2,618 læst ·
22 svar
3k læst
22 svar
Hvilken tyndfugemørtel hæfter?
Side 1 af 2
Nu har jeg kigget på Webers og Finjas tyndfugebeton… Er der nogen grund overhovedet til at købe en dobbelt så dyr ”lim” som i stedet hedder blockfix? Jeg forstår ikke forskellen på lim fra H+H/Ytong og almindelig tyndfugebeton?
Det bliver en betydelig prisforskel i tusindkroner🤔
Det bliver en betydelig prisforskel i tusindkroner🤔
G
gone_fishing
Husejer
· Stockholm
· 2 913 indlæg
gone_fishing
Husejer
- Stockholm
- 2,913 indlæg
Hvad kan der ske? Jeg har lagt 90mm leca på indersiden i kælderen under jordniveau, ca. 15 år siden, og der er ikke sket noget specielt, som jeg har bemærket, bortset fra at det er lidt mindre koldt og en tørrere væg. Leca og mørtel rådner jo ikke, rimelig kapillærbrydende, lidt isolerende. Det burde vel fungere på samme måde med letbeton?anders07 sagde:
Isolering indvendigt vil trække varmeudvekslingen længere indendørs og risikere kondens i væggen, specielt i eventuelle luftlommer.G OMathson sagde:Hvad kan der ske? Jeg har lagt 90mm leca på indersiden i kælderen under jorden, ca. 15 år siden og intet specielt er sket, hvad jeg har bemærket, bortset fra lidt mindre koldt og tørrere væg. Leca og mørtel rådner jo ikke, temmelig kapillarbrydende, lidt isolerende. Bør vel fungere lignende med letbeton?
Det er en lille risiko, men den findes, så du burde måske læse lidt op på det og overveje muligheden for at isolere/dræne udvendigt i stedet.
G
gone_fishing
Husejer
· Stockholm
· 2 913 indlæg
gone_fishing
Husejer
- Stockholm
- 2,913 indlæg
Jo, jeg er helt med på det med kondenspunkter osv og ville aldrig isolere trækonstruktionen på indersiden, men det føles ret risikofrit at "tykke på" en cementbaseret konstruktion med mere cementbaseret.anders07 sagde:
Udsiden, selvfølgelig er det godt, men i visse tilfælde næsten umuligt.
Jo, det er nødvendigt. Teglhus med pudsede indvendige vægge, beton gulv (senere støbt).anders07 sagde:
Huset var tidligere efterisoleret med træregler, dampspærre og gips. Det holdt i ca. 20 år, men blev klamt...
Nu er tanken efterisolering med ikke-organisk, diffusionsåbent materiale. Så jeg tænker, at det rimelige er at sætte letbetonplader mod den indvendige væg, derefter pudse.
Tror I tunnfogsbruk som Weber eller Finja gør jobbet, i kombination med enten Ytong eller H+H Multiplatten?
Her skal du overveje lidt og tage i betragtning, at det kan blive ret fugtigt bag letbeton pladerne, så hvad end du fastgør dem med, skal kunne tåle fugt og fugtvandring.H Händige_Helge sagde:Jo, det behövs. Tegl hus med pudsede indervægge, betonggulv (senere støbt).
Huset var tidligere efterisoleret med træregelear, dampspærre og gips. Det holdt i ca 20 år, men blev indelukket…
Nu er tanken efterisolering med ikke-organisk, diffusionsåbent materiale. Så jeg tænker, at det rimelige er at sætte letbetonplader mod indervæggen, derefter pudse.
Tror I tyndfuge mørtel type weber eller finja gør jobbet, i kombination med enten Ytong eller H+H Multipladden?
Problemet kan være, at leca slipper mørtlen, hvis det bliver for fugtigt.
Måske fastgøre pladerne med plastpløk, beregnet til dræningsplader?
Du kan jo fastgøre pudsnet samtidig i pløkkerne...
Jeg tænkte tyndfugemørtel (cementbaseret), som forstærkes med fastgørelse hver m2anders07 sagde:
Her skal du overveje lidt og tage i betragtning, at det kan blive ret fugtigt bag letbetonpladerne, så hvad du end fastgør dem med, skal kunne tåle fugt og fugtvandring.
Problemet kan være, at leca slipper mørtlen, hvis det bliver for fugtigt.
Måske fastgøre pladerne med plastikplugge, beregnet til dræneringsplader?
Du kan jo fastgøre pudsnet samtidig i pluggene...
Nu har jeg set på Webers og Finjas tyndfugemørtel… Er der nogen grund overhovedet til at købe en dobbelt så dyr "lim", der i stedet hedder blokfix? Jeg forstår ikke forskellen på lim fra H+H/Ytong og almindelig tyndfugemørtel?
Det bliver en del tusindlapper i prisforskel🤔
Det bliver en del tusindlapper i prisforskel🤔
G
gone_fishing
Husejer
· Stockholm
· 2 913 indlæg
gone_fishing
Husejer
- Stockholm
- 2,913 indlæg
Er i gang med at fjerne en lille lecamur/væg, som jeg satte op mod en ret fugtig næsten 100 år gammel kældervæg for ca. 25 år siden, jeg satte den op med klinkerfix. Sidder hårdere end jeg ønsker...