Har en skorsten muret mellem 1930 og 1955, ved ikke præcis. Sandsynligvis fra 50'erne. Har en rød mursten med en facadekant på, se billede. Kan eventuelt være fra Minnesbergs teglværk (nedlagt) men ikke sikkert.
Mål ca. længde 255 bredde 120 højde 65 mm. Rød mursten. Er der nogen som ved om man kan få fat på dette eller noget lignende? Skal udskifte cirka 20 mursten. Taknemmelig for alle tips. Har tjekket med flere genbrugsfirmaer i Sydsverige uden succes. Men kan selvfølgelig købe fra hele landet, ja hele Europa, hvis det er nødvendigt. Nyt eller gammelt.
Hej, interessant tanke. Men bliver stenen ikke lidt for porøs, når man eksponerer overfladen indeni stenen? De sidder udvendigt over tagrenden, meget vand, frost osv.
Hej, interessant tanke. Men bliver stenen ikke lidt for porøs når man eksponerer overfladen inde i stenen? De sidder udvendigt over tal, meget vand, frost osv.
Jo du skal helst ikke eksponere overfladerne ved at save eller fræse i dem..
Impregnere er heller ikke ideelt..
Jo du ska helst inte eksponere overfladerne ved at save eller fræse i dem..
Imprægnere er heller ikke nogen god idé..
Tak. Læste lidt om imprægnering, virker lidt tricky. Måske nogle snit, så kan måske fugt komme ud alligevel? Har visse sten, hvor mindre stykker er faldet af, disse brudflader er mere porøse. Hvis jeg ikke får fat i mere sten, kan det være fornuftigt at behandle disse? Føles som om de ellers snart nedbrydes endnu mere.
Ingen imprægnering da det er så udsat..
Et tip til bedre holdbarhed er at have fyldte fuger og ikke indtrykte som du har i dag..
Du har en del frostsprængte sten som skal udskiftes og derefter en fuld omfugning med en minimum dybde på 25-30mm på den nye fuge..
Det kunne være fra Veberöds teglværk, hvis jeg ikke er helt fejlinformeret.
Har selv et hus med hulkelsten fra Veberöd, dog bygget i 71. Og min oldefar arbejdede på teglværket, så det er ikke umuligt, at han har lavet nogle af dine sten.
Har desværre ingen sten til overs lige nu, men det kan ændre sig. Jeg giver lyd, hvis det er tilfældet, og jeg husker denne tråd.
Det kunne være fra Veberöds teglværk, hvis jeg ikke er helt fejlinformeret.
Har selv et hus med hulkeltegel fra Veberöd, dog bygget 71. Og min oldefar arbejdede på teglværket, så det er ikke umuligt, at han har lavet nogle af dine sten.
Har desværre ingen sten i overskud lige nu, men det kan ændre sig, råber op hvis det er tilfældet og jeg husker denne tråd.
Alle bidrag, såvel 1 som 50 sten, ville være velkomne!