De vægbeskrivelser, jeg har set, siger, at man skal have 75 mm søm gennem panelet, der ligger nærmest sømmelægterne. Hvis panelet er 21 mm og lægten 25 mm, så vil sømmet gå et godt stykke ind i materialet bag sømmelægterne (i mit tilfælde gennem vindskederne). Skal det være sådan? Eller skal man måske slå sømmet skråt gennem panelet?

General Failure sagde:
Ska det vara så?
8) Japp! Finessen är att spiken går genom vindskyddsskivan (=inte vindskivan >:( ;D) och in i regelverket. :D

• Synes
Leif-Lennart
  • Laddar…
Men du skal også slå sømmet lidt skævt.

Ellers ryger den ud igen.
(se exempel på siden) ;)

Immobil sagde:
8) Ja! Finessen er, at sømmet går gennem vindafskærmningspladen (=ikke vindskiven >:( ;D) og ind i regelværket. :D
Jo, hvis der er et regelværk bag ved vindafskærmningspladen, så er det jo perfekt, men jeg tænkte, at mange steder er der jo ikke noget regelværk bag ved pladen.

Det ser ud til, at praksis er 75 mm, men ifølge Hus-AMA er det tilstrækkeligt med 7D, hvis jeg husker, hvad vores KA sagde. Jeg kan dog ikke huske, hvad D står for, men det ville i hvert fald betyde, at det er tilstrækkeligt med tyndere dimension. Der tages ikke hensyn til eventuelle vridninger i panelet.

Jeg forstår, hvorfor du spørger, GF, da de fleste søm aldrig møder nogen regler. Er der nogen, der kan sprede lys i dette spørgsmål.

mvh
David

Kortere søm bliver også svagere og så sidder det ikke lige så godt....

Jeg har spikret med 3" og det føles godt....

En snedker jeg kender, mener at bundbrædderne ikke behøver at sidde så hårdt, når man har facadebeklædning, fordi beklædningen klemmer bundbrædderne fast.

Han spigede en søm øverst på brættet, ganske langt ude og en nederst også ganske langt ude. Det var alt. Så på med beklædningen med 4-tommer.

Gætter på, at dette ikke fungerer med beklædningslister.

hvordan gør man, når man kun har halotex vindbeskyttelse bag slå lægten?
sømene vil jo lave huller i den da :'(
jeg har slå lægte, der er 28*70

phulden sagde:
En tømrer jeg kender mener, at bundbrædderne slet ikke behøver sidde så stramt, når man har lågpanelet, eftersom lågene klemmer bundbrædderne fast.

Han slog en søm i toppen af brættet, ret langt ude, og en i bunden også ret langt ude. Det var alt. Så på med lågene med 4-tommer.

Gætter på, at dette ikke går med lægten.
Hvorfor går det ikke??? Det er rigeligt nok at sømme max en 3-tommer søm ved hver sømregel, så sømmer du lægterne med 4 tommer. Den klemmer stramt nok. Især hvis den er lidt skålformet på bagsiden!!

janssonj sagde:
Hvorfor går det ikke??? Det er nok at sømme maks en 3 tommer søm ved hver sømregel, så sømmer du lægterne med 4 tommer. Den klemmer hårdt nok. Specielt hvis den er lidt buet på bagsiden!!
Ja, men så har du jo ikke gjort som jeg beskrev...

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.