Hej,
Er ved at forberede til jordvarmepumpe og tænkte på at gøre væggene lidt pænere, inden den kommer på plads. Begyndte at banke lidt på pudsen og bemærkede, at den var meget porøs. Tog det sikre for det usikre og fjernede alt. Nu til spørgsmålene:
1. Hvilken type puds har jeg på væggene i kælderen (se vedhæftet billede)? Muren er betonhulsten, og pudsen er som sagt meget porøs.
2. Kan man pudse ovenpå denne puds, og i så fald med hvilken mørtel? Tror ikke, jeg vil fjerne al puds i hele kælderen, men snarere reparere og jævne ud, hvor det er nødvendigt.
Taknemmelig for råd.
-h
Er ved at forberede til jordvarmepumpe og tænkte på at gøre væggene lidt pænere, inden den kommer på plads. Begyndte at banke lidt på pudsen og bemærkede, at den var meget porøs. Tog det sikre for det usikre og fjernede alt. Nu til spørgsmålene:
1. Hvilken type puds har jeg på væggene i kælderen (se vedhæftet billede)? Muren er betonhulsten, og pudsen er som sagt meget porøs.
2. Kan man pudse ovenpå denne puds, og i så fald med hvilken mørtel? Tror ikke, jeg vil fjerne al puds i hele kælderen, men snarere reparere og jævne ud, hvor det er nødvendigt.
Taknemmelig for råd.
-h
Medlem
· Västra Götaland
· 525 indlæg
Pudset i min kælder ser ligesådan ud, også på betonhulsten. Huset er fra -51. På min væg var det kalkpuds. Meget porøst, især tæt på gulvet. Det går ikke at pudse med noget hårdere udenpå, men samme puds, eller noget blødere, skal tilsyneladende fungere. Jeg ville dog have noget hårdere, så jeg har banket alt af (men kun i ét rum indtil videre) og pudser med cementbaseret puds. Puds og mørtel c har jeg for mig, at det er.
Stænk med sluring (cement og vand) for bedre fastgørelse, så er det bare at pudse.
Klik her for at svare