Jeg har tænkt mig at bygge en lille pergola, kun 2 x 2,6 meter, konstrueret som en sammenbolt ramme oven på fire sokkel-forankrede stolper. Da det er en lille pergola i en lille have, vil jeg gerne give den "nette" proportioner. Samtidig vil jeg kunne hænge en hængestol i en mellemliggende bjælke, som fastgøres parallelt (i bjælkebeslag) med den ydre 2meters bjælke, ca. 70 cm ind.

Min idé var 70x70-stolper, og at rammen består af 95x45-bjælker. Ville dette kunne holde til det, jeg har tænkt mig? Eller skal jeg øge til 90x90 henholdsvis 120x45? Meget taknemmelig for tips!

2,6m lang 45*95 holder fremragende til at belaste med vægten af en person, hvis du har reglen på højkant.

Overvej, hvordan pergolaen kan gøres stabil, kan du bruge skråstivere eller støbe plinterne ned i jorden i stedet, så pergolaen ikke svajer, når du sætter dig i din hængestol?

• Synes
Aronovic
  • Laddar…
70x70 og stående 95x45 duer, men du skal have stabilisering i sidled. Jeg ville have sat 2 stk 45 graders skråstivere på hver stolpe med forankring ca en halv meter ud.

Glem ikke at bruge ordentlige skruer.

• Synes
Aronovic
  • Laddar…
F fribygg sagde:
2,6m lang 45*95 holder udmærket til at bære vægten af en person, hvis du har reglen på højkant.

Overvej hvordan pergolaen kan gøres stabil, kan du bruge skråstivere eller støbe stolperne ned i jorden i stedet, så pergolaen ikke svajer, når du sætter dig i din hængestol?
Tusind tak for svar! Ja, lægter på højkant, absolut. Skråstivere i hjørnerne tænkte jeg også at bruge (28x45), og nedgravede stolper (bælte og seler).

Fint, så burde alt holde som planlagt.

Rabbithole Rabbithole sagde:
70x70 og stående 95x45 duger, men du må have afstivning i sideled. Jeg ville sætte 2 stk. 45 graders skråstivere på hver stolpe med forankring ca en halv meter ud.

Glem ikke at bruge supergode skråstivere - bare at skrue disse i bæreline/ramme og stolpe?

Pænere hvis skråstiverne er 45x45, 28x45 ser lidt spinkelt ud, selvom det gør jobbet. Eller hvis man laver alt i samme dimension, 90x90

Rabbithole Rabbithole sagde:
Flottere hvis skråstræberne er 45x45, 28x45 ser lidt spinkelt ud, selvom det gør jobbet. Eller hvis man laver det hele i samme dimension, 90x90
Visst, en smagssag antager jeg :) Det bliver jo en ret lille pergola i en meget lille have, (60'er hus) så vil tilpasse proportionerne derefter.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.