Hej,
Har forgæves ledt igennem byggemarkederne og den lokale trælast efter materialer til lidt møbel- og indretningssnedkeri, f.eks. plønhøvlet fyr 21*95 og 21*69. Det, der findes, er skævt, bulet, knastholdigt og desuden urimeligt dyrt. Jeg betaler nødigt 40 kr for en 120 cm bid, der vrider 15-20 grader og har en stor løs knast midt på?
Det må da være muligt at købe rigtig flot træ et eller andet sted? Da det er ret små mængder, der behøves, er en høj meterpris OK, hvis kvaliteten er derefter.
Stockholm og Södermanland er regionen...
Tak!
Har forgæves ledt igennem byggemarkederne og den lokale trælast efter materialer til lidt møbel- og indretningssnedkeri, f.eks. plønhøvlet fyr 21*95 og 21*69. Det, der findes, er skævt, bulet, knastholdigt og desuden urimeligt dyrt. Jeg betaler nødigt 40 kr for en 120 cm bid, der vrider 15-20 grader og har en stor løs knast midt på?
Det må da være muligt at købe rigtig flot træ et eller andet sted? Da det er ret små mængder, der behøves, er en høj meterpris OK, hvis kvaliteten er derefter.
Stockholm og Södermanland er regionen...
Tak!
Jeg købte reglar, planker og altantræ mm hos Orminge Trä og af træ for cirka 23.000 kroner var der ingenting i princippet at reklamere over, hvilket de lovede, at jeg kunne gøre med det, jeg ikke ønskede.
:-* Reklam, reklam, reklam :-*
Helena med
Sverige Stugan
:-* Reklam, reklam, reklam :-*
Helena med
Sverige Stugan
Hvis du skal have flot møbeltræ med høj andel kerneved og tætte årringe, skal du tjekke med et indretningssnedkeri, hvis det er mindre kvantiteter.
Sådanne har træ liggende, der har tørret laaangt.
Sådanne har træ liggende, der har tørret laaangt.
Det vigtige er fugtindholdet, som ikke bør overstige 10%.
Normalt for møbeltørret er ca. 8%. Resultatet af den hårde tørring er ofte ret store deformationer, derfor er det vigtigt, at du selv får vælge de stykker, der skal bruges.
Plejer Room service ikke at handle hos Bauhaus?
Ellers er det Fanerkompaniet, der gælder, skulle jeg tro.
Normalt for møbeltørret er ca. 8%. Resultatet af den hårde tørring er ofte ret store deformationer, derfor er det vigtigt, at du selv får vælge de stykker, der skal bruges.
Plejer Room service ikke at handle hos Bauhaus?
Ellers er det Fanerkompaniet, der gælder, skulle jeg tro.
Jeg var så heldig, at der ved vejkanten af min servitutvej stod Eg, Løn, og Elme.
Ved savværket byttede jeg mig til en Lærketræs stamme mod lidt arbejde, og tidligere har jeg savet Birk, Hassel, Fyr, Ene, Røn, Hæg........
Hvem ved, måske bliver man interesseret i snedkeri i fremtiden ;D
I, der køber en grund med "en masse træer på", se det som en ressource i stedet for et problem
Ved savværket byttede jeg mig til en Lærketræs stamme mod lidt arbejde, og tidligere har jeg savet Birk, Hassel, Fyr, Ene, Røn, Hæg........
Hvem ved, måske bliver man interesseret i snedkeri i fremtiden ;D
I, der køber en grund med "en masse træer på", se det som en ressource i stedet for et problem
Skal tale med både Holms og Fanerbolaget inden hovedmaterialindkøbet foretages, indtil videre er kun lidt prototypfremstilling startet 
Vi har 25 ha blandskov på "grunden", men ikke tid til at vente to år på tørring... Men selvfølgelig skal der begyndes at forberede lidt eget tømmer.
Tanken fremover er at have et lager med lidt forskellige dimensioner og en egen rett/joint høvl.
/T
Vi har 25 ha blandskov på "grunden", men ikke tid til at vente to år på tørring... Men selvfølgelig skal der begyndes at forberede lidt eget tømmer.
Tanken fremover er at have et lager med lidt forskellige dimensioner og en egen rett/joint høvl.
/T
Jeg har købt en almindelig woods affugter, har tænkt mig at bygge et plasttelt i garagen med tape ved samlingerne og prøve at tørre træ på den måde, primært gulvplanker og birketræ til en trappe, burde kunne presse fugtkvoten ret godt ned på den måde!
Tænker du at fremstille lidt mere kan du også tjekke med Fredricsons træ i Malmö www.fredricsons.com eller Nordiska fanerfabrikken i Vimmerby www.nordiskafaner.se. Priserne kan variere ret meget mellem forskellige leverandører og kvaliteter. Fredricsons er størst i Sverige på at levere materialer til møbel- og snedkerifabrikker. Nordiska fanerfab. har en turbil som leverer (også små mængder) hver uge i Stockholm. ;D
Behøver kun mindre mængder, så er det nok nemmest at tage til et snedkeri og spørge, de har ekspertisen som ofte mangler hos "almindelige" træ sælgere på steder som Bauhaus.
edit: så lidt sent at det var et ret gammelt opslag så du har sikkert allerede købt dit træ...
edit: så lidt sent at det var et ret gammelt opslag så du har sikkert allerede købt dit træ...
Klik her for at svare