Jeg overvejer det her med ydervæg, findes der tabeller for hvilken styrkeklasse man skal bruge? Normalt dimensioneres jo ydervægge (=bærende) til isolering og ikke til styrke, så med 45x145 eller opad synes man, at det burde holde (vi taler etplanshus 7.8x13.2 meter). Dog vil man måske ikke bruge Byggmax med vankanter heller. Styrkeklassificeret træ (søgte på Hornbach) er jo ikke så vanvittigt dyrt heller. Skal man satse på C12?

/Anders
 
Ola78
Alle bærende konstruktionsdele i husene, som vi bygger på mit arbejde, laver vi af K24 træ, mistænker i og for sig, at det er vel dimensioneret i overkanten. K12 kan nok blive i klejneste laget, hvis man kigger på tabellen, som findes her http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=788&contextPage=181, så kan man med en 145 regel i K14 kvalitet og snøzone 3 have et hus, der er max 11,1 meter, og reglen klarer næsten da 3,9 ton.
 
Tak!

Præcis hvad jeg havde brug for. Det er øst for Varberg, så snezone 1.5. Med 45x145 går også zone 2 med mine husmål, så C18 (lettere at finde end C14 i byggemarkederne) er jo mere end tilstrækkeligt.

/Anders
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.