Hej,
Jeg er i gang med en totalrenovering og ændring af planløsning af kælderen i mit hus, som er bygget på stenknusning og klippe.

Jeg har fjernet et betongulv (lagt i 1942) samt fjernet visse bærende vægge (som er afløst af stålbjælker) og revet indvendige lofter samt gammel gipsmørtel på betonhulstensvæg ned. Vi er ved at lægge nyt materiale nu.

Spørgsmål.

1. Hvad lægger vi for materiale på betonhulstenen? Det er så svært at fæstne noget på denne, da stenen er hul. Jeg overvejer at lægge pudsement B på væggen og måske ovenpå det lægge fiberdug, som males hvid. Gipsplader med stålsprosser er svære at fæstne på denne type væg. Udsiden af væggen er isoleret med isodrän samt geotexdug.

2. Gulvet isolerer vi med følgende lag: lecakugler for at jævne ujævnheder+geotexdug+isodränplader 2 stk. i alt 20 cm+geotexdug+betongulv med indlagt gulvvarme. Tror du, det er OK? I dette gulv lægger vi også rør til el, tv, LAN samt telefoni. Kan man lægge vandledninger her også? Hvad er praksis?

3. Det indvendige loft var isoleret med savsmuld. Hvilket materiale skal man vælge for at få så god lydisolering som muligt?

Taknemmelig for svar
Hilsner
Mikael_hempulare

Hej Mikael. Jeg vil forsøge at besvare dine spørgsmål enkelt.
Spørgsmål 1:
Jeg synes i hvert fald, at du skal bruge stålregler, da disse spændes mellem gulv og loft. Normalt er der ikke brug for nogle beslag i midten, men det er muligt at bore og plugge også i betonhulsten. Du skal isolere indersiden fra loftet og ned ca. 50 cm under jordniveauet på ydersiden. Resten skal være tomt. Diffspærren kan du også sætte, når du isolerer.
Spørgsmål 2:
Gulvet er sikkert ok. Husk, at hvis du har gulvvarme, så må den aldrig slås fra. Årsagen er, at du får et forhøjet damptryk med øget fugtighed under og i pladen. Dette er ingen fare, så længe du har gulvvarmen tændt. Men slår du den fra, og gulvet køles ned til omgivende temperatur, kan problemet opstå. Varmen stiger jo som bekendt opad, og når den varme og fugtige luft når overfladen, kan der forekomme fugtudfældning. Har du et plastikktrægulv, får du uundgåeligt blærer. Har du klinkegulv, kan du få misfarvede fuger. Jeg anbefaler, at klinker bruges som overfladebelægning i hvert fald, for det har mulighed for at ånde i hvert fald. Vandledninger går udmærket at støbe ind. For at forebygge eventuelle fremtidige lækager, kan man altid bruge systemet "rør i rør".
Spørgsmål 3:
Den bedste lydisolering får man af en tung isolering. Der findes forskellige typer på markedet, men en eller anden type af markplade. Dog ikke skumplast eller ecoprim, som er en alt for let plade.

2. Ved ikke hvad der er bedst med hensyn til isolering, men jeg brugte følgende for at bygge mit gulv i kælderen op: Fiberdug, singel/leca, Dow floormate markisoleringsplade (2 x 70mm) og så 10 cm betonplade med indstøbt gulvvarme, el, vand osv.

Ovenpå dette har jeg tre typer af gulv:

1. Vaskerum, Badeværelse, Entré, TV-stue og opbevaringsrum: Fliser
2. Soveværelse (2 stk.) Platon blå med Kährs Oregon trægulv
3. Snedkerværksted: Platon blå med gulvspån og Trelleborg gummigulv

Væggene har jeg pudset/repareret med Optiroc Gypsum og så malet med silikatmaling. Gypsum fylder godt ud og er let at arbejde med.

Krillek, et lille spørgsmål. Hvordan fungerer gulvvarmen i de rum, hvor du har lagt blå platon og trægulv?

Vi er selv i gang med samme projekt, har brudt hele kælderen op, som er fuld af sprængsten og klippe. Vi vil også gerne have to soveværelser helst med trægulv, samt vaskerum, tv-stue med klinker. Og gulvvarme under det hele.

Anstrengende projekt, men sjovt når det går fremad.

//Petra

Indtil videre ligger kun platonmåtterne på plads, så jeg tør ikke rigtig svare på, hvordan følelsen af gulvvarmen bliver, når den skal trænge igennem platon med luftspalte og trægulv. Regner med at begynde at lægge trægulvene i weekenden - vender tilbage med en rapport.

hej,

Først og fremmest en stor tak til alle engagerede skribenter, især til Tartan som kommer med gode råd, tak! Jeg overvejer den ting, du sagde angående at bruge gipsplader i stedet for puds med fiberdug.
Jeg synes under alle omstændigheder, at du skal bruge stålregler, da disse spændes mellem gulv og loft. Nogle beslag på midten er normalt ikke nødvendige, men det er muligt at bore og plugge også i betonhulsten. Du skal isolere indvendigt fra loftet og ned ca. 50 cm under jordniveau på ydersiden. Resten skal være tomt. Diffusionsspærre kan du sætte også som du isolerer.
Hvad jeg ikke helt forstår er, hvordan jeg skal isolere? Mener du, at man skal isolere mellem gipsplade og betonhulstensvæg fra loft ned til 50 cm under gulv? Hvis det er det, du mener, er der ikke en risiko for, at der bliver fugt mellem gipsvæg og betonhulstensvæg, eftersom isoleringsmaterialet forhindrer, at betonhulstensvæggen opvarmes. Kan det ikke føre til, at den bliver kold og dugpunktet havner indendørs, og fugt-/mugskader opstår på gipspladen. Hvad jeg spontant føler er at lægge gipsplade på stålstænger som du siger, men undlade isolering og opvarme kælderydervæggen, da den allerede er isoleret på ydersiden med isodrænplader.

