Hej!

Skal montere et liggende vindue med målene 15x4. Vinduet har ikke forborede huller til karmeskrue. En karmeskrue per sidestykke er tilstrækkelig? Hvor mange behøves i over- og understykket?
 
Senest redigeret:
Hej
Jeg ved ikke, hvad 4x15 er for mål, men jeg plejer at sætte vinduer med 2 karmskruer i siderne og dørkarme med 3 karmskruer i siderne.
Aldrig at jeg sætter oppe og nede, kun at jeg vejer af nogle stykker at stille dør/vindue på, inden jeg kiler fast karmen i den rigtige position og borer.
/Workingclasshero
 
  • Synes
Vera11 og 1 anden
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero sagde:
Hej
Jeg ved ikke, hvad 4x15 er for mål, men jeg plejer at sætte vinduer med 2 karmskruer i siderne og dørkarme med 3 karmskruer i siderne.
Aldrig at jeg sætter oppe og nede, kun at jeg vejer af nogle stykker at stille dør/vindue på, inden jeg kiler fast karmen i den rigtige position og borer.
/Workingclasshero
Det er modulmål. Højden er kun 40cm, så skal man have to skruer i sidestykket, vil de ende meget tæt på hjørnerne.
 
J JF. sagde:
Det er modulmål. Højden er kun 40cm så skal man have to stykker skruer i sidestykket, vil de komme til at sidde meget tæt på hjørnerne.
Gik op og kiggede på mine 60x60 vinduer.
Placer dine karmeskruer så tæt, du kan, på hjørnerne og det stadig er muligt at bore med boremaskine.
Eller oplever du et problem, som jeg ikke ser?
/W
 
Workingclasshero Workingclasshero sagde:
Gik op og kiggede på mine 60x60 vinduer.
Sæt dine karmskruer så tæt på hjørnerne, som du kan, og det stadig er muligt at bore med boremaskine.
Eller oplever du et problem, som jeg ikke ser?
/W
Hvis man skal følge Svensk standard SS 81 81 43, skal karmskruen sættes 19 cm fra kanten af vinduet, så man rammer i midten af sidestykket. Så står der også, at hvis vinduet er bredere end 1000 mm, skal der også være fastgørelser i over- og understykket.
 
  • Synes
Tjrex og 1 anden
  • Laddar…
J JF. sagde:
Skal man følge Svensk standard SS 81 81 43 så skal karmeskruen sættes 19cm fra kanten på vinduet, så ender man i midten af sidestykket. Der står også, at hvis vinduet er bredere end 1000mm, skal der også være fastgørelser i over- og understykket.
Dine vinduer er jo ret smalle.
Hvor sidder hængslerne?
Sidder hængslerne på langsiden, synes jeg du sætter dem der, karmeskruen bør sidde på hængselssiden.
Jeg tænkte forkert, da jeg sagde sidestykkerne, selvfølgelig sætter du karmeskruen på langsiderne.
Godt at du er stædig, så jeg når at forstå spørgsmålet korrekt :-)
/W
 
J JF. sagde:
Hvor mange er der brug for i over- og understykket?
3+3
 
  • Synes
JF.
  • Laddar…
T tergo sagde:
3+3
Så 1 i hver sidestykke?
 
J JF. sagde:
Sen 1 i hver sidestykke?
Ja, men sandsynligvis går det godt uden i siderne
sæt karmskruerne i langsiderne først og så føl efter om der er behov i siderne
 
Vores overhængte åbningsbare liggende 10×4 fra Outline (Elitfönster) har to karmskruer/karmhylstre på hver side fra begyndelsen.

Overhængt vindue åbent til haven med karmskruer synlige på siderne, omgivet af græs og faldne blade udenfor.

Edit: skiftede bredde & højde.
 
Senest redigeret:
Demmpa Demmpa sagde:
Vores overhængte oplukkelige liggende 4×10 fra Outline (Elitfönster) har to karm-skruer/karmhylstre på hver side fra starten.

[billede]
Mit vindue er et liggende 15x4, dit er et stående 4x10 :)
 
J JF. sagde:
Mit vindue er et liggende 15x4, dit er et stående 4x10 :)
Vores er også liggende, kom til at bytte højde & bredde da jeg skrev.
 
Demmpa Demmpa sagde:
Vores er også liggende, kom til at bytte højde & bredde, da jeg skrev.
Aha, billedet er det, der viser forkert, det ser meget højere ud på billedet, syntes jeg.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.