Hej!
Hadde I kunne hjælpe mig med at bekræfte mine tanker om, hvilken væg der er bærende.
Vedhæfter 2 tegninger.
Jeg (som er total lægmand) tror jo, at det er den, jeg har malet en rød linje på. Kan det passe, eller er måske begge væggene bærende?
Hvis vi nu siger, at det er den "røde" væg, der er bærende, kan der så være nogen problemer med at udskifte tagstolene til 45 graders hældning og indrette loftet? Rent vægtmæssigt.
Hadde I kunne hjælpe mig med at bekræfte mine tanker om, hvilken væg der er bærende.
Vedhæfter 2 tegninger.
Jeg (som er total lægmand) tror jo, at det er den, jeg har malet en rød linje på. Kan det passe, eller er måske begge væggene bærende?
Hvis vi nu siger, at det er den "røde" væg, der er bærende, kan der så være nogen problemer med at udskifte tagstolene til 45 graders hældning og indrette loftet? Rent vægtmæssigt.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 indlæg
At dømme ud fra fundamentet (der ser ud til at være en bjælke under den røde væg), så er den røde væg bærende.
Men du har fagværksspær, sådan nogle er ofte fribærende over hele spændvidden. Så det kan meget vel være, at ingen af væggene er bærende.
Hvis du skal indrette loftet, vil du sandsynligvis skulle lave et mellemgulv, der skal hvile på en bærende væg omtrent der, hvor den røde står. Så bør du undersøge, om den røde væg er tilstrækkelig stabil. Et mellemgulv kan sandsynligvis ikke være fribærende over hele spændvidden.
Skal du indrette, ønsker du sandsynligvis heller ikke at have fagværksspær, men så har du brug for en anden konstruktion.
Men du har fagværksspær, sådan nogle er ofte fribærende over hele spændvidden. Så det kan meget vel være, at ingen af væggene er bærende.
Hvis du skal indrette loftet, vil du sandsynligvis skulle lave et mellemgulv, der skal hvile på en bærende væg omtrent der, hvor den røde står. Så bør du undersøge, om den røde væg er tilstrækkelig stabil. Et mellemgulv kan sandsynligvis ikke være fribærende over hele spændvidden.
Skal du indrette, ønsker du sandsynligvis heller ikke at have fagværksspær, men så har du brug for en anden konstruktion.
Hvordan skal jeg gå til værks for at kontrollere bæreevnen på den eksisterende væg??
Kan Fagværks tagspærene virkelig klare 9.8m i spændvidde med 60 cm våd sne på (bor længst oppe i Nordsverige) uden en bærende væg imellem??
Hvordan skal man gå til værks, når man sætter de nye tagspær på, skal man sætte dem ovenpå "resterne" af de gamle tagspær? Eller hvordan skal man gøre?
Taknemmelig for al information, jeg kan få.
Mvh
Patrik
Kan Fagværks tagspærene virkelig klare 9.8m i spændvidde med 60 cm våd sne på (bor længst oppe i Nordsverige) uden en bærende væg imellem??
Hvordan skal man gå til værks, når man sætter de nye tagspær på, skal man sætte dem ovenpå "resterne" af de gamle tagspær? Eller hvordan skal man gøre?
Taknemmelig for al information, jeg kan få.
Mvh
Patrik
Ja selvfølgelig skal tagspærne klare denne spv. I den hårdeste snezone (4) så skal du kunne dimensionere en trelagstagspær i stil med dine, så de kan klare stift 12 meter.patrikwinbjork sagde:
Klik her for at svare


