I dag fik vi en hjørnesofa tilbage, som vi havde reklameret, fordi en spånplade var knækket. (Hjørnedelens forreste ben er fastgjort til pladen uden direkte støtte under. Da sideelementerne hænger på hjørnedelen, bliver det nok en del belastning, når man sidder flere personer i sofaen.)
Eftersom jeg er skeptisk over for alle reparationer, der ikke er udført af mig selv, begyndte jeg straks at kigge, om reparationen virker okay, eller om det er lige så godt at forstærke den yderligere med det samme. De havde ikke lavet nogen forstærkninger, derimod var spånpladen udskiftet med en plade i noget andet materiale, som jeg ikke rigtig ved, hvad det er. Det ser ud til at være lavet af træfibre, men føles mere komprimeret end en spånplade, på den anden side minder det lidt om en slags plast også. Farven er lidt grønlig. Hvad er det for et materiale, og hvordan er styrken sammenlignet med en almindelig spånplade?

Er det lange træfibre, sådan omkring 3-5cm? I så fald kan det være OSB. Den er stærkere end spånplade, men det ville have været bedre med krydsfiner.
Hvis du ordner et billede af pladen, så får du sikkert besked.

Nej det er snarere fint spån end lange fibre.

Totte_S
Lyder som MDF

Totte_S sagde:
Låter som MDF
Hvordan er styrken på det sammenlignet med en spånplade?

MDF er helt glat på ydersiden og ser lidt papir-agtig ud i snitfladen. Der er ingen synlige fibre overhovedet. Jeg har aldrig set den i nogen anden farve end brun. MDF er også stærkere end spån, men svagere end krydsfiner.

Der findes jo fugtsikker spånplade (og mdf?) som man laver møbler til badeværelset med. Den er mig bekendt grøn til farven...altså spånene er svagt grønfarvede, lidt som trykimpregneret....typ.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.