Hvor hurtigt (eller skal man sige langsomt  ;)) kan man forvente at mure som almindelig glad amatør, hvis man murer letklinker (Leca) henholdsvis letbeton? De første timer er man nok temmelig langsom, men med tiden burde det gå lidt hurtigere. Letbeton burde rimeligvis gå hurtigere, da man blot limer det hele sammen.

Er der nogen, der har en omtrentlig opfattelse af, hvor mange kvadratmeter man kan klare på en time for leca henholdsvis letklinker?

Det absolut hurtigste er nok at mure med Maxit´s DSM-blok, uden mørtel. Vi (tre amatører) murede et garage op på 35 kvm på 1 1/2 dag. Fungerer omtrent som Lego og væggene sikres så med netpuds.

Enhedstiden på letbeton ligger på 0.67 / kvadrat tyndfuge... rundt 1,8 /kvm med puds ind og yderside.
Lättklinker ligger på 0,8 og henholdsvis 1,8

Kan tænke mig, at man som glad amatør ligger på det dobbelte i hvert fald....
Pudsningen kan nok tage endnu længere tid....

Enhedstiden på letbeton ligger på 0,67 / kvadrat tyndfuge... omkring 1,8 /kvm med puds ind og udvendig.
Letklinker ligger på 0,8 og hhv 1,8

Kan forestille mig, at man som glad amatør ligger på det dobbelte iaf....
Pudsningen kan nok tage endnu længere tid....

Overvejer tidsforbruget i et eventuelt byggeri og fandt denne gamle tråd og undrer mig nu over, hvor meget tiden afhænger af størrelsen på blokkene og døråbninger osv?

Overvejer lidt et hus, hvor det er mange enkle indervægge uden nogen åbninger overhovedet, og for indervægge vejer blokkene jo ikke lige så meget. Burde ikke de indervægge gå lidt hurtigere, eller er der så meget omkringarbejde ud over selve mureriet, at det alligevel bliver omtrent 1m2 pr. time for indervægge af letklinker?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.