Jeg føler mig tøvende med Krilleks oplæg, da gulvvarme ikke spreder sig på samme måde som elementvarme. Den person, der skal lægge vores vandbårne gulvvarme, sagde, at disse slanger skal ligge så tæt på gulvoverfladen som muligt for at det skal blive maksimal effekt. Vi overvejer også at lægge trægulv, men risikoen med platonmåtten er, at den gør sit arbejde alt for godt, dvs. isolerer fra fugt og kulde samt måske i dette tilfælde også varme lidt for godt. Vores ekspert sagde, at vi ikke kommer til at mærke den vandbårne gulvvarme, vi installerer i kældergulvet i etagen ovenover, dvs. den holder sig dernede (hvilket jeg synes føles lidt mærkeligt, da varmen stiger opad, men den er dog ret svag så....). Teseni, at varme stiger opad, burde jo tale for, at det burde være OK med Platon. Jeg ved ikke, hvad der er bedst??? !

Hilsener
Mikael

Hej. Det er rigtigt som du siger med dugpunktet. Det, jeg mente med isolering, var at fra indersiden af kældertaget isolerer du så isoleringen slutter ca. 50 cm under udvendigt jordniveau (græsplænen altså) og resten, som så måske bliver 1,5 meter, skal være uisoleret. Du har jo jordisolering udenfor under jorden, men den isoleringen rækker kun op til lige under græsset. Men over jorden er det med al sikkerhed kun betonhulsten og puds, og dette materiale isolerer stort set ingenting. Man kan sige, at isoleringen bliver hængende fra loftet og ned. Ofte passer det helt perfekt med en plade, som jo er 116 cm lang. Så behøver man kun skære under eventuelle kældervinduer.

Angående gulvvarmen så er det rigtigt, som I skriver, med den undtagelse at før eller senere vil varmen stige opad. Økonomisk set er det ikke det billigste man kan finde på, men det er ret dejligt med lidt lune gulve. Husk, at en platonmåtte ikke er diffusionstæt, og derfor skal gulvvarmen aldrig slukkes helt, hvilket betyder at det bruger energi hele året. Er der plads til et ventileret gulv, type Nivell, behøver du ikke støbe gulvvarmen ind. Du hænger den op i plader på de opstolpede gulvregler. Den eventuelle fugt, der kommer om sommeren, når varmen er slukket, ventileres bort med en lille kanalventilator. Dette gør samtidig, at kælderduften forsvinder, og at du får ventilation, der fungerer i kælderen. Det kan ellers være lidt svært at få luften til at cirkulere, når man har gulvvarme og ventilerne sidder højt indendørs, men lavt udenfor huset.

Håber du har fået nogle svar og nogle råd// Tartan

tartan sagde:
Hej. Det er rigtigt som du siger med dugpunktet. Det jeg mente med isolering, var at fra indersiden af loftet i kælderen isolerer du, så isoleringen slutter cirka 50 cm under den udvendige jordniveau (græsplænen altså), og resten som måske bliver 1,5 meter skal være uisoleret. Du har jo jordisolering på ydersiden under jorden, men den isolering når kun op til lige under græsplænen. Men ovenfor jorden er der med al sandsynlighed kun betonhulblokke og puds, og dette materiale isolerer stort set ingenting. Man kan sige, at isoleringen hænger fra loftet og ned. Ofte passer det præcis med en plade, som er 116 cm lang. Så behøver du kun at skære under eventuelle kældervinduer.<br>Vedrørende gulvvarmen er det rigtigt som I skriver, med den undtagelse at før eller senere vil varmen stige opad. Økonomisk set er det ikke det billigste, man kan finde på, men det er ret behageligt med lidt lune gulve. Husk, at en platonmåtte ikke er diffusionstæt og derfor skal gulvvarmen aldrig slås helt fra, hvilket betyder, at det bruger energi hele året. Hvis det er muligt at få plads til et ventileret gulv, a la Nivell, så behøver du ikke støbe gulvvarmen ind. Du hænger den op i plader på de opstillede gulvregler. Den eventuelle fugt, der kommer om sommeren, når varmen er slukket, ventileres væk med en lille kanalventilator. Denne gør samtidig, at kælderduften forsvinder, og at du får ventilation, der virker i kælderen. Det kan ellers være lidt svært at få luften til at cirkulere, når man har gulvvarme og ventilerne sidder højt indendørs, men lavt på ydersiden af huset.<br><br>Håber du har fået nogle svar og nogle råd// Tartan
Har en kælder jeg overvejede at indrette, den er isoleret til lige over jordniveau på ydersiden, så er der ca. 1M. til etage 1 ..overvejede lidt om jeg kunne fortsætte med at isolere på ydersiden op ad væggen med f.eks. flamingo, for at undgå at isolere overhovedet på indersiden ?? så slipper man for at bygge gipsvæg på indersiden, som til halvvejs bliver en tom gipskasse (hvis jeg har forstået det korrekt?)= spare plads...kan man gøre sådan ?? Taknemmelig for svar ::)

Selvfølgelig kan man fortsætte med at isolere på ydersiden. Årsagen til, at man ofte gør det indvendigt, er, at huset kan se lidt mærkeligt ud, hvis soklen bliver bredere end facaden. Og derfor ønsker man ikke at placere det på ydersiden.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.