3 karmskruer i siderne.
Aldrig at jeg sætter oppe og nede, kun at jeg vejer af nogle stykker at stille dør/vindue på, inden jeg kiler fast karmen i den rigtige position og borer.
/Workingclasshero
Jeg ved ikke, hvad 4x15 er for mål, men jeg plejer at sætte vinduer med 2 karmskruer i siderne og dørkarme med 3 karmskruer i siderne.
Aldrig at jeg sætter oppe og nede, kun at jeg vejer af nogle stykker at stille dør/vindue på, inden jeg kiler fast karmen i den rigtige position og borer.
/Workingclasshero
Det er modulmål. Højden er kun 40cm, så skal man have to skruer i sidestykket, vil de ende meget tæt på hjørnerne.Workingclasshero sagde:
Hej
Jeg ved ikke, hvad 4x15 er for mål, men jeg plejer at sætte vinduer med 2 karmskruer i siderne og dørkarme med 3 karmskruer i siderne.
Aldrig at jeg sætter oppe og nede, kun at jeg vejer af nogle stykker at stille dør/vindue på, inden jeg kiler fast karmen i den rigtige position og borer.
/Workingclasshero
Medlem
· Stockholm
· 4 633 indlæg
Gik op og kiggede på mine 60x60 vinduer.J JF. sagde:
Placer dine karmeskruer så tæt, du kan, på hjørnerne og det stadig er muligt at bore med boremaskine.
Eller oplever du et problem, som jeg ikke ser?
/W
Hvis man skal følge Svensk standard SS 81 81 43, skal karmskruen sættes 19 cm fra kanten af vinduet, så man rammer i midten af sidestykket. Så står der også, at hvis vinduet er bredere end 1000 mm, skal der også være fastgørelser i over- og understykket.Workingclasshero sagde:
Medlem
· Stockholm
· 4 633 indlæg
Dine vinduer er jo ret smalle.J JF. sagde:
Hvor sidder hængslerne?
Sidder hængslerne på langsiden, synes jeg du sætter dem der, karmeskruen bør sidde på hængselssiden.
Jeg tænkte forkert, da jeg sagde sidestykkerne, selvfølgelig sætter du karmeskruen på langsiderne.
Godt at du er stædig, så jeg når at forstå spørgsmålet korrekt
/W
Klik her for at svare
