Hej.
Jeg skal efterisolere indvendigt med letbetonplader, der fastgøres mod pudset murstensvæg.
Disse "systemer" fra Ytong/Xella og Bauroc virker enormt komplicerede og dyre. Kan man ikke bare bruge Finjas eller Webers tyndfugemørtel?
/H
 
H Händige_Helge sagde:
Hej.
Jeg skal efterisolere indvendigt med letbetonplader, der fastgøres mod en pudset murstensvæg.
Disse ”systemer” fra Ytong/Xella og Bauroc ser enormt besværlige og dyre ud. Kan man ikke bare bruge Finjas eller Webers tyndfuge mørtel?
/H
Ingen som har erfaring?
 
P
H Händige_Helge sagde:
Ingen som har erfarenhet?
Jo det ska funka men du behöver någ få in lite kramlor som förstärkning..
Samt viktigt att bruket är lågalkaliskt afsat til letbeton..
 
  • Synes
Händige_Helge
  • Laddar…
N
Hvilke letbetonplader skal du bruge da?
 
  • Synes
Händige_Helge
  • Laddar…
N neo11 sagde:
Hvilke letbetonplader skal du bruge så?
Det hælder mod Ytong, 100 mm tykkelse. De skal limes mod beronggulv og pudset væg.
 
Nu har jeg kigget på Webers og Finjas tyndfugebeton… Er der nogen grund overhovedet til at købe en dobbelt så dyr ”lim” som i stedet hedder blockfix? Jeg forstår ikke forskellen på lim fra H+H/Ytong og almindelig tyndfugebeton?
Det bliver en betydelig prisforskel i tusindkroner🤔
 
Du er sikker på, at du vil isolere indvendigt?
Hvad er det for et vægmateriale udvendigt, og hvor meget isolering?
Specielt hvis det er under jorden, skal du tænke over det...
 
G
anders07 anders07 sagde:
Du er sikker på, at du skal isolere indvendigt?
Hvad er det for et vægmateriale udvendigt, og hvor meget isolering?
Specielt hvis det er under jordniveau, skal du overveje det...
Hvad kan der ske? Jeg har lagt 90mm leca på indersiden i kælderen under jordniveau, ca. 15 år siden, og der er ikke sket noget specielt, som jeg har bemærket, bortset fra at det er lidt mindre koldt og en tørrere væg. Leca og mørtel rådner jo ikke, rimelig kapillærbrydende, lidt isolerende. Det burde vel fungere på samme måde med letbeton?
 
G OMathson sagde:
Hvad kan der ske? Jeg har lagt 90mm leca på indersiden i kælderen under jorden, ca. 15 år siden og intet specielt er sket, hvad jeg har bemærket, bortset fra lidt mindre koldt og tørrere væg. Leca og mørtel rådner jo ikke, temmelig kapillarbrydende, lidt isolerende. Bør vel fungere lignende med letbeton?
Isolering indvendigt vil trække varmeudvekslingen længere indendørs og risikere kondens i væggen, specielt i eventuelle luftlommer.

Det er en lille risiko, men den findes, så du burde måske læse lidt op på det og overveje muligheden for at isolere/dræne udvendigt i stedet.
 
G
anders07 anders07 sagde:
Isolering indvendigt vil flytte varmeudvekslingen længere indendørs og risiko for kondens i væggen, især i eventuelle luftlommer.

Det er en lille risiko, men den findes, så du bør nok læse lidt op på det og overveje muligheden for at isolere/drænere udvendigt i stedet.
Jo, jeg er helt med på det med kondenspunkter osv og ville aldrig isolere trækonstruktionen på indersiden, men det føles ret risikofrit at "tykke på" en cementbaseret konstruktion med mere cementbaseret.
Udsiden, selvfølgelig er det godt, men i visse tilfælde næsten umuligt.
 
anders07 anders07 sagde:
Du er sikker på, at du skal isolere indvendigt?
Hvad er det for et vægmateriale udvendigt, og hvor meget isolering?
Især hvis det er under jorden, skal du tænke dig om...
Jo, det er nødvendigt. Teglhus med pudsede indvendige vægge, beton gulv (senere støbt).
Huset var tidligere efterisoleret med træregler, dampspærre og gips. Det holdt i ca. 20 år, men blev klamt...

Nu er tanken efterisolering med ikke-organisk, diffusionsåbent materiale. Så jeg tænker, at det rimelige er at sætte letbetonplader mod den indvendige væg, derefter pudse.

Tror I tunnfogsbruk som Weber eller Finja gør jobbet, i kombination med enten Ytong eller H+H Multiplatten?
 
H Händige_Helge sagde:
Jo, det behövs. Tegl hus med pudsede indervægge, betonggulv (senere støbt).
Huset var tidligere efterisoleret med træregelear, dampspærre og gips. Det holdt i ca 20 år, men blev indelukket…

Nu er tanken efterisolering med ikke-organisk, diffusionsåbent materiale. Så jeg tænker, at det rimelige er at sætte letbetonplader mod indervæggen, derefter pudse.

Tror I tyndfuge mørtel type weber eller finja gør jobbet, i kombination med enten Ytong eller H+H Multipladden?
Her skal du overveje lidt og tage i betragtning, at det kan blive ret fugtigt bag letbeton pladerne, så hvad end du fastgør dem med, skal kunne tåle fugt og fugtvandring.

Problemet kan være, at leca slipper mørtlen, hvis det bliver for fugtigt.

Måske fastgøre pladerne med plastpløk, beregnet til dræningsplader?
Du kan jo fastgøre pudsnet samtidig i pløkkerne...
 
anders07 anders07 sagde:
Her skal du overveje lidt og tage i betragtning, at det kan blive ret fugtigt bag letbetonpladerne, så hvad du end fastgør dem med, skal kunne tåle fugt og fugtvandring.

Problemet kan være, at leca slipper mørtlen, hvis det bliver for fugtigt.

Måske fastgøre pladerne med plastikplugge, beregnet til dræneringsplader?
Du kan jo fastgøre pudsnet samtidig i pluggene...
Jeg tænkte tyndfugemørtel (cementbaseret), som forstærkes med fastgørelse hver m2
 
Nu har jeg set på Webers og Finjas tyndfugemørtel… Er der nogen grund overhovedet til at købe en dobbelt så dyr "lim", der i stedet hedder blokfix? Jeg forstår ikke forskellen på lim fra H+H/Ytong og almindelig tyndfugemørtel?
Det bliver en del tusindlapper i prisforskel🤔
 
G
Er i gang med at fjerne en lille lecamur/væg, som jeg satte op mod en ret fugtig næsten 100 år gammel kældervæg for ca. 25 år siden, jeg satte den op med klinkerfix. Sidder hårdere end jeg ønsker...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